Olagligt med Sera Algovec?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Super_Star_Angel
    • February 2007
    • 51

    Olagligt med Sera Algovec?

    Hej alla glada akvariefrälsta! Jag var i min akvarieaffär igår och skulle köpa Sera Algovec. Fick veta att det inte säljs för tillfället pga att det nu räknas som bekämpningsmedel och måste kontrolleras ordentligt innan det börjar säljas igen. Jag antar att det är pga någon ny lag från EU. Är det någon annan som har fått höra detta? Algbekämpningsmedel säljs alltså inte längre i affärerna, däremot har jag sett att det säljs i internetaffärer. Till exempel PWSS har Sera Algovec till försäljning. Jag förstår inte varför PWSS kan sälja Algovec när min lokala akvarieaffär inte får sälja det. Är lagarna olika för "riktiga affärer" och internetaffärer?
    Le babi, bedou
    Juwel Rekord 110 liter.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Jag köpte tetra-algumin för att bekämpa cyano som sista utväg och det funkade faktiskt
    Men vår slöj-ancistrus dog kort därefter även om vi efter 1-2 veckor flyttade honom till annat kar med naturliga alger och stödmatade honom extra direkt efter behandlingen i cyanokaret.
    Vet ej om det berodde på medlet eller den dog av annan orsak men har man malar bör man nog flytta dem till egen burk innan behandling
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Är inte speciellt insatt i detta men det har införts en massa nya regler för t.ex. hund- och kattpreparat.
      Tanken me detta är bra - dvs att myndigheterna vill ha bort (kontrollera) subsatanser som är farliga för miljön.
      Konsekvensen av detta har dock blivit att det idag är extremt svårt att dessa preparat godkända (läs - kostar mycket stora summor) så de preparat som blivit kvar är de allra farligaste. Dvs de som framtagits av stora kemikalieföretag som har råd att få sina preparat godkända - de som försvunnit från marknaden är de tämligen ofarliga naturprodukterna.

      Dessa regler har varit på gång att också införas för akvarieprodukter och så verkar då uppenbarligen ha skett.
      Samma regler gäller självklart även för internetföretag.

      Att just algpreparat försvinner gör väl inte så mycket, men det finns andra bra produkter som då också ligger i farozonen
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #4
        Det kan bero på att det trädde ikraft en ny kemikalieförfattning den 20:e januari.
        Reglerna är en fortsättning på Reach-lagstiftningen som trädde i kraft sommaren 2007. De nya regler som EU parlamentet nu röstat igenom innebär en implementering av FN:s regler för klassificering och märkning av kemikalier.
        Reglerna går framför ut på att det skall finnas en ny klassificering, märkning och förpackning av ämnen och blandningar som ska stärka konsumenternas information.
        Reglerna införs dock stegvis så det man har i lager behöver inte beröras innan 2010-2015.

        Då många kemikalier som används inom akvaristiken klassificeras som farliga. Mentylenblått, euflavin, acriflavin, maldakitgrönt, kaliumpermanganat etc så kan man undra hur det kommer o påverka. Så Kjell har helt rätt när han skriver att mycket annat ligger i farosonen.

        Den Europeiska kemikaliemyndigheten (ECHA) kommer att ha ett offentligt register över klassificering och märk­ning, till vilket tillverkare och importörer ska rapportera sina klassificeringar. Från den 1 december 2010 är till­verkare och importörer skyldiga att lämna uppgifter till registret. Alla ämnen som registreras enligt Reach-förordningen, samt alla ämnen berörs av klassifice­rings­förordningen och klassificeras som farliga, ska ingå i registret.
        Senast redigerad av kaj.p; 21 July 2009, 12:25.
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • Super_Star_Angel
          • February 2007
          • 51

          #5
          Men vad gör man då om man får algblomning i akvariet? Jag brukar behöva lite antialgmedel då och då för att reglera i mitt akvarium. Min ancistrus kan inte äta så mycket alger och att skaffa en till kommer inte på fråga, det räcker med en bulldozer som river upp växterna.
          Le babi, bedou
          Juwel Rekord 110 liter.

          Kommentar

          Arbetssätt...