Frågor om CO2 anläggning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #16
    Det går väl inte att jämföra PMDD och EC - det är 2 helt olika saker..
    / dtoppen /

    Kommentar

    • Ferengi
      • August 2008
      • 399

      #17
      Ursprungligen postat av rödtoppen
      Det går väl inte att jämföra PMDD och EC - det är 2 helt olika saker..
      Hur menar du, pris, sammansättning av ämnen eller resultat?

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #18
        EC är enbart kolnäring och PMDD innehåller flera näringsämne.
        Kombinationen av de 2 är jättebra.
        / dtoppen /

        Kommentar

        • Spongeduck
          • June 2009
          • 366

          #19
          Lånar tråden lite.

          Vad passar bäst för ett hundra liters kar, easy carbo eller en hel co2 anläggning?
          För som jag har förstått det så ska man skaffa co2 anläggning till lite större kar...
          Hur mycket ska man dosera med easy carbo varje dag ? Vissa säger 1ml/50 liter, och vissa ger lite högre värden. Jag vet att easy carbo är giftig, så jag vill inte överdosera och ta kål på räkor och kanske till och med fisk. Men jag vill inte heller underdosera så att den knappt har någon effekt.

          Kommentar

          • rödtoppen
            • June 2006
            • 3148

            #20
            Det står på flaskan hur mycket EC du ska ha i karet.
            Körsbärsräkorna tål det
            / dtoppen /

            Kommentar

            • Ferengi
              • August 2008
              • 399

              #21
              Ursprungligen postat av rödtoppen
              EC är enbart kolnäring och PMDD innehåller flera näringsämne.
              Kombinationen av de 2 är jättebra.
              OK, då förstår jag vad du menade.
              Trodde PMDD ersatte EC.

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #22
                Ursprungligen postat av Spongeduck
                Lånar tråden lite.

                Vad passar bäst för ett hundra liters kar, easy carbo eller en hel co2 anläggning?
                För som jag har förstått det så ska man skaffa co2 anläggning till lite större kar...
                Hur mycket ska man dosera med easy carbo varje dag ? Vissa säger 1ml/50 liter, och vissa ger lite högre värden. Jag vet att easy carbo är giftig, så jag vill inte överdosera och ta kål på räkor och kanske till och med fisk. Men jag vill inte heller underdosera så att den knappt har någon effekt.
                är väl mest en ekonomisk fråga då till stora kar det blir väldigt dyrt med ec, för att inte nämna att det är mycket enklare med co2 anläggning då du inte måste röra den mer än kanske nån gång i halvåret mot ec som är dagligen
                eller mäsk som är var 2 veckor.

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #23
                  Ursprungligen postat av Ferengi
                  Det var faktiskt mer komplicerat än jag trodde detta.
                  Varför jag började titta på Aqua Medic lösningen var för att jag trodde den var komplett. Bara sätta ihop och köra...allt utprovat och klart.

                  Har tittat runt på forumet och läst i trådar om folk som har byggt egna lösningar. Det verkar inte fullt så enkelt - feldimensionerade reaktorer, olika teorier om filter eller inte...reaktorer som "rapar"... you name it

                  Jag gillar saker som är utformade och testade, som bevisligen fungerar. Jag är m.a.o. beredd att betala för kvailté. Gillar inte tanken att ställa mäskflaskor mm. i mitt vardagsrum. Dessutom lär inte min fru uppskatta det heller. Eftersom jag planerar ett nyinköp av ytterligare ett akvarie så försöker jag ligga lågt med, i hennes tycke, märkliga apparater som står och bubblar och fräser...

                  Varför jag tog med en länk till Guldfisken och Sera produkterna varför jag ville veta varför folk inte valde dessa (enklare?) produkter istället.

                  Nåväl, denna tråd har varit mycket lärorik, har lärt mig massor och bugar och bockar för all information/kunskap som Ni har delat med Er av.
                  Tänk vad enkelt allt är numera, internet och forum som detta. Ett hav av kunskap...!
                  När jag började med akvarium, på 80:talet, så fick man plöja mängder av böcker och fick ändå bara en bråkdel av den kunskap som finns tillgänglig här.

                  Har dock börjat kika på PMDD, skall beställa och se om det är bättre än Easy Carbo som jag använder nu. Billigare lär det dock bli.
                  för att börja från slutet, pmdd och ska användas tillsammans med ec och du kan skippa ec den dan du har en co2 anläggning så det blir inte billigare bara mera utgifter
                  När du läser om reaktorer som rapar gäller det nog mest för mäsk där man ju inte kan hindra gasen från att bildas utan istället låter den rapas ut under natten istället för att lösas i karet.
                  Om du kollar länken i mitt första svar så vart det ett relativt komplett paket från tyskland och det är bra utprovade grejer, sen får du troligen byta flaska när den är slut eller få den fylld i tyskland för jag vet inte om dom tar emot sånna här, det paketet måste då iaf kompletteras med nån form av reaktor men det går ju att välja nån som passar just ditt kar och smak, lite pyssel blir det nog hur du än gör

                  Kommentar

                  • Ferengi
                    • August 2008
                    • 399

                    #24
                    Var inne på Hornbach i Göteborg idag. Dom har ett akvarie där som körs med en C02 anläggning...jädrar vad fint det var!

                    Tusan oxå, jag som nästan hade tänkt hoppa över C02 för att det verkade för krångligt...får tänka lite till.
                    Senast redigerad av Ferengi; 20 July 2009, 14:55. Anledning: stavfel

                    Kommentar

                    • rödtoppen
                      • June 2006
                      • 3148

                      #25
                      Ursprungligen postat av Ferengi
                      Tusan oxå, jag som nästan hade tänkt hoppa över C02 för att det verkade för krångligt...får tänka lite till.
                      Jag har tänkt på det i 2 år nu ...
                      / dtoppen /

                      Kommentar

                      • Spongeduck
                        • June 2009
                        • 366

                        #26
                        Märker av en stor skillnad om man kör med ec och pmdd? finns det några before and after bilder på nätet? Isf länka gärna !

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #27
                          PMDD och EasyCarbo tillgodoser två helt olika saker hos växterna. PMDD ger alla näringsämnen och EasyCarbo ger kol.

                          EasyCarbo ger mer spunk om man säger det lite förenklat vad fasen jag nu ska göra det för =).
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • martin,s
                            • July 2009
                            • 4

                            #28
                            var tillsätta co2

                            tjo ny på forumet men har haft akvarie i ca 2 år men inte intreserat mej förns nu när vi flyttade in det i vrummet men tänkte ställa en fråga iaf

                            var ska man hälst tillsätta co2n
                            fågel
                            fisk
                            eller mitt i mellan

                            kör med mäsk typen o en liten cirkulationspump som finfördelar co2 bubblorna
                            Själv e bästa dräng

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #29
                              CO2:n gör mest nytta om den löses upp ordentligt i vattnet, dvs så man inte låter några bubblor komma upp till ytan. Med din upplösnigsmetod tippar jag att fisk är bäst så du ger bubblorna så lång tid på sig som möjligt att lösa upp sig i vattnet påväg upp mot ytan.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • martin,s
                                • July 2009
                                • 4

                                #30
                                tackar för svar
                                Själv e bästa dräng

                                Kommentar

                                Arbetssätt...