Hjälp med mina växter !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Hjälp med mina växter !

    Är det någon som vet vad växten på dessa bilder heter?
    Skaffade den för några dagar sedan, och nu är bladen mjuka och börjar "skrynkla" sig och vissa blad börjar att blekna. Jag har precis startat mitt första akvarium och vet inte ett skvatt om hur jag ska sköta om den här växten. Vattentempen brukar ligga på 27 och vattnet är ganska mjukt. Några tips?


    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    Dessutom börjar bladen på mina vallisneria plantor att blekna och bli bruna.
    Vad ska man göra!?

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Nu vet jag inte hur ingående man ska gå här men vallisnerian kan lida av mikrobrist vilket är väldigt vanligt i akvarier generellt sett. Man behöver någon typ av vattengödning, helst PMDD.

    Att snabbväxare, som Hygrophila i ditt fall, börjar skrynkla nya blad kan antingen tyda på kalciumbrist (om man har mjukt vatten) men kan även tyda på att att man har ganska hög nitrathalt vilket normala vattenbyten råder bot på. I båda fallen.

    Berätta gärna mer om vilken stad du bor i (man kan gissa sig till ganska mycket till vattenkvalitet om man har kommunalt vatten i någon normalstor stad) och skötseln av akvariet.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Spongeduck
      • June 2009
      • 366

      #3
      Jag bor i Sundsvall, så vatten kvalitén borde vara ganska hög. Akvariet är nystartat ( 4:e dagen idag ) så jag har inte gjort något speciellt med skötseln. Har inte heller satt dit så många växter eftersom jag vill se hur växterna skulle trivas innan jag köper fler.

      Kan man få en lite mer ingående beskrving på hur man ska sköta Hygrophila? Och hur djupt den ska planteras? Vart i akvariet borde den stå ? Ska man ha de i grupp?
      Kan man fixa kalciumbristen med mikrogödning? Jag hade inte tänkt köra med mpdd innan jag är mer insatt i ämnet.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jag känner inte till exakta vattenkvaliteten i Sundsvall men den borde vara okej då det krävs väldigt speciella förhållanden för att växterna ska må dåligt av vattnet i sig.

        Du kan inte fixa kalciumbrist med PMDD men jag känner på mig att dina växter har en generell näringsbrist, speciellt då akvariet är nystartat. PMDD hjälper då.

        Nystartade akvarier med vanligt akvariegrus innehåller inga näringsämnen. Det är lite som att plantera krukväxter i grus och bara vattna. Dom dör ganska snabbt under sådana förhållanden.

        Första enkla steget vore att börja med PMDD (köp ett kit med Mikro+ som mikrogödningsdel om du är osäker på vad du ska köpa).
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Spongeduck
          • June 2009
          • 366

          #5
          Jag har inga fiskar i karet än, alltså ingen makrogödning alls. Räcker det bara med mikrogödning ? Finns det några enkla alternativ till pmdd?
          Jag vill inte göra några tillväxt rekord med mina växter precis, jag vill bara att de ska må relativt bra. Dessutom kör jag bara med enkla nybörjarväxter. Ska jag köpa alla växter som jag har tänkt ha innan jag börjar göda?

          Om jag nu skulle välja att testa pmdd, hur bär jag mig åt då? Hur vet jag vilka ämnen jag ska ha? Går det att skaffa alla dessa ämnen utan att beställa från internet? Behöver man mikrogödning om man använder pmdd? Vad ät TMG förresten ?
          Senast redigerad av Spongeduck; 04 July 2009, 00:38.

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Ursprungligen postat av Spongeduck
            Om jag nu skulle välja att testa pmdd, hur bär jag mig åt då? Hur vet jag vilka ämnen jag ska ha? Går det att skaffa alla dessa ämnen utan att beställa från internet? Behöver man mikrogödning om man använder pmdd? Vad ät TMG förresten ?
            Du går till http://www.haack.se/pmdd och beställer ett pack PMDD med micro+. Du blandar sedan enligt anvisningarna och doserar 10ML per 100L vatten ur vardera flaska efter det veckovisa vattenbytet. Tycker inte det är speciellt svårt?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Ursprungligen postat av Spongeduck
              Jag har inga fiskar i karet än, alltså ingen makrogödning alls. Räcker det bara med mikrogödning ?
              Nej. När akvariets botten mognat kan den hjälpa att fixa en del näring, men det tar ganska lång tid om du inte på något fiffigt sätt preppat bottnen med tex levande jord eller gyttja från ett inkört akvarium.
              Finns det några enkla alternativ till pmdd?
              PMDD är inte svårt och tar ingen tid. Jag är säker på att en femåring kan vispa ihop de tre flaskor som behövs.

              Jag vill inte göra några tillväxt rekord med mina växter precis, jag vill bara att de ska må relativt bra. Dessutom kör jag bara med enkla nybörjarväxter. Ska jag köpa alla växter som jag har tänkt ha innan jag börjar göda?
              Nej. Innan du har en fungerande mineralisering och gyttja i bottnen kommer dom inte kunna få den näring som behövs. PMDD hjälper dock.

              Om jag nu skulle välja att testa pmdd, hur bär jag mig åt då? Hur vet jag vilka ämnen jag ska ha?
              Mikro+, KNO3 och KH2PO4.

