Mina växter växer inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janson
    • July 2009
    • 300

    Mina växter växer inte

    Hejsan! Blir min första tråd här och hoppas någon kan hjälpa mig med mina problem.

    Jag har haft ett 200liters akvarium i flera år och har alltid gillat att sköta om det. Under åren har jag haft en del motgångar, bland annat alger täckt på hela botten och sen har en del fiskar varit sjuka. För ett år sedan satte vi ner en kalksten i akvariet efter ett tips från en djuraffär. Efteråt upplever vi att fiskarna mådde bättre och algerna har minskat. I vissa perioder kan det komma alger på glaset men det är bara att skrapa bort. Ändå upplever jag att fiskarna mår bra då jag får yngel väldigt ofta. Vissa blackmolly tappar sedan färgen. Har försökt leta mer info om det men inte funnit nåt.

    Det största problemet som jag har med som också gör att man tappar lite av intresset är att inte växter växer. Sätter man dit en ny växt gulnar den snabbt bort. Det är endast två olika plantor som inte försvinner och det kanske kommer ett nytt blad i månaden. (Men då har det blivit massa hål i ett tidigare blad så man måste ta bort det.) På lite äldre blad växxer det alger på kanterna.
    Här är en bild på akvariet http://arkainia.datafil.se/arkanian/bild_.jpg/show

    Jag driver inget disko hemma utan det blev något fel när jag tog bilden med kameran. (Alltså har jag inte akvariet i någon rött rum.)
    Som ni kan se på bilden så den växten längst till vänster och den närmast stocken de som jag har väldigt länge. Den andra bakom stocken och den pyttelilla är mina senaste som jag haft i en månad men istället för att växxa har det blivit gula.

    Jag har nu på senare tid försökt att hitta hjälp på internet och funnit många artiklar om pmdd som ska få växterna att växa. Jag undrar om ni tror att det kommer att förbättra växterna och inte göra så att de förstörs. Jag byter oftast runt 1/3 av vattnet varje vecka och undrar då hur mycket av pmdd man ska hälla i varje gång man har bytt. Om ni också tycker pmdd behövs tänkte jag köpa det från www.haack.se/pmdd men där står inte hur mycket av innehållet i flaskan man ska hälla i.



    Hoppas någon kan hjälpa mig med detta problem. Tycker detta är ett bra forum och uppskattar all hjälp jag kan få!

    MVH Janson
  • myslas
    • February 2008
    • 672

    #2
    PMDD är lättdoserat. 10 ml / 100 liter vatten i akvariet från varje flaska vid vattenbytet.

    Vad har du för lysrör? Vill man att växterna ska må bra så är Philips Aquarelle att rekommendera. Sätt ett par reflektorer på dem också så blir det ännu bättre.

    CO2 är också något man kan tillsätta men om man tycker det är avancerat så går det ganska bra att använda flytande kolsubstanser såsom Easy Life Easycarbo.

    Kommentar

    • janson
      • July 2009
      • 300

      #3
      Hej! Har ett "vanligt" gult lysrör. Innan hade vi ett med blått ljus för växterna men det gick tyvärr sönder för några dagar sedan. Ska in till stan och köpa ett nytt.

      Innan man börjar med pmdd. Ska jag slänga bort de två nyaste (och ändå sämsta) växterna och ha nya till starten?

      reflektorer? Har försökt leta mer info om detta på forumet men inte hittat nåt. Varför blir det bättre med reflektor?
      Senast redigerad av janson; 22 July 2009, 13:24.

      Kommentar

      • myslas
        • February 2008
        • 672

        #4
        Ursprungligen postat av janson
        Hej! Har ett "vanligt" gult lysrör. Innan hade vi ett med blått ljus för växterna men det gick tyvärr sönder för några dagar sedan. Ska in till stan och köpa ett nytt.
        Ja, där har du nog en stor orsak till att växterna inte mår särskilt bra. Som sagt, fråga efter Aquarelle. Toppenrör för växterna och jag tycker även fiskarna ser betydligt finare ut med de rören.

        Innan man börjar med pmdd. Ska jag slänga bort de två nyaste (och ändå sämsta) växterna och ha nya till starten?
        Slänga bort dem tycker jag är lite onödigt. Rensa bort de blad som ser sämst ut och så kommer det att ploppa upp nya som ser bättre ut när du börjat med PMDD och har nya lysrör. Det kommer att ta några veckor innan du ser riktigt bra resultat dock, man får ha lite tålamod. Men köp gärna fler växter om du vill.

        reflektorer? Har försökt leta mer info om detta på forumet men inte hittat nåt. Varför blir det bättre med reflektor?
        Lysrören är ju runda och ljuset går således åt alla håll och kanter. Har du inga reflektorer går massor av ljus rakt upp och inte ner i karet. Med reflektorer ser du till att så mycket ljus som möjligt går ner till växterna.

