Frågor om CO2 anläggning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    Frågor om CO2 anläggning

    Lite nyfiken på CO2 anläggning, hoppas nån kan svara.

    1. Vilken minimum storlek krävs på akvariet för att få det att fungera?

    2. Vilket underhåll krävs för anläggningen?

    3. Hur effektivt är det jämfört med ex. Easy Carbo?

    4. Skall man komplettera med PMD eller liknande?

    5. Vad kostar det?

    6. Vilka effekter får det på vattnet, ändras PH etc.?

    7. Är det krångligt eller klarar en nybörjare av det?

    Tack på förhand.
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    #2
    1. Går med alla storlekar av akvarium. Det är dosen som du skickar ut som är den väsentliga. Större akvarium=större dos.

    2. Man får byta ut Co2tuben när den är slut och kanske göra rent reaktorn.

    3. Samma efffekt men här får du en jämn dosering vilket är mycket bättre och du slipper algproblem på lång sikt.

    4. JA

    5. FInns många olika men lägg iaf 2000-2500kr på ditt första set om du ska ha bra grejer.

    6. Ph kan sjunka

    7. Nej inte alls

    FÖ. Se till att ha bra lysrör i karet. Klart en av de viktigaste faktorerna för att få det här att fungera.
    / Rickard

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      3. det är effektivare än easy carbo men varierar mellan olika växter hur mycket.
      4. det heter PMDD men ja det är klart att rekomendera
      5. kan du tänka dig köpa från tyskland (eller ebay) så kan du närmast halvera priset från vad rick uppger.

      http://cgi.ebay.co.uk/AZOO-CO2-Press...A3%7C294%3A200

      komplettera med brandsläckartub, lite slang och nån form av reaktor och ev bubbelräknare.

      eller



      7. om man bara kan skruva ihop systemet ska det inte va så svårskött

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ursprungligen postat av Fuzzop
        5. kan du tänka dig köpa från tyskland (eller ebay) så kan du närmast halvera priset från vad rick uppger.
        komplettera med brandsläckartub, lite slang och nån form av reaktor och ev bubbelräknare.
        Och om man kopletterar med de grejerna är man uppe i de priserna som rick skrev och troligen menade.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Och om man kopletterar med de grejerna är man uppe i de priserna som rick skrev och troligen menade.
          det beror väl vad man ger för en släckare men resten är en hundring om man inte köper det dyraste man kan hitta så då får man ge 1400kr för en brandsläckare för att va uppe i 2000kr

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Om du ska köpa grejer som håller i längden och ska funka smidigt tillsammans samt slippa fylla på tuben får man räkna med runt 2000:-, men ska du även ha en pH-controller är det ytterligare ungefär en tusenlapp.
            Det är klart att man kan välja billigare grejer såsom små tuber och kanske sämre reaktor (om man inte har ett ytterfilter) men man får oftast vad man betalar för.
            Visst, du kan även DIY en hel del av utrustningen och komma ner i pris på så sätt, men det är vissa saker som man ändå måste köpa in, och som tyvärr kostar en hel del.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Ferengi
              • August 2008
              • 399

              #7
              Tack för alla svar!
              Här kommer några följdfrågor...

              1. Hittade Aquatic Nature Professional, nån som har erfarenhet av denna?




              Tycker den verkar enkel och skall vara komplett (tror jag).


              2. Den använder dock engångsflaskor, hur bra är det och hur länge räcker en flaska?

              3. Låter den (eller liknande produkter) mycket (det är min fru som undrar)?

              4. Läste nånstans att en C02 anläggning endast skall vara igång när ljuset är tänt. Styrs detta manuellt eller automatiskt? Beror det på modell och märke?

              5. Dum fråga kanske, men måste den stå bredvid akvariet eller kan den stå under akvariet? Bänken som akvariet står på passar precis för akvariet så enda platsen som finns tillgänglig är undertill.

