Problem med växterna igen ...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Problem med växterna igen ...

    Än en gång är det problem med växterna...
    Den röda tigerlotusens blad börjar att bli genomskinliga, Min hygrophila har rödgula blad i toppen samt att många av bladen är är förstörda med bruna hål i. Min javaormbunke har många blad som är alldeles förstörda med en massa hål. Det ser nästan ut som om vävnaden har gått sönder.

    Jag gödde med pmdd för tre dagar sen, så inte kan växterna ha näringsbrist nu? Jag har även köpt EC. När ska jag börja tillsätta det ?
  • myslas
    • February 2008
    • 672

    #2
    Nu är jag verkligen ingen expert (du får nog vänta på svar från defdac, petnym eller annan kunnig inom området) men ditt kar är rätt nystartat har jag för mig. När jag startade mitt så hade jag också lite problem i början med att det blev lite hål i bladen och min Heteranthera zosterifolia, med undantag för topparna, bara multnade bort.

    Det tar nog ett tag innan värdena blir stabila och växterna tar åt sig ordentligt av näringen. Som akvarist gäller det att ha rejält tålamod. Efter 4-5 veckor så blev allting mycket bättre i mitt akvarium och ingen växt växer så som Heteranthera zosterifolia. Har inga problem med hål i bladen längre utan det enda jag får göra är att plocka bort gamla blad.

    Jag började med PMDD och EC direkt vid uppstart av karet. Huruvida det är bra eller dåligt får någon annan svara på.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Ursprungligen postat av Spongeduck
      Den röda tigerlotusens blad börjar att bli genomskinliga,
      Låter som smältningssyndrom som oftast händer med Cryptocoryne vid kraftiga miljöförändringar, men jag har sett det på Lotus också. Speciellt när man låter flytblad bildas - då smälter undervattensbladen snabbt.

      Jag sätter en krona på att den acklimatiserar sig till nya näringsnivåer.

      Min hygrophila har rödgula blad i toppen samt att många av bladen är är förstörda med bruna hål i.
      Att den är röd i toppen är bra, då växer den snabbt och har bra med mikrogödning. Att den bildar små knappnålshål på äldre skuggade blad är normalt. Har man kaliumbrist så blir nästan hela växten sådan, men eftersom du kör med PMDD tror jag mer på att det är gamla blad som ändå håller på att dö.

      Hygrophilor ser ofta trista ut längre ner, det är därför listiga aquascapers alltid gömmer nederdelarna på dom med sten eller andra växter.

      Min javaormbunke har många blad som är alldeles förstörda med en massa hål. Det ser nästan ut som om vävnaden har gått sönder.

      Jag gödde med pmdd för tre dagar sen, så inte kan växterna ha näringsbrist nu? Jag har även köpt EC. När ska jag börja tillsätta det ?
      Javaormbunkar är bra på att återanvända/bryta ner gamla blad när dom är näringsbegränsade vilket dom inte är längre nu när du börjat med PMDD.

      Det kommer ta runt 2-4 veckor innan du ser gödningsförändringar iform av bättre tillväxt. Jag föreslår att du väntar ett par veckor och trimmar sedan bort alla fula blad - sannolikt kommer växterna då börja förgrena sig och skicka ut en massa nya blad.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Spongeduck
        • June 2009
        • 366

        #4
        Tack så mycket för alla svar

        Men ska ju egentligen göda pmdd i samband med vattenbyten. Men jag har blivit rekomenderad inte inte göra ett vattenbyte på minst 3 veckor så att akvariet blir inkört. När ska jag göda med pmdd då?

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Du kan börja med PMDD med en gång så att växterna kan hjälpa till att ersätta filtret - så att du egentligen inte behöver vänta 3 veckor med vattenbyte.

          Växter tar gärna upp ammonium om dom inte är näringsbegränsade och enda anledningen att vänta 3 veckor med vattebyte som jag ser det är att låta akvariet få höga ammoniumnivåer så att nitrifikationsbakterier kan sätta tänderna i det.

          Detta är helt onödigt om du har växter eftersom dom gärna käkar upp ammoniumet.

          Karet blir så att säga inkört direkt även om den biologiska filtreringen tar lite längre på sig att hoppa igång pga de låga ammoniumnivåerna som växterna skapar.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Spongeduck
            • June 2009
            • 366

            #6
            Hur mycket växter ska man ha för att "växtfiltret" ska ha en riktig funktion?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Om du funderar över sånt, har du då också funderat över hur stor filtermassa och biolast du ska ha för att det ska räcka med att vänta 3 veckor på att den biologiska filtreringen är färdigbildad?

              Men för att svara luddigt på en luddig fråga: Det brukar normalt sett räcka med att slänga ner några buntar snabbväxare.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Spongeduck
                • June 2009
                • 366

                #8
                Ok, tack så mycket för svaren !

                Kommentar

                Arbetssätt...