Lera som bottengödning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Lera som bottengödning.

    Jag har hört att man kan använda lera som bottengödning för växterna.
    Är det någon som kan berätta utförligt vilken lera man ska använda och hur man går tillväga? Om den ska grävas när i sanden, hur djupt ner ska man då gräva ner den ? Hur lång tid tar det innan man måste tillsätta ny lera?
  • Junros
    • November 2007
    • 144

    #2
    använder mig av lera i mitt 300..kommer inte ihåg vad det var för lera..tror det var nån sorts "dammlera" men växterna frodas som attan, får rensa bort en himla massa varje gpng jag gör ett VB =)

    Lycka till

    Kommentar

    • Spongeduck
      • June 2009
      • 366

      #3
      Jag formulerade kanske frågan lite fel. Jag menar lerkulor som man kan ha vid tillexempel svärdplantor...

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Du kan använda vilken lera som helst. Det smidigaste är att köpa kattsand gjord på enbart bentonit. Jag använder den här: http://www.flickr.com/photos/defdac/3125344884/
        Men jag har även hört att Coops X-tra ska vara gjord av ren lera. Vet dock inte om så är fallet.

        Det finns två sätt du kan använda leran. Antingen blandar du ut den med lite vatten och rullar lerkulor som du torkar i ugnen som du sedan kan peta ner vid rötterna, eller så startar du om akvariet och suger upp allt grus. Sedan häller du på ett tunt lager kattsand (precis så det täcker glasbottnen) och häller på gruset igen.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Spongeduck
          • June 2009
          • 366

          #5
          Gjorde lerkulor av Katty kattsand som jag sedan stoppade in i ugnen och sedan petade in bredvid svärdplantornas och lotusens rötter. Få se nu ifall de piggnar upp.

          Hur länge brukar det dröja innan man ser resultat ?

          Kommentar

          Arbetssätt...