Snabbväxande växter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vilda Matilda
    • June 2009
    • 13

    Snabbväxande växter!

    Försöker hitta tåliga växter som är snabbväxande för mitt akvarium. Har Blåciklider som drar och sliter i växterna! Jag vill så gärna ha ett frodigt akvarium!

  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Du kanske skall överväga att byta fiskar...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • sting
      • September 2007
      • 481

      #3
      Joppan4ever som tänker svara i tråden har ingen aning om nått. Han har fått ett par Egeria densa av mig("vattenpest") som han nästa lyckats döda helt

      Men neh, tror inte det är nån bra växt för dig. Kolla på någon vallisneria-art. Pröva att lägga några stenar runt så att cikliderna inte kan böka runt just där. Vallisneria är lätt,växer snabbt och behöver inte så mkt ljus för att växa. En av mina favorit växter.

      Ääääägd joppan

      Kommentar

      • Joppan4ever
        • December 2008
        • 277

        #4
        vet ej vad fiskarna vill ha men kanske vatten pest? tror att den brukar växa rätt snabbt.
        // Joppan

        Akvarium: 220L dvärgciklider
        40-50L Tomt

        Kommentar

        • sting
          • September 2007
          • 481

          #5
          Tjaa... Ni ser ju själva...

          Okej, Du har inte en aning om något, du läser inte vad frågan är? Sen frågar du mig vad växterna du fick av mig hette? Mitt tips var vettigt, du ville bara få folk att tro att du kunde lite om växter....

          //
          Senast redigerad av sting; 02 July 2009, 23:44.

          Kommentar

          • Joppan4ever
            • December 2008
            • 277

            #6
            Ursprungligen postat av sting
            Joppan4ever som tänker svara i tråden har ingen aning om nått. Han har fått ett par Egeria densa av mig("vattenpest") som han nästa lyckats döda helt

            Men neh, tror inte det är nån bra växt för dig. Kolla på någon vallisneria-art. Pröva att lägga några stenar runt så att cikliderna inte kan böka runt just där. Vallisneria är lätt,växer snabbt och behöver inte så mkt ljus för att växa. En av mina favorit växter.

            Ääääägd joppan
            asså vad ska man säga.... jag försökte hjälpa till så kommer mr omogen och förstör allt
            // Joppan

            Akvarium: 220L dvärgciklider
            40-50L Tomt

            Kommentar

            • Joppan4ever
              • December 2008
              • 277

              #7
              Ursprungligen postat av sting
              Tjaa... Ni ser ju själva...
              håll dig till ämnet! ja skrev vatten pest för jag har sätt att den växer snabbt.
              // Joppan

              Akvarium: 220L dvärgciklider
              40-50L Tomt

              Kommentar

              • Joppan4ever
                • December 2008
                • 277

                #8
                Ursprungligen postat av sting
                Tjaa... Ni ser ju själva...

                Okej, Du har inte en aning om något, du läser inte vad frågan är? Sen frågar du mig vad växterna du fick av mig hette? Mitt tips var vettigt, du ville bara få folk att tro att du kunde lite om växter....

                //

                bra att ändra efter va och nej ja försökte hjälpa men jag kan inte mkt om växter men man kan alltid försöka har inte sagt precis ta denna växten.. och när jag tänkte på vatten pest så menade jag att den växer snabbt. nu tänker inte ja försöra tråden så jag ignorera sting
                Senast redigerad av Joppan4ever; 03 July 2009, 00:32.
                // Joppan

                Akvarium: 220L dvärgciklider
                40-50L Tomt

                Kommentar

                • Vilda Matilda
                  • June 2009
                  • 13

                  #9
                  Jo, vattenpest växer ju mycket, men tror mina ciklider drar sönder dem direkt... Valesneria har jag, men de dras i de med...

                  Tack för era svar ändå. Hoppas på fler förslag!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Du kan gå in på växtartbeskrivningarna och markera snabbväxande växter samt "äts inte av växtätare" på nyckolord.

                    Dock vill jag nog påstå att snabbväxare i regel har rätt "sköra blad" och därför ofta uppskattas av växtätare
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Vilda Matilda
                      • June 2009
                      • 13

                      #11
                      Tack Kjell!

                      Det ska jag prova!

                      Kommentar

                      • Xul
                        • January 2007
                        • 709

                        #12
                        Ursprungligen postat av Vilda Matilda
                        Försöker hitta tåliga växter som är snabbväxande för mitt akvarium. Har Blåciklider som drar och sliter i växterna! Jag vill så gärna ha ett frodigt akvarium!

                        Blir nog lite svart.... Flytvaxter!

                        Har du frigolit under sanden, i sa fall kan du dra ner rotterna i den. nar jag flyttade hade en massa vaxter borjat sla rotter nere i frigoliten men i sa fall far nog inte sandjupet vara for stort.. de var ganska svara att fa loss, jag skar loss dem.. Fast risken ar val att enbart rotterna far vara i fred.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...