Algpåväxt i fräschvattenkaret!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Algpåväxt i fräschvattenkaret!

    I mitt Channakar på 375-liter, där jag i princip aldrig byter vatten på annat sätt än fyller på en hink då o då i månaden, har jag ingen somhelst algtillväxt någonstans vare sig på glas eller inredning.
    I mitt mindre avlånga småfiskkar på 220 liter där jag gör regelbundna vattenbyten var 10:e dag sådär, är det brunalger både på växter, inredning och glasytor nu. Inte mycket, men klart synligt.

    Båda karen står i liknande ljus och med samma belysningstid via timer.

    Någon som kan tipsa om vad detta kan bero på?
    (ingetdera kar är vare sig överbefolkat eller övermatat)
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Kan du specificera mer vad du har i dem respektive utrustning?

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      om det är brunalger (kiselalger) så ska de försvinna efter några veckor eftersom då har akvariet hunnit komma i gång med bakteriekulturen. frågan är: är det relativt nystartat?^^
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #4
        Ursprungligen postat av Nilsrolf
        Kan du specificera mer vad du har i dem respektive utrustning?
        - Ett antal stora växter, några rötter, fem grottor byggda av vita stenar, och så besättningen som består av 6 st. Channa Assam och tre malar.

        I avlånga 220-liters har jag tio små blåröda stimfiskar, tre Zebrafiskar, och två Pakistanbotior. Sandbotten, en del växter, lite stenar osv.

        Båda akvarierna har varit i drift i månader, och det är först nu sista dagarna som det mindre akvariet alltså drabbats.

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Ursprungligen postat av macke_fisk
          om det är brunalger (kiselalger) så ska de försvinna efter några veckor eftersom då har akvariet hunnit komma i gång med bakteriekulturen. frågan är: är det relativt nystartat?^^
          - Det är en väl inarbetad bakteriekultur sedan flera månader tillbaka. Har i mina tidigare akvarium inte råkat ut för det i någon större utsträckning.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Algers förökning triggas av förändringar. Akvarier utan vattenbyten är ofta extremt stabila om man ser till näringsnivåer osv. Akvarier med frekventa vattenbyten kan också vara stabila men där varierar näringsnivåerna mer, och framförallt är näringsnivåerna ofta väldigt låga. Kiselalger, som jag gissar du är drabbad av, uppkommer ofta i väldigt fosfatbegränsade akvarie eller akvarier som under lång tid står fosfatlåga. Vid minsta förändring så brukar alger blomma och just kiselalger i detta fallet eftersom det är de alger som är absolut bäst på att klara sig vid låga fosfatnivåer.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Algers förökning triggas av förändringar. Akvarier utan vattenbyten är ofta extremt stabila om man ser till näringsnivåer osv. Akvarier med frekventa vattenbyten kan också vara stabila men där varierar näringsnivåerna mer, och framförallt är näringsnivåerna ofta väldigt låga. Kiselalger, som jag gissar du är drabbad av, uppkommer ofta i väldigt fosfatbegränsade akvarie eller akvarier som under lång tid står fosfatlåga. Vid minsta förändring så brukar alger blomma och just kiselalger i detta fallet eftersom det är de alger som är absolut bäst på att klara sig vid låga fosfatnivåer.
              - Okey...jag byter som sagt inte vatten jätteofta i den tanken heller. Kanske var tionde dag eller nåt.

              Hur mäter jag upp fosftatnivån enklast?

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Det behöver du inte och det är inte exakta nivåer som är intressanta utan att fosfatnivåerna relativt alla andra näringsnivåer är låga.

                Se istället till att försök få stabilare omgivningar vad gäller vattenkemi, ljus och cirkulation så bör algätande fiskar kunna hjälpa dig med att få bort dom allteftersom dom inte gillar läget längre. Om du hjälper dom på traven går det fortare. Du kan även testa att minska vattenbytena ytterligare lite.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Det behöver du inte och det är inte exakta nivåer som är intressanta utan att fosfatnivåerna relativt alla andra näringsnivåer är låga.

                  Se istället till att försök få stabilare omgivningar vad gäller vattenkemi, ljus och cirkulation så bör algätande fiskar kunna hjälpa dig med att få bort dom allteftersom dom inte gillar läget längre. Om du hjälper dom på traven går det fortare. Du kan även testa att minska vattenbytena ytterligare lite.
                  - Jag har klarat mig helt utan algätare i den tanken ända sedan starten, men å andra sidan äter väl inte malar brunalger?

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Ottosar gör det.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...