pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 96 tubo
    • November 2008
    • 238

    pmdd

    vilka grejer är det man blandar ihop och hur mycket av varje i tex 1,5 litersflaskor. skulle vilja ha en utförlig beskrivning på hur man gör detta.. använd gänra inte en massa tecken typ kno3 och sånt jag vill veta vad grejerna heter
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    #2
    Här står allt du behöver veta: http://www.haack.se/pmdd/

    Här är en kalkylator som visar hur mängd av allt du behöver till din önskade volym i flaska och akvarium: http://www.pmdd.se/calc.asp?n=1

    Kommentar

    • myslas
      • February 2008
      • 672

      #3
      Köper du från haack.se så får du allting förpackat i portionspåsar. Allt du behöver göra är att ha tre halvliters petflaskor som du fyller med vatten och sedan häller i innehållet från portionspåsarna i. Det är svårt att skriva något annat än KNO3 eftersom det är vad det heter. Man kan iofs skriva Kaliumnitrat också men jag tror inte det gör dig klokare.

      Kommentar

      • Don Kiwin
        • April 2007
        • 114

        #4
        Ursprungligen postat av myslas
        Köper du från haack.se så får du allting förpackat i portionspåsar. Allt du behöver göra är att ha tre halvliters petflaskor som du fyller med vatten och sedan häller i innehållet från portionspåsarna i. Det är svårt att skriva något annat än KNO3 eftersom det är vad det heter. Man kan iofs skriva Kaliumnitrat också men jag tror inte det gör dig klokare.
        Hur lätt som helst. Sist anlitade jag min 6-åring till att blanda. Klarade hon så klarar du !!!

        Kommentar

        • 96 tubo
          • November 2008
          • 238

          #5
          där jag tänkt beställa så strå namnen på grejerna och inte kemiska betekningar de va därför jag frågade efter namnen på de som ska vara i

          Kommentar

          • Wilhelm
            • October 2002
            • 604

            #6
            Kan inte vara så värst seriöst ställe som inte skriver ut den kemiska beteckningen också!
            Wilhelm
            Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
            www.ciklid.org www.aquafish.info

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Har för mig att när man ringde till Odal/Lantmännen/Granngården/Econova för att se om dom hade KNO3, KH2PO4, MgSO4, K2SO4 osv så blev dom bara förvirrade och fattade ingenting.

              Frågade man efter kaliumnitrat, kaliumvätefosfat, magnesiumsulfat och kaliumsulfat så kunde det ibland gå upp ett ljus men oftast inte då heller.

              Detta beror på att dom har satt speciella namn på alla sina kemikalier. KNO3 heter t ex förmodligen "Krista K+" eller något annat bisarrt:
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                Ursprungligen postat av 96 tubo
                där jag tänkt beställa så strå namnen på grejerna och inte kemiska betekningar de va därför jag frågade efter namnen på de som ska vara i
                då borde han väl även ha en hemsida med instruktioner anpassade därefter.
                mitt råd köp från Haack annars, har alltid fått absolut top service, rimliga priser, snabbast möjliga leverans och en bra hemsida med tydliga instruktioner om man behöver dom

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #9
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Kan inte vara så värst seriöst ställe som inte skriver ut den kemiska beteckningen också!
                  om man skriver kaliumnitrat eller KNO3 spelar väl egentligen ingen roll bara man ger tydliga instruktioner med på köpet som en nybörjare klarar att följa så kan man lika gärna skriva ett två och tre på påsarna om man pratar färdigdoserade påsar för nybörjare.

                  Kommentar

                  • 96 tubo
                    • November 2008
                    • 238

                    #10
                    har redan beställt från haak de andra stället fattade jag ändå inte

                    Kommentar

                    • Wictor_88
                      • March 2007
                      • 210

                      #11
                      Om ens akvarie innehåller rötter etc och inga kalkstenar är det NutriSi man ska välja då?

                      Mvh

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Nej NutriSi är alltid sämre än Mikro+ vad jag sett i vatten med lågt pH.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • 96 tubo
                          • November 2008
                          • 238

                          #13
                          ok jag beställde nutrisi jag har bara fin sand och inga rötter eller stenar i mitt akvarie

                          Kommentar

                          • Christian karlsson
                            • June 2009
                            • 22

                            #14
                            Vad är risken om man köper "fel" sort Dvs nutrisi när man borde köra Mikro+ och tvärtom?
                            Dör växterna? Dör fiskarna?

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Nej det enda som kan hända är att man med NutriSi har svårt att få riktigt fin utfärgning i nya skott (röda/gröna) och att dom hela tiden står lite mikrobegränsade och de nya skotten är bleka.

                              Växer det bra och man inte har något emot bleka toppar så kan man helt bortse från skillnaden..

                              Man kan ha lite koll på sin filtermassa när man kör NutriSi och har över 6 i pH. Börjar den bli roströd så är det tecken på att mikron fäller ut i filtret och inte gör någon nytta (och kanske tom försämrar den biologiska filtreringen).
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...