Sera vs PMDD

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • IssaPissa
    • October 2007
    • 26

    Sera vs PMDD

    Jag använder Sera nu (Florena, Florenette A och Daydrops) men tycker att det växer klent iaf.
    Tidigare har jag haft bra tillväxt med detta men inte sedan jag köpte nytt kar. (Slog ihop två mindre för 1 år sedan nu)

    Gjorde ett försök med PMDD men i samband med det dog massor av fiskar, jag fick skyhöga nitrithalter och när jag åtgärdade det fick jag vita prick.
    Detta är ju mycket billigare men vet inte om man vågar försöka igen.

    Kan ju också vara så att jag ahr dåliga lysrör eller har tänt för kort tid (lyser mellan 10 och 17)?
  • IssaPissa
    • October 2007
    • 26

    #2
    Ingen som kan hjälpa mig?

    Vågar jag prova pmdd igen eller ska jag fortsätta med Sera och prova nya rör?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Att fiskarna dog av för hög nitrit är varken PMDD:s eller lysrörens fel.
      Att du får nitrit i ett kar är ofta för hög fiskbelastning kontra reningen/vattenkvalitén i karet, så har du ett väl inkört kar och filter samt bra vattenvärde i övrigt är det bara att dra igång med PMDD igen.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        PMDD innehåller inget som kan bli nitrit så du måste helt enkelt misskött akvariet något kopiöst.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • IssaPissa
          • October 2007
          • 26

          #5
          Jag har iaf beställt pmdd och ska göra ett nytt försök när Sera tar slut.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2878

            #6
            Kolla även upp dina lysrör. Är dom äldre än ett år så är det hög tid att byta, gärna till aquarell eller liknande. Komplettera gärna med reflektorer. Belysningstiden verkar även något kort, 10-17? Sätt en timer som styr belysningstiden ifall du inte har detta, och låt det lysa 10-12 timmar.

            Kommentar

            • IssaPissa
              • October 2007
              • 26

              #7
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Kolla även upp dina lysrör. Är dom äldre än ett år så är det hög tid att byta, gärna till aquarell eller liknande. Komplettera gärna med reflektorer. Belysningstiden verkar även något kort, 10-17? Sätt en timer som styr belysningstiden ifall du inte har detta, och låt det lysa 10-12 timmar.
              Jag har timer, har ökat tiden nu till 9-18 så nu lyser det 12 timmar. reflektorer har jag redan men tror jag har sjukt kassa lysrör. De följde med akvariet vid köp (nytt) men ska byta till Philips Aquarelle som jag fått tips om av flera stycken.

              Är osäker på längden bara. Rören jag har nu är 75,5 med piggar men känns något stora för rampen, svårt att få i dem.
              Visst borde väl Aguarelles på 75 cm passa då?

              Kommentar

              • IssaPissa
                • October 2007
                • 26

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                PMDD innehåller inget som kan bli nitrit så du måste helt enkelt misskött akvariet något kopiöst.
                Jag vet att det inte gör det men något annat orsakade fiskdöden, troligtvis dåligt vatten eftersom det läcker in grundvatten vid mycket regn eller tö, men nybörjare som man var då så trodde jag direkt att det berodde på pmdd och blev sedan rädd.
                Sedan matade jag säkert lite för mycket men i övrigt sköttes karet som jag fått råd på affären om.

                Kommentar

                • rödtoppen
                  • June 2006
                  • 3148

                  #9
                  Ursprungligen postat av IssaPissa
                  Jag har timer, har ökat tiden nu till 9-18 så nu lyser det 12 timmar.
                  får det till 9 timmar
                  / dtoppen /

                  Kommentar

                  • IssaPissa
                    • October 2007
                    • 26

                    #10
                    Ursprungligen postat av rödtoppen
                    får det till 9 timmar
                    Haha! Ja självklart är det 9 timmar. Ska öka det en timme till 19, så blir det iaf 10 timmar ;-)

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #11
                      Ursprungligen postat av IssaPissa
                      Jag vet att det inte gör det men något annat orsakade fiskdöden, troligtvis dåligt vatten eftersom det läcker in grundvatten vid mycket regn eller tö, men nybörjare som man var då så trodde jag direkt att det berodde på pmdd och blev sedan rädd.
                      Sedan matade jag säkert lite för mycket men i övrigt sköttes karet som jag fått råd på affären om.
                      Det sista där gör mig lite rädd, när jag som nybörjare följde råd från en djuraffär gick allt käpprätt åt skogen så numera lyssnar jag aldrig på nåt dom har att säga, deras skötselråd gör ofta så man ska köpa nya fiskar för att dom förra dött mystiskt
                      visst finns det seriösa affärer men jag har iaf råkat ut för mest av den mindre seriösa, den senaste jag va inne i sålde tex ampellilja som akvarieväxt å sånna kvackare bör man inte ta råd från.

                      Kommentar

                      • IssaPissa
                        • October 2007
                        • 26

                        #12
                        Ursprungligen postat av Fuzzop
                        Det sista där gör mig lite rädd, när jag som nybörjare följde råd från en djuraffär gick allt käpprätt åt skogen så numera lyssnar jag aldrig på nåt dom har att säga, deras skötselråd gör ofta så man ska köpa nya fiskar för att dom förra dött mystiskt
                        visst finns det seriösa affärer men jag har iaf råkat ut för mest av den mindre seriösa, den senaste jag va inne i sålde tex ampellilja som akvarieväxt å sånna kvackare bör man inte ta råd från.
                        Jag handlar på en butik som funnits länge i Uppsala och det verkar sjukt duktiga där.

                        Men många gånger tar jag de råd jag får med en nypa salt! Just nu fungerar allt väldigt bra och varför ändra på det då?

                        Kommentar

                        • Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

                          #13
                          Ursprungligen postat av IssaPissa
                          Jag handlar på en butik som funnits länge i Uppsala och det verkar sjukt duktiga där.

                          Men många gånger tar jag de råd jag får med en nypa salt! Just nu fungerar allt väldigt bra och varför ändra på det då?
                          Jo jag har nog uppfattat alla butiker som riktigt duktiga tills jag fått veta bättre, dom flesta framstår som duktiga om man inte vet bättre.
                          Nä funkar det så rör det inte om du inte vill, man kan ofta göra förbättringar men dom är ju inte alltid nödvändiga heller

                          Kommentar

                          Arbetssätt...