nät som skydd över växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gäst
    • June 2009
    • 66

    nät som skydd över växter?

    hej!

    jo det är så att jag har kommit över en växt som heter hemianthus callitrichoides. den var lite svår att få tag på och jag fick tigga mig till en bit av ett skyltexemplar typ..




    men nu är det så att jag har en glupsk slöjstjärt som gärna är och drar i växter och i synnerhet om dom är nyplanterade så jag undrar om jag kan sätta ett slags galler över växten så att fisken inte kommer åt den förräns den är rotad ordentligt.

    jag har märkt att rötterna är rätt så starka och täta på plantan och får jag den bara att fästa ordentligt ska det nog inte vara problem med fiskarna.

    jag la över en plastsil typ men den kanske inte släpper igenom tillräckligt med ljus men någon annan kanske har ett par bra tips.

  • Zoooophie
    • April 2009
    • 163

    #2
    Gör fler hål i toppen på den så den får mer ljus men inte tillräckligt stora så fiskarna kommer åt. Tror det ska funka.

    Vi hade en liknande växt, vår filterräka gick amock på den så det bara flög små gröna blad
    (\__/)
    (O.o )
    (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

    Kommentar

    • Skiren
      • December 2005
      • 749

      #3
      Tyvärr tror jag det är kört för din HC. Dels så är jag osäker på att du har så mycket ljus och gödning att den kommer växa så mycket alls och sen är den garranterat en riktig delikatess för dina slöjstjärtar.
      http://skiren.blogspot.com

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Kanske du skulle byta plats på fisken och växten istället?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • gäst
          • June 2009
          • 66

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Kanske du skulle byta plats på fisken och växten istället?


          tanken har slagit mig


          men jag tror att om den bara rotar sig ordentligt ska det inte vara några problem..

          i övrigt har jag bra ljus och förutsättningar för växter då det är ett av mina intressen. och sedan så är inte hemianthus inte så ljuskrävande dock så blir den högre och lite buskigare med sämre ljus..


          men jag ska nog göra större hål som zoophie sa...

          tack för intresset!

          Kommentar

          • Skiren
            • December 2005
            • 749

            #6
            Har du CO2? Och hur mycket ljus till hur stort kar? Ursäkta att jag frågar men alla har olika mått på vad bra ljus osv är.

            HC sitter väldigt löst i gruset även när den växt till sig ordentligt. Du ser ut att ha ganska grovt grus vilket gör att de sitter ännu lite sämre.

            Men du får nog som sagt välja flora eller fauna
            http://skiren.blogspot.com

            Kommentar

            Arbetssätt...