Algproblem vid minskad gödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JockePQ
    • January 2009
    • 14

    Algproblem vid minskad gödning

    Hej,

    Har en del algproblem i mitt 120-l kar. Startade det i julas med en hel del växter; 6 svärdplantor (3 sorter), 1 anubias, ett snår med typ Cabomba och några knippen skruvvallisneria. Jag har gödningssubstrat under gruset.

    För att växterna skulle trivas tillsatte jag dagligen gödning i form av Dupla plant 24. Växterna trivdes strålande och inga problem med alger (förutom lite kiselalger efter uppstart). Problemen började när jag slutade med daglig gödning. Skulle resa en del, och istället för att hatta med gödning de dagar jag var hemma slutade jag helt. (Hoppades gödningssubstratet i botten skulle räcka...)

    Sedan ca 3 mån är alla växter täckta med gröna trådalger, och glaset rengörs frekvent. Växterna växer betydligt saktare.

    Har bara ett par Pelvicachromis Taeniata, 6 neontetror och två små ancistrus i karet och matar sparsamt. Byter ca 20% varje vecka, och har täckt för den kortsida där lite ljus kan komma in på eftermiddagarna. Lysrören lyser 10h per dag.

    Min känsla är att det är dåligt med näring i vattnet. Har idag köpt lite fräscha snabbväxande plantor.

    Frågan är om jag vågar börja med gödning igen (veckovis med Tropica Aquacare) eller om algerna då kommer att öka ännu mer?

    Några tips?

    Tacksam för all hjälp!
    Johan
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    jag är inte så bra på detta men jag kanske kan hjälpa dig. anledningen till att algerna kom var att det blev en förändring i vattnet efter att du slutat göda som algerna verkade gilla och de tog över akvariet. ta bort så mkt av algerna du kan på bladen, ta bort de som är täckta av algerna och börja göda lite smått i början och testa dig fram.

    det kan vara känsligt med sådant.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Alger brukar reagera på miljöförändringar och dom klarar generellt sett lägre näringsnivåer än växter.

      Jag skulle också börjat göda igen, veckovis kan nog funka bra med Tropicas gödningar som har bra kelat som håller gödningen vattenlöslig länge. Men den nya förändringen kommer säkert algerna digga också.

      Jag brukar försöka ha is i magen efter att jag rätat upp näringsnivåerna på bra nivåer igen och försöka helt fokusera på växternas välmående. Även om dom blir mer algbeklädda till en början så titta på nytillväxt som bör kunna hålla sig algfri.

      Allteftersom växterna åter får fart så kan du börja trimma bort äldre algdrabbade delar och skrubba precis innan vattenbyten. Försök motstå att skrubba alger under veckan mellan vattenbytena då det mest resulterar i att algerna släpper ohyggligt med sporer. Gör man det innan vattenbyten så minskar den effekten ganska betydligt.

      Börja alltså med den nya gödningsregimen och håll den stenhårt så att du ser att växterna hoppar igång ordentligt, sedan kan du börja algkriget. Trådalger är väldigt smidigt att få bort med en uppruggad grillpinne. Du bökar in den ruggade delen i trådalgerna och rullar upp dom och sliter försöktigt bort dom från växterna precis innan vattenbyte. Du kan på det sättet få bort otroliga mängder alger i ett enda svep som inte tar alltför lång tid.

      Låt dom sedan växa ut under veckan och håll dig med gallringen till nästa vattenbyte.

      Är växterna på topp brukar man kunna bli av med en trådalgsodling på 2-3 veckor.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • JockePQ
        • January 2009
        • 14

        #4
        Tack för era tips! Jag smyger igång med låg nivå på gödning och förbereder mig på lite algrensning närmsta veckorna... :-)

        //Johan

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          lycka till med att få bort trågalgerna, jag hatar dem!

          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • JockePQ
            • January 2009
            • 14

            #6
            Tänkte att jag skulle rapportera att det går bra! Har nu genomfört några vattenbyten och tillsatt 1/4 rekommenderad dos gödning. Än så länge har inte algtillväxten satt fart (om jag vore positivt lagd skulle jag t.o.m. hävda att den minskat) men växterna har däremot börjat repa sig. Limnophilan har fräscha utväxter, Anubiasplantan har börjat få fräscha rötter i det annars algövertäckta rotsystemet och skruvvallisnerian ser piggare ut.

            Än så länge anser jag alltså åtgärden mycket lyckad! Jag fortsätter ett tag till innan jag funderar på att öka gödningen.

            /Johan

            Kommentar

            Arbetssätt...