              6. Någon som vet om det finns en kunnig akvarieaffär i Göteborgstrakten där man kan ställa alla nybörjarefrågor och köpa en anläggning?
              Senast redigerad av Ferengi; 19 July 2009, 14:34.

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                1. ingen erfarenhet
                2. ganska dålig ekonomi i längden med detta, hur länge beror på hur stort kar och hur mycket gas du vill ha i men engångsflaskor brukar va ganska små så har du större kar än 100l skulle jag inte råda till engångsflaskor då du lär få byta lite väl ofta.
                3. en dålig magnetventil (ganska ovanligt) kan surra lite svagt men annars är detta ljudlöst.
                4. helt korrekt, mitt råd är inkoppling 1 timme före ljuset då, iaf detta styr man genom att koppla magnetventilen över en vanlig timer och det beror på att det är då växterna tar upp co2 inte märke eller modell på utrustningen.
                5. kan placeras var som helst men reaktor/bubbelräknare kan kräva vertikal placering då.
                6. troligen billigare över nätet annars och själva gastuben köper du bäst via en brandfirma och frågorna passar ju bra här

                PS. själva tuben bör inte få ligga helt ner utan måste pallas upp lite vid regulatorn om den inte får plats ståendes.
                Senast redigerad av Fuzzop; 19 July 2009, 14:52.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Nu får du ett litet svävande svar från mina erfarenheter jag gjort med co2, och kanske inte riktigt ett 100% svar på dina frågor.
                  Jag tycker personligen inte att de färdiga seten ger valuta för pengarna, och definitivt inte engångsflaskor som gör att det blir väldigt dyrt i längden. Magnetventil, regulator och bubbelräknare behöver inte bli så dyrt om du köper de i lösa delar från tex Tyskland eller kan få ett bra pris i din närhet.
                  Co2 flaskan råder jag dig till att köpa minst en 5 kg:s nyligen trycktestad flaska så den håller ett tag, det kostar inte många kronor mer att fylla en stor flaska än en liten. Kan du få tag i en beg. så kolla när den var tryckprovad då denna test bara gäller 10 år och måste sedan testas igen.
                  Co2 utrustningen låter ingenting, möjligen kan du höra ett litet svagt surrande från magnetventilen om du lyssnar noga.
                  Den ska vara igång endast när du har ljuset tänt, om du inte kör med pH-controller. Då kan du styra den via en timer, men det bästa är om du kan köpa en controller som styr hela kitet av sig själv genom ett förinställt pH-värde.
                  Utrustningen kan stå under karet likaväl som jämte, så det är inga problem.

                  Om det finns någon kunnig affär om co2 i Göteborg är jag tveksam till numera, men däremot finns det många kunniga akvarister som säkert hjälper dig!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Magnetventil, regulator och bubbelräknare behöver inte bli så dyrt om du köper de i lösa delar från tex Tyskland eller kan få ett bra pris i din närhet.
                    Co2 flaskan råder jag dig till att köpa minst en 5 kg:s nyligen trycktestad flaska så den håller ett tag, det kostar inte många kronor mer att fylla en stor flaska än en liten. Kan du få tag i en beg. så kolla när den var tryckprovad då denna test bara gäller 10 år och måste sedan testas igen.
                    +1 på det.

                    Jag tycker att den setup jag kör är väldigt underhållsfri och krånglar aldrig:
                    *) Magnetventil och Regulator från billigaste stället på nätet. Just nu skulle det bli runt 800 kronor på aquaristik.net
                    *) Som reaktor kör jag ett något överdimensionerat ytterfilter utan filtermattor och enbart keramik. Utan filtermattor så riskerar man aldrig att för mycket gas byggs upp och blir det för mycket gas så spottas den ut med jämna mellanrum.
                    *) Jag trycker bara in CO2-slangen i gallret på insuget och får då både en visuell och hörbar bubbelräknare. Det lilla tick som blir när varje bubbla sugs in går bara att höra om man sitter någon dm från akvariet.
                    *) CO2-tub från närmaste brandfirma som kan ta bort stigarrör och provtrycka tuben och fylla den. I mitt fall Linköpings Brandservice. Tror jag betalade runt 400-600:- för en färdig fylld flaska.
                    Senast redigerad av defdac; 19 July 2009, 16:34.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Ferengi
                      • August 2008
                      • 399

                      #11
                      Har kollat runt lite grann och har mer frågor nu än innan...