              Går det att skaffa alla dessa ämnen utan att beställa från internet?
              KNO3 och KH2PO4 kan du köpa i 25 kgs säckar på Econova i Norrköping. Mikro+ blir svårare att hitta, har ingen aning själv var Peter Haack köper från. Men det kan man lista ut om man gillar detektivarbete. Den stora frågan är då om det blir billigare och smidigare - svaret är nej på båda de frågorna.

              Behöver man mikrogödning om man använder pmdd?
              Mikrogödningen är en av de tre delarna i PMDD, så PMDD innehåller mikrogödning.

              Vad ät TMG förresten ?
              Den gamla benämningen på Tropicas vattengödning. Tropica Master Grow står förkortningen för. Den heter numera Tropica Plant Nutrition eller Tropica Plantenaering.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Spongeduck
                • June 2009
                • 366

                #8
                Ska man beställa NutriSi istället för mikro+ om man har mjukt vatten i kranen ?
                Måste man köra med co2 för att detta ska fungera ?
                Jag ogillar tanken att betala i förskott, och postförskott blir ju dessutom dyrare ...
                Senast redigerad av Spongeduck; 04 July 2009, 11:32.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Ursprungligen postat av Spongeduck
                  Ska man beställa NutriSi istället för mikro+ om man har mjukt vatten i kranen ?
                  Nej. Jag tycker NutriSi generellt sett funkar mycket sämre än Mikro+. Anledningen att NutriSi funkar sämre är att det enbart är EDTA/DTPA-baserade kelat medans Mikro+ använder det dyrare och betydligt bättre HEEDTA-kelatet.

                  Kelaten är det som håller näringen flytande och tillgänglig i vattnet istället för att den sedimenterar i bottnen/filtret och blir otillgänglig när den binder med andra ämnen i akvariet. Järn är flyktigt i vatten, det binder gärna med fosfater. Järnfosfat är en mycket stabil förening som växterna inte kan slå sönder.

                  Måste man köra med co2 för att detta ska fungera ?
                  Nej.

                  Jag ogillar tanken att betala i förskott, och postförskott blir ju dessutom dyrare ...
                  Fast när du säger sådär så tror jag alla som känner Peter Haack tar väldigt illa upp - och det är många som fullkomligen älskar Peter för det han gör för växtcommunityt. All energi han lägger på att köra Sveriges bästa växtakvarieforum och sliter som ett djur för att göra det enkelt för hobbyister att komma igång med PMDD är värt otroligt mycket för oss.

                  Men tycker du det är läskigt att eventuellt bli av med 60:- så tror jag du bör satsa lite mer på ekonomisk rådgivning än dina akvarieväxter...
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Spongeduck
                    • June 2009
                    • 366

                    #10
                    Men jag gör en beställning och ser hur det går. Peter Haack verkar dessutom vara väldigt bra enligt alla här på zoopet så det borde inte vara några problem egentligen...

                    Enligt recepten ska man tillägga K2S04 i mikro+ flaskan. Ska jag beställa det också isf ?
                    Senast redigerad av Spongeduck; 04 July 2009, 11:56.

                    Kommentar

                    • myslas
                      • February 2008
                      • 672

                      #11
                      Ursprungligen postat av Spongeduck
                      Men jag gör en beställning och ser hur det går. Peter Haack verkar dessutom vara väldigt bra enligt alla här på zoopet så det borde inte vara några problem egentligen...

                      Enligt recepten ska man tillägga K2S04 i mikro+ flaskan. Ska jag beställa det också isf ?
                      Du får det också när du köper paketet. Det enda du behöver är tre pet-flaskor och vatten. Och det är absolut inga problem att köpa av Peter, allting går jättesnabbt och smidigt.

                      Kommentar

                      • myslas
                        • February 2008
                        • 672

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Nej. Jag tycker NutriSi generellt sett funkar mycket sämre än Mikro+. Anledningen att NutriSi funkar sämre är att det enbart är EDTA/DTPA-baserade kelat medans Mikro+ använder det dyrare och betydligt bättre HEEDTA-kelatet.

                        Kelaten är det som håller näringen flytande och tillgänglig i vattnet istället för att den sedimenterar i bottnen/filtret och blir otillgänglig när den binder med andra ämnen i akvariet. Järn är flyktigt i vatten, det binder gärna med fosfater. Järnfosfat är en mycket stabil förening som växterna inte kan slå sönder.
                        Hoppsan, och här har jag kört med NutriSI i över ett halvår och tyckt det fungerat bra, men jag har iofs inget att jämföra med heller. Kanske skulle köpa Mikro+ och se om det gör någon skillnad (ska ändå beställa räkfoder så det blir två flugor i en smäll).

                        Kommentar

                        • Spongeduck
                          • June 2009
                          • 366

                          #13
                          Tack för alla de hjälpsamma svaren ! Har gjort en beställning nu. Ska bli spännande att se vad som händer med växterna.

                          Kommentar

                          • Skiren
                            • December 2005
                            • 749

                            #14
                            Hoppsan, och här har jag kört med NutriSI i över ett halvår och tyckt det fungerat bra, men jag har iofs inget att jämföra med heller. Kanske skulle köpa Mikro+ och se om det gör någon skillnad (ska ändå beställa räkfoder så det blir två flugor i en smäll).
                            Använd upp din Nutri först. Du kommer inte märka någon skillnad.Däremot kan du köpa mikro+ när det andra är slut sen om det skulle kännas bättre
                            http://skiren.blogspot.com

                            Kommentar

                            • Spongeduck
                              • June 2009
                              • 366

                              #15
                              Hmm... :/ Har nu gått två dygn sedan jag beställde ... Inget svar :/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...