        Det går även bra att måla insidan av armaturen i vit färg.

        Kommentar

        • janson
          • July 2009
          • 300

          #5
          Ja, där har du nog en stor orsak till att växterna inte mår särskilt bra. Som sagt, fråga efter Aquarelle. Toppenrör för växterna och jag tycker även fiskarna ser betydligt finare ut med de rören.
          Det vanliga röret satte jag dit enbart för att fiskarna skulle få lite lyse. Det gamla var ett sånt för växter och det har jag haft nästan ett år.


          En reflekter ska jag hitta. Nån du kan rekommendera var man kan köpa?


          Tack för all hjälp hittills. Uppskattas verkligen!

          Kommentar

          • Rossi
            • June 2009
            • 18

            #6
            Reflektorer kan du köpa i de flesta välsorterade zoobutiker som säljer akvarietillbehör! Måsvinge varianten är att föredra, men vanlig /-\ fungerar också alldeles utmärkt! Beroende på hur långa ljusrör du har, så ligger priset runt 100-200:-

            Och Pmdd + Easy Carbo är en toppen kombination som du garanterat kommer att se skillnad med!

            Lycka till!

            Kommentar

            • janson
              • July 2009
              • 300

              #7
              Hej. Ska kolla upp det med easy carbo mer. verkar ju vara ett farligt medel så man ska akta sig att inte överdosera.

              Sen innan jag hittade detta forumet har jag alltid slammsugit botten. Kan detta ha påverkat växterna? Vad jag har förstått nu ska man endast ta det som ligger överst på botten och inte stoppa ner suget i sanden. Stämmer detta?

              Kommentar

              • myslas
                • February 2008
                • 672

                #8
                Ja, det stämmer bra. Dra den några cm ovanför botten så får du med dig den värsta skiten.

                Häller man i normaldos av EC så är det ingen fara för fiskarna. Har man räkor däremot så kan de vara lite mer känsliga för det.

                Kommentar

                • janson
                  • July 2009
                  • 300

                  #9
                  Tack. Ska bli roligt när jag har köpt den nya lampan och får hem pmdd.

                  En sak till. Jag använder mig utav bikarbonat varje gång jag rengör. Ca två teskedar. Är till för att kalket ska lösas upp. Kan det vara dåligt att använda det samtidigt som pmdd och easycarbo eller spelar det ingen roll?

                  Kommentar

                  • _vinkelslip_
                    • June 2009
                    • 242

                    #10
                    Man kan väl använda bikarbonat som ett "kolmedel" istället för Co2?.

                    Mao, dina växter har kanske lärt sig att ta upp det lilla kolet i bikarb... så om du kör båda delar kanske de får lite fnatt?.

                    Om du slutar med bikarb. kommer det nog ta ett litet tag för växterna att ställa om sig från en sorts kol till easycarbo.

                    Kommentar

                    • sehkn0
                      • March 2009
                      • 131

                      #11
                      En sak som kanske kan vara värt att notera:

                      Jag har ett 600 liters akvarie med hälften blästersand och hälften grus.
                      Växterna är nästan dubbelt så stora i sanden jämfört med de som växer i grus.

                      Kommentar

                      • janson
                        • July 2009
                        • 300

                        #12
                        Har precis hällt i pmdd nu. Hoppas hoppas att växterna kommer trivas! Kommer nog inte använda easycarbo. Det kan väl växxa ändå och som vinkelslip säger med bikarb.


                        Om detta kommer lyckas. Kan det ta veckor, månader, år? Tänkte ta en bild varje vecka jag rengör så jag ser framgångarna. (om det blir några.)

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          #13
                          du kommer att märka skillnad redan efter någon dag . har du skaffat ett nytt lysrör?.

                          Jag snvänder mig av easy carbo och något annat som jag har glömt namnet på och mina växter växer fan!
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          • janson
                            • July 2009
                            • 300

                            #14
                            Japp! Köpte ett nytt idag. De hade inte phillips på något ställe där jag var så det fick bli ett hagan aqua-glo. Hon i butiken sa iaf att det var det bästa för växter. Vad tycker ni om det? Kan väl inte vara så mycket skillnad mellan detta och phillips?

                            Såhär såg det ut precis innan jag började med pmdd
                            Senast redigerad av janson; 23 July 2009, 20:19.

                            Kommentar

                            • macke_fisk
                              • December 2005
                              • 4442

                              #15
                              det tror jag inte, hade ett aqua-glo till mitt gamla 100 liter och det växte på bra där i med det röret .
                              MVH macke_fisk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...