Frågor om CO2 anläggning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skiren
    • December 2005
    • 749

    #31
    Det gåt inte att jämföra EC med en CO2 anläggning. Att tillsätta CO2-gas är 10x bättre än EC.

    Det finns inget som säger att storleken på karet har betydelse. Alla som man får plats med en liten diffusor i skulle jag köra med gas istället för EC.

    EC kräver dagligt arbete medans CO2 behöver ställas in när man byter tub(6kg räckte i 2år till mina 100L)

    Det är inte svårt och finns nästan inget som kan krångla. Dessa saker behöver du och kan köpas här(eller annan butik men grejjerna är desamma):







    Sedan det som folk tycker är jobbigast är att köpa tuben ifrån en brandfirma.

    För att lösa upp gasen köper du ett pumphuvud i lämplig storlek och gör sedan en reaktor av en petflaska(sök på zoopet för beskrivning)
    http://skiren.blogspot.com

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #32
      Ursprungligen postat av martin,s
      tjo ny på forumet men har haft akvarie i ca 2 år men inte intreserat mej förns nu när vi flyttade in det i vrummet men tänkte ställa en fråga iaf

      var ska man hälst tillsätta co2n
      fågel
      fisk
      eller mitt i mellan

      kör med mäsk typen o en liten cirkulationspump som finfördelar co2 bubblorna
      Som defdac säger är det optimala att lösa gasen så djupt som möjligt men detta brukar funka dåligt i praktiken från mäsk (ihop med liten pump) då den tenderar att samla på sig lite gas och sen trycka ut den mera stötvis vilket gör att det som trycks ut lätt blir för mycket för att lösas ordentligt så för mig ligger det optimala runt 10-15cm ner med utsläppet av gasen i en liknande mäskanordning.

      Kommentar

      • Skiren
        • December 2005
        • 749

        #33
        I en artikel i ADA katalogen 2009 berättar de att det inte alls spelar så stor roll vart diffusorn(i det fallet) sitter. Upplösningen blir inte bättre om den sitter långt ned i karet som gör att bubblorna exponeras längre tid av vattnet än om den sitter längre upp.
        http://skiren.blogspot.com

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #34
          Ursprungligen postat av Skiren
          I en artikel i ADA katalogen 2009 berättar de att det inte alls spelar så stor roll vart diffusorn(i det fallet) sitter. Upplösningen blir inte bättre om den sitter långt ned i karet som gör att bubblorna exponeras längre tid av vattnet än om den sitter längre upp.
          T.o.m. står det där att det faktiskt kan vara lite bättre att ha den högre upp. Trevlig katalog förövrigt
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Skiren
            • December 2005
            • 749

            #35
            ja mycket trevlig katalog och visst hade du rätt om att högre upp var att rekommendera!
            http://skiren.blogspot.com

            Kommentar

            Arbetssätt...