Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Bleka växter

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

    Bleka växter

    Vad tror ni är orsaken till mina bleka växter?
    Förutom att de är bleka så är de också väldigt trasiga.
    Länk

    Har ekologisk torv i botten och sand över, sätter i pmdd (normal dos) 1 gång/vecka, temperaturen ligger på 27-28 grader C, pumpen är en ehim aquaball, belysningen är vanliga glödlampor (2st 15W), ca 38cm fisk (platy, neontetra och en liten ancistrus).

    (karet är på 42L)
    42L växtkar: platys, ancistrus, neontetra körsbärsräkor
    4,5L Nano: 3st körsbärsräkor
    +Amazonpapegoja och undulat

    #2
    Brist på järn och eller mangan leder till jämnt bleka/ljusgröna eller gulvita blad. Behöver inte vara brist i sig - bristen kan bero på att växten inte kan ta upp näringen pga högt ph värde.

    Testa ditt ph-värde!
    Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
    Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

    Kommentera


      #3
      Lus ljus och åter ljus... glödlampor är ett dåligt ljus för växter! investera i en lysrörsramp! näringsbrist kan man nog utesluta då du göder..
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentera


        #4
        Jag vet inte exakt hur ljusbristen brukar uppenbara sig, men bleka växter är inte alltid mikrobrist. Det kan också mycket väl röra sig om kvävebrist. Mitt råd skulle vara - precis som åheim redan varit inne på - att byta till ljusrör, eller i vart fall byta ut dina glödlampor mot energisparlampor (med sådana där med utdragna "rör"), samt köra 2-3 ggr x pmdd-dosen.
        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

        Kommentera


          #5
          Gödning är i sig inte en garanti för att en växt kan tillgodogöra sig näringen! - vilket jag också skrev. Det finns många exempel på växter som dött av näringsbrist trots riklig gödning. Problemet har då oftast handlat om störningar av upptaget. Sjukdomen "Kloros" som jag beskrev ovan är bara ett av många exempel. Men ok, det här brukar man inte prata om så ofta när det gäller traditionella akvarieväxter utan snarare i samband med olika typer av växtodlingar (även odlingar i sk vattenrika miljöer).

          Däremot är det självklart så att många olika faktorer kan leda till att en växt inte utvecklas som man tänkt sig. Ljuset är lika viktigt det och glödlampor är inte det bästa alternativet.
          Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
          Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

          Kommentera


            #6
            Tack för svaren.

            Ska ta och byta till energisparlampor direkt tills jag inskaffat en lysrörsramp.
            42L växtkar: platys, ancistrus, neontetra körsbärsräkor
            4,5L Nano: 3st körsbärsräkor
            +Amazonpapegoja och undulat

            Kommentera


              #7
              Kvävebrist. Ser att du har en övervattensväxt med rötterna i vattnet - eftersom den inte är kolbegränsad på samma sätt som växterna under vattnet kommer den suga NPK som en svamp.
              http://www.defblog.se

              Kommentera


                #8
                Jag lägger också min röst på kvävebrist. Hur menar du med väldigt trasiga?
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentera


                  #9
                  Ursprungligen postat av Piccola Visa inlägg
                  Gödning är i sig inte en garanti för att en växt kan tillgodogöra sig näringen!
                  Sjukdomen "Kloros" som jag beskrev ovan är bara ett av många exempel.
                  Jo, gödning i sig är fullt tillräckligt och är faktiskt så nära en garanti för tillväxt man kan komma. Den begränsande faktorn är ändå CO2 för det mesta. Det här med att pH skulle påverka näringen (framförallt järn) har jag funderat på tidigare, men kontentan man kom fram till både här på zoopet och enligt Tom Barr är att så länge man kör med bra chelater så fungerar det oavsett pH. Använder man exempelvis TMG som mikrogödning så skulle det vara lugnt även hos folk med högt pH.

                  Dessutom synes det inte finnas någon "sjukdom" som heter "Kloros" - du få gärna länka till det motsatta. :P Kloros/nekros är ju bara termer som beskriver bristsymtom, men är ingen sjukdom i sig.
                  Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                  Kommentera


                    #10
                    Gödning är i sig inte en garanti för att en växt kan tillgodogöra sig näringen! - vilket jag också skrev. Det finