Blomstra som växtnäring, långt resonemang, vill ha input.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    Blomstra som växtnäring, långt resonemang, vill ha input.

    Jag har tidigare (innan flytt för 2 mån sen) gött mitt akvarium med PMDD. Det fungerade bra men jag tyckte det var jobbigt att fixa med flaskorna. Trots att jag var noga med renligheten har jag fått utfällningar av olika slag i mina flaskor (en står i kylskåp). Dessutom var det svårt för mig att byta vatten med samma intervall varje gång. Om jag lät det gå lite längre mellan vattenbytena blev det genast mer alger pga ändrad näringskvot i akvariet.

    Då jag har extremt (30+) många krukväxter har jag många gånger tänkt på huruvida det går att gödsla med "vanligt" gödselmedel.

    Problemet med mitt akvarium är: Många växter, få fiskar, sparsam matning.
    Därför har jag troligen brist på kväve och andra ämnen i akvariet. Efter flytten gödde jag ingenting för jag hade fullt upp med annat och ville att akvariet skulle "komma igång" igen, växterna slutade växa och såg allmänt risiga ut men nu har jag tänkt ta tag i det igen. Fick dessutom massor av växter av min lärare som nämns nedan.

    Jag går en trädgårdsutbildning och min lärare i växtfysiologi är forskare på SLU och heter Tom Ericsson. Han har särskilt forskat om växtnäring. Hans forskning har legat till grund för den flytande växtnäringen Blomstra. Till skillnad från annan flytande växtnäring bygger N-P-K-andelarna i blomstra på hur mycket av dessa ämnen växten är uppbyggd av inuti. Det han propagerar för är att alla växter har behov av samma ANDELAR av dessa ämnen, de som växter snabbare kommer behöva mer näring totalt sett för att kunna växa så snabbt, men det är fortfarande samma andelar NPK som behövs. Därför är olika gödselmedel för olika typer av växter onödiga, typ "pelargonnäring, orkidénäring", osv. Med Blomstra ska det således inte bli för höga halter av något ämne, om man gödslar med SVAG näring varje gång man vattnar. Hela grejen är att näringsläckaget ska utebli och växten ska kunna ta upp allt. Så har vi lärt oss på utbildningen i allafall.

    Tom göder inte med någonting i sina akvarier, men han har istället många fiskar i dem och växterna växer därför bra.
    Jag förklarade att mina växer bra endast när jag göder med PMDD. Han menade, att om jag räknar ut hur mycket kväve jag göder med, när jag göder med PMDD, och räknar om detta så att jag får lika mycket kväve när jag göder med Blomstra, så skulle Blomstra funka lika bra i akvariet då det inte innehåller några skadliga ämnen (som annan växtnäring kan göra!).

    Jag gjorde som han sade och räknade om kväveinnehållet. Eftersom jag är lite mesig så minskade jag dosen jag fick fram till cirka hälften, och hällde i akvariet vid vattenbyte.

    Nu har det gått 9 dagar sedan jag gjorde detta. Flera växter har fått nya blad och ingen massiv algtillväxt kan jag upptäcka.

    Så till frågorna:
    Vad tror ni? Är Blomstra farligt och varför? Kan jag få för mycket av något ämne och i så fall vad? Koppar? Järn? Hur stora doser av dessa ämnen skulle vara farligt?

    Enligt Toms resonemang, så borde vattenväxter ha samma behov som andra växter. De vill ha exakt samma ämnen. Huruvida Blomstra funkar eller ej beror alltså på vilka ämnen som REDAN FINNS i sanden och kranvattnet. Dessa kan ju bli överdoserade om de redan finns i stor mängd.

    OBS! Om det är skadligt kommer jag såklart gå över till PMDD igen, jag är bara nyfiken Jag är ju emot överdosering och vill dosera så svagt att växterna ska klara att ta upp allt.

    Fiskarna i akvariet (110 liter):
    2 unga ancistrus
    4 platyhonor + några yngel
    12 neontetror.

    Innehåll i Blomstra:
    Om kväve ges värdet 100 så är andelen NPK: 100 N; 18 P; 86 K

    Exakta vären Per 100 ml Blomstra:
    (OBS, jag räknade alltså om så dessa halter är såklart inte vad jag lägger i akvariet varje gång)

    Kväve (N) - 5,1 g
    Av detta: Nitrat-kväve: 3,1 g och Ammonium-kväve: 2,0 g)
    Fosfor (P): 1 g
    Kalium: (K) 4,3 g

    Svavel (S): 0,4 g
    Kalcium (Ca): 0,3 g
    Magnesium (Mg): 0,4 g
    Järn (Fe): 35 mg
    Mangan (Mn) 20 mg
    Bor (B): 10 mg
    Zink (Zn): 3 mg
    Koppar (Cu): 1,5 mg
    Molybden (Mo): 0,4 mg

    Om det nu skulle vara så att Blomstra inte funkar i akvarium för att det kan bli för mycket av något ämne, så läs åtminstone Tom Ericsons artikel om växtnäring. Hans kunskaper kan användas till trädgård och jordbruk, där folk ofta felaktigt gödslar en stor giva på våren, istället för att, som i naturen, gödsla lite svagt varje gång man vattnar under hela säsongen. Det mår växterna och naturen mycket bättre av. Länk till artikeln - PDF
    Bifogade filer
    Senast redigerad av toccata; 14 July 2009, 11:14.
    / Ebba
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Här är i alla fall en liten förklaring till varför inte Blomstra är den optimala växtnäringen för akvarium.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Men ett välmatat diskusakvarium kan ju ha mycket högre halter kväve och ammonium än vad mitt har? Då förstår jag verkligen att det kan bli problem.

      Men jag förstår inte riktigt detta: "Blomstra = Ammonium = Nitritspikar och grönvatten."

      Jag tror inte min lärare skulle ha rekommenderat Blomstra, om kvävet inte kunde tas upp av växterna? Hmmm...

      Men om man har få fiskar, relativt mycket växter, borde man då inte ha brist på kväve (omvandlat till nitrat)?

      Om det är så att jag inte har brist på nitrat, vad skulle jag då kunna ha brist på?
      / Ebba

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Nutrisi-portionspåsarna som jag använt med PMDD innehåller:

        KNO3 kaliumnitrat som ger kalium och kväve.
        KH2PO4 kaliumdivätefosfat som ger kalium och fosfat.
        K2SO4 Kaliumsulfat som ger kalium och sulfat.
        MgSO4 Magnesiumsulfat som ger magnesium och sulfat.
        CaCl2 Kalciumklorid Som ger Kalcium och klorid
        NutriSI som ger en massa mikroämnen järn(Fe), Mangan(Mn), Koppar(Cu), Zink(Zn), Bor(B) och Molybden(Mo)
        Mikro+. som ger en massa mikroämnen men är flytande järn(Fe), Mangan(Mn), Koppar(Cu), Zink(Zn), Bor(B) och Molybden(Mo)

        Är den viktigaste skillnaden alltså att KNO3 är lättare att ta upp av växterna än det nitrat-kväve och ammonium-kväve som finns i blomstra? Varför är det i så fall det? Min lärare såg innehållet i PMDD när vi diskuterade detta.

        Vill ha en förklaring till detta om någon vet, det är ju intressant det här

        Blir det verkligen algblomning och nitritspik om man doserar SVAGT med blomstra? Och från början har brist på näring i akvariet...??
        Senast redigerad av toccata; 14 July 2009, 12:35.
        / Ebba

        Kommentar

        • Skiren
          • December 2005
          • 749

          #5
          Ammoniumkvävet som finns i blomstra måste brytas ned innan det kan tas upp av växterna. Ammoniumet blir nitrit som sedan blir nitrat som växterna sedan kan ta upp. När man gödslar med kaliumnitratet som finns i pmdd kan växterna dra nytta av detta direkt.

          Varför riskera nått känner jag. Pytsar du i allt utom mikron i samma flaska så är det två sprutdrag/akvarium och vecka.

          Vad gäller utfällningarna i flaskorna så är de inte alls farliga och påverkar inte näringen. Vill du slippa de stora klumparna i mikroflaskan så kan du köpa mikro+ istället för NutriSI
          http://skiren.blogspot.com

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            Okej, då förstår jag. Att hälla i ammoniumkvävet blir alltså en yttrerligare påfrestning för filterbakterierna, även om det KAN gå bra vad gäller omvandlandet till nitrat. Du har säkert rätt i att det är dumt att riskera något. Kan höra vad min lärare säger om resonemanget i höst, när jag är tillbaka på utbildningen.

            Men jag fick grå slemmiga klumpar i min (EJ nutriSI-flaskan!), det var inte vanliga utfällningar.

            Skulle vilja veta hur jag ska hantera flaskorna för att slippa sådana problem. Ska man hälla hett vatten i dem först, smälter de inte då? Jag hällde upp näring i ett litet mått, ska man använda nån sorts spruta?
            / Ebba

            Kommentar

            • Aleks
              • February 2009
              • 145

              #7
              Har hört att Krukväxtnäring innehåller någon kemikalier som skall hålla alla ämnen i flaskan för sig så det inte blir en reaktion mellan dom.
              Däremot har jag testat växtnäring för akvarier till vår ena blomlåda och man ser kraftig skillnad!
              60L Projekt Växt
              102L Sällskap + Växt.
              240L Ombyggnad till ciklid

              Kommentar

              • Skiren
                • December 2005
                • 749

                #8
                Destilerat vatten är väl hetaste tipset. Sen jag slutade med Nutrin har jag inte haft några utfällningar.
                Jag förvarar halvmörkt i ett skåp.
                Lite mer vetenskapliga test om det går att läsa på plantswap(orkar inte leta nu).
                Mörkt, svalt och destilerat vatten med citronsyra tror jag gav bäst resultat för mikron.
                http://skiren.blogspot.com

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Är man väldigt försiktig så kan det gå att använda ammoniumbaserad gödning, men då är det mer tur än skicklighet inblandad och fiskarna kommer må sämre med en högre ammoniumbelastning.

                  Tropicas NPK-gödning använder faktiskt ammonium men i väldigt låga koncentrationer som dessutom enligt deras doseringsanvisningar ger väldigt små mängder ammonium. Den enda anledningen att dom använder ammonium gissar jag är att det är billigare än nitrat. Förmodligen skulle dom säga, likt Tom, att det är en snabb och enkel kväveform för växterna att ta upp - men det finns två problem med det:

                  Det värsta med ammonium är att denna kväveform är så snabb och funkar som signal till alger att börja blomma. Finns det ammonium i vattnet så tyder det nämligen på att det inte finns någon konkurrens.

                  Svajjiga ammoniumnivåer i kombination med varierande syre och ljusnivåer är garanterad algodling.

                  Det andra problemet är att ammonium faktiskt visat sig vara mycket marginellt "enklare" för akvatiska växter att ta upp beroende på att växterna bildar enzymsystem som gör det nästan lika enkelt för dom att använda nitrat. Kombineras detta faktum med att nitrat alltid finns i mycket högre nivåer i akvarier så blir det så paradoxalt att man kan säga att nitrat är en bättre kvävekälla för växterna sett ur ett längre tidsperspektiv. Vill du läsa mer om det här så kan du läsa precis hur det funkar på http://www.barrreport.com (tyvärr måste man nog betala för att få läsa artiklarna).
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • toccata
                    • January 2004
                    • 1238

                    #10
                    Tack defdac för det utförliga svaret Det var ett sådant resonemang jag var ute efter. Jag har inte fått fler alger sedan jag tillsatte Blomstra, men jag tillsatte å andra sidan inte så mycket.

                    Men de risker du nämner gör väl att jag fortsätter med PMDD ändå.

                    Jag har alltid använt destillerat vatten + citronsyra till NutriSI-näringen och förvarat den i kylskåp. Men jag fick utfällningar även i de andra två flaskorna. Där använde jag dock vanligt kranvatten. Går det att ha destillerat vatten även i dessa?
                    / Ebba

                    Kommentar

                    • janson
                      • July 2009
                      • 300

                      #11
                      Ursprungligen postat av toccata
                      Tack defdac för det utförliga svaret Det var ett sådant resonemang jag var ute efter. Jag har inte fått fler alger sedan jag tillsatte Blomstra, men jag tillsatte å andra sidan inte så mycket.

                      Men de risker du nämner gör väl att jag fortsätter med PMDD ändå.

                      Jag har alltid använt destillerat vatten + citronsyra till NutriSI-näringen och förvarat den i kylskåp. Men jag fick utfällningar även i de andra två flaskorna. Där använde jag dock vanligt kranvatten. Går det att ha destillerat vatten även i dessa?
                      Undrar precis samma sak om man ska ha destilerat i alla eller enbart den med nutrisi. Tänkte precis hälla upp för första gången.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Det verkar så konstigt att man får utfällningar i flaskor med rent KNO3 och/eller KH2PO4. Kan det vara kvar socker-rester från att man haft dricka i flaskorna och att det är av dessa kolhydrater som det tillslut bildas något junk av?

                        Visst kan man testa med destillerat vatten, men är det grejs kvar i flaskorna tror jag man fortsatt kommer ha problem.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Marsipulami
                          • September 2008
                          • 203

                          #13
                          Annars kan man ju alltid torrdosera istället. Jag har skippat flaskorna och kör med kryddmått istället. Detta är då till ett 720, är det mycket mindre kanske man får ta till en våg istället.

                          Kommentar

                          • toccata
                            • January 2004
                            • 1238

                            #14
                            Jag har ju bara 110-liters, så torrdosering verkar knepigt.

                            Jag har använt flaskor som tidigare haft rent Ramlösa-vatten i dem (ej sötat), har använt samma flaskor länge, på samma sätt, utan att något har hänt. Minns inte nu vilken av de andra flaskorna som fick utfällningar, men det var alltså inte utfällningar utan snarare någon sorts grå mögelklumpar (runda bollar), riktigt hemska. Så nu måste jag skaffa nya flaskor.

                            Vi köper aldrig något på flaska här hemma så jag får väl vara miljöovänlig för en gång skull och köpa nya Ramlösa "Stilla"-flaskor. Vågar inte hälla kokhett vatten i dem för de klarar nog inte det, men ska vara försiktigare med hanteringen i fortsättningen.

                            Men det kan alltså inte skada näringen på något sätt, att använda destillerat vatten även till de andra 2 flaskorna?
                            / Ebba

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Nope, det skadar inte näringen.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...