Har skaffat ny reaktor - löser den upp tillräckligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Milbot
    • November 2005
    • 188

    Har skaffat ny reaktor - löser den upp tillräckligt?

    Hej!

    Har nyligen köpt reaktorn Tornado från Aquatic Nature. Har läst att den ska klara av att lösa upp stora mängder CO2. Hos mig samlas snabbt en mängd gas uppe i de snurrande delarna vilket gör att man ständigt hör ett skvalpande/plaskande ljud. Stänger man av gastillförseln så tar det ett tag, men sen har all gas lösts upp och reaktorn har tagit i kapp, eller hur man ska uttrycka det.

    Jag driver reaktorn med en cirkulationspump (490 liter/tim). Bubbeltakten med CO2 in i reaktorn är 1-1,5 bubbla per sekund. Rätt normalt och inte jättemycket tycker jag.

    Borde reaktorn klara av att lösa upp alla bubblor allteftersom, utan att det samlas gas "på lager"?

    //Christian


    Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...
  • sehkn0
    • March 2009
    • 131

    #2
    Jag kör en pump med 1000 liter och även denna pump känns ibland lite klen.

    Fast min "reaktor" är en PET-flaska med hål i botten, fylld med diverse geobollar och "trassel".

    Kommentar

    • Milbot
      • November 2005
      • 188

      #3
      Okej! Jo jag har haft en fundering på om det är för klen pump jag har... Fast din reaktor är ju som sagt av lite annan konstruktion, så kanske är svårt att jämföra rakt av..?

      //Christian


      Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2878

        #4
        Min erfarenhet av Tornado är att den "blåser ut" Co2 i fina bubblor i allafall om man har en pump med kapacitet. Detta med bubblor i akvariet kan ju upplevas som något störande. Sen känner jag igen att det ansamlas gas i reaktorn vilket ibland kunde medföra att "propellern" i reaktorn stannade. Så efter ett antal försök med reaktorer som Tornado och andra av liknande typ från Dennerle och Dupla så har jag fastnat för utvändig reaktor av typ enligt länk nedan. Fungerar väldigt bra.

        Kommentar

        • Milbot
          • November 2005
          • 188

          #5
          Tack för svar. Så trist bara att behöva kassera min Tornado efter bara några dagar... hmm.

          Jag har nu testat med en kraftigare pump på 1000 liter/tim och sänkt bubbeltakten till knappt 1 bubbla per sekund, men det hjälper ändå inte. Det samlas ändå upp en mängd gas snabbt i reaktorn som inte löses upp.

          Jag får väl helt enkelt gå tillbaka till butiken, som sa att denna reaktorn skulle klara av betydligt mer än 1 bubbla/sekund.

          //Christian


          Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

          Kommentar

          • Hawkmoon
            • February 2005
            • 268

            #6
            Jag gjorde samma misstag och köpte Tornado, ett påfrestande ljud och sedan stannade hjulen, testade allt från 450L-1200L för drivningen och inget fungerade, faktiskt den sämsta reaktor jag provat, den ligger numera på hyllan och samlar damm
            190L Trigon SA Powered by Co2
            112L Snäcklekare
            Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

            Kommentar

            • Milbot
              • November 2005
              • 188

              #7
              Jobbigt att höra Hawkmoon, men tack för ditt svar.. då är det nog så att jag ska ge upp Tornado. Testade hur som helst en egen variant nu ikväll: Cirk.pumpen kopplad till en 0,5 liters PET-flaska med små springor i längst ner (typ vanlig DIY-variant). Funkar ju bättre än Tornado som kostade mig 500 kr :/ det gör mig lite bitter. Får snacka med affären. Känns surt att de lovar att den ska klara av stora mängder CO2 galant.

              //Christian


              Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2878

                #8
                Det är ju billigt med en DIY typ PET, men klarar man att se nåt sånt fult?. Möjligen kan man dölja den men annars ser det nog konstigt ut med en PET-flaska i akvariet.

                Kommentar

                • Skiren
                  • December 2005
                  • 749

                  #9
                  Konstigt och trist att det inte fungerar. Men tror det var Brams på plantswap som tyckte denna var bra och han jobbar inom akvaristiken och testat en del.

                  Gör en egen av en petflaska. Bytte själv ut min AM500 nyligen mot en 33cl loka och 1000L/h pumphuvud som löser 1,5bbs. Ska dock hitta ännu mindre flaska och klenare pump för de är ruskigt effektiva i jämförelse med de komersiella man har invändigt.
                  http://skiren.blogspot.com

                  Kommentar

                  • Milbot
                    • November 2005
                    • 188

                    #10
                    Sleaper: Du har rätt - det är inte snyggt. Men med mer växtlighet som döljer så är jag nog beredd att köra med en enkel reaktor som fungerar, jämfört med en som inte gör det...

                    Skiren: Jag har samma tanke. Hittade en 0,2-liters (eller nåt) mini-PET-flaska här som jag nog ska testa. Ju mindre, desto lättare att dölja i karet dessutom. Och de hemmagjorde funkar uppenbarligen oförskämt bra i jämförelse. Jag har låtit min 0,5-liter PET bubbla nu under kvällen och pH:t har sänkts till bra nivå. Det kunde inte min Tornado åstadkomma. PET-modellen är dessutom tyst och det samlas inte massa restgas

                    //Christian


                    Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...