                      Hittade denna Aqua Medic CO2 komplett set 500L.



                      Har den allt jag behöver?
                      Vad jag har förstått så är den självförsörjande, behövs ingen extra pump till den, eller?

                      Själva reaktorn sätts i vattnet, vilket jag gillar. Ju mindre vatten som lämnar akvariet på ett (o(kontrollerat desto bättre. Gillar inte tanken på en massa vatten som åker fram och tillbaka ifrån akvariet. Gällande det, är det vanligt med läckage när det gäller CO2 anläggningar? Vore en mardröm att komma hem och se att allt vattnet på något sätt hade pumpats ut ifrån akvariet...!

                      Enligt vad jag har kunnat läsa mig till så sänker CO2 anläggningen PH:et. Om jag har 7.5 i PH i dagsläget och vill komma ner till 6.5 - 7.0, är det möjligt med denna anläggningen? Om så, då slår man alltså två flugor i en smäll - friskare växter och lägre PH. Då återstår frågan, hur behåller man PH:et på samma nivå? Behövs en PH mätare för det?

                      Kan man isåfall köpa vilken som helst? Hur kopplar man ihop de två enheterna?

                      Hur/var fyller man på flaskorna?


                      Finns på PWSS för 2595:-



                      Hittade också följande produkter på www.guldfisken.se

                      Känns som betydligt enklare saker än ovanstående. Varför använder inte folk dessa istället för att trassla med avancerade anläggningar som ovan?
                      Är det inte kostnadseffektivt eller ger det inte lika bra resultat?



                      Skall tilläggas att den skall användas med ett Juwel 400L akvarie.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ferengi
                        Hittade denna Aqua Medic CO2 komplett set 500L.



                        Har den allt jag behöver?
                        Vad jag har förstått så är den självförsörjande, behövs ingen extra pump till den, eller?
                        Visst, den är självförsörjande men till ett 400 liters kar är det alldeles för mesiga grejer. Tuben kommer att ta ganska fort slut, den spiralen som ska verka som reaktor funkar heller inget vidare i ett såpass stort kar.
                        Själva reaktorn sätts i vattnet, vilket jag gillar. Ju mindre vatten som lämnar akvariet på ett (o(kontrollerat desto bättre. Gillar inte tanken på en massa vatten som åker fram och tillbaka ifrån akvariet. Gällande det, är det vanligt med läckage när det gäller CO2 anläggningar? Vore en mardröm att komma hem och se att allt vattnet på något sätt hade pumpats ut ifrån akvariet...!
                        Det är ungefär lika vanligt som något annat som läcker skulle jag tänka mig, jag har aldrig hört att en co2 anläggning orsakat en vattenskada utan då är det något filter eller kar som spruckit. Du bör ha en backventil på co2 slangen.

                        Enligt vad jag har kunnat läsa mig till så sänker CO2 anläggningen PH:et. Om jag har 7.5 i PH i dagsläget och vill komma ner till 6.5 - 7.0, är det möjligt med denna anläggningen? Om så, då slår man alltså två flugor i en smäll - friskare växter och lägre PH. Då återstår frågan, hur behåller man PH:et på samma nivå? Behövs en PH mätare för det?
                        Det ska inte vara några problem, men för att hålla ett konstant pH-värde, är det en pH-controller som gäller, annars blir det lite att köra mellan tummen och pekfingret.

                        Kan man isåfall köpa vilken som helst? Hur kopplar man ihop de två enheterna?
                        Vilka två enheter menar du?

                        Hur/var fyller man på flaskorna?
                        På en lokal brandfirma, det står säkert i telefonkatalogen, annars är det bara att kolla med brandkåren på din ort. Det kostar ca 250-300:- att fylla en 6 kg:s tub.


                        Finns på PWSS för 2595:-



                        Hittade också följande produkter på www.guldfisken.se

                        Känns som betydligt enklare saker än ovanstående. Varför använder inte folk dessa istället för att trassla med avancerade anläggningar som ovan?
                        Är det inte kostnadseffektivt eller ger det inte lika bra resultat?



                        Skall tilläggas att den skall användas med ett Juwel 400L akvarie.
                        Lite för mycket klena hobbygrejer i mina ögon, de funkar om man har mindre kar, men ska du lösa lite mer gas är det andra grejer som gäller.
                        Reaktorn kan du bygga själv om du inte vill ha ett ytterfilter, men dessa hemmabyggen brukar bli ganska stora och kanske inte de snyggaste här i världen, men man får då försöka gömma den.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

                          #13
                          det första kittet verkar sakna magnetventil och är knappast nåt att ha just för det och som ansjo säger pytteliten flaska och en ganska kass reaktor, den andra länken går bara till lösa delar och ganska dyra sånna, du har inte funderat över att prova mäsk annars? ytterligare en metod att få co2 i karet som kräver lite mer jobb men istället kostar under 200kr i startkostnad om man bygger ihop sakerna själv (vilket dom flesta som kan hantera en borrmaskin klarar

                          Kommentar

                          • Ferengi
                            • August 2008
                            • 399

                            #14
                            Ursprungligen postat av Fuzzop
                            det första kittet verkar sakna magnetventil och är knappast nåt att ha just för det och som ansjo säger pytteliten flaska och en ganska kass reaktor, den andra länken går bara till lösa delar och ganska dyra sånna, du har inte funderat över att prova mäsk annars? ytterligare en metod att få co2 i karet som kräver lite mer jobb men istället kostar under 200kr i startkostnad om man bygger ihop sakerna själv (vilket dom flesta som kan hantera en borrmaskin klarar
                            Det var faktiskt mer komplicerat än jag trodde detta.
                            Varför jag började titta på Aqua Medic lösningen var för att jag trodde den var komplett. Bara sätta ihop och köra...allt utprovat och klart.

                            Har tittat runt på forumet och läst i trådar om folk som har byggt egna lösningar. Det verkar inte fullt så enkelt - feldimensionerade reaktorer, olika teorier om filter eller inte...reaktorer som "rapar"... you name it

                            Jag gillar saker som är utformade och testade, som bevisligen fungerar. Jag är m.a.o. beredd att betala för kvailté. Gillar inte tanken att ställa mäskflaskor mm. i mitt vardagsrum. Dessutom lär inte min fru uppskatta det heller. Eftersom jag planerar ett nyinköp av ytterligare ett akvarie så försöker jag ligga lågt med, i hennes tycke, märkliga apparater som står och bubblar och fräser...

                            Varför jag tog med en länk till Guldfisken och Sera produkterna varför jag ville veta varför folk inte valde dessa (enklare?) produkter istället.

                            Nåväl, denna tråd har varit mycket lärorik, har lärt mig massor och bugar och bockar för all information/kunskap som Ni har delat med Er av.
                            Tänk vad enkelt allt är numera, internet och forum som detta. Ett hav av kunskap...!
                            När jag började med akvarium, på 80:talet, så fick man plöja mängder av böcker och fick ändå bara en bråkdel av den kunskap som finns tillgänglig här.

                            Har dock börjat kika på PMDD, skall beställa och se om det är bättre än Easy Carbo som jag använder nu. Billigare lär det dock bli.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Och använder du EC ihop med PMDD så blir det garanterat inte sämre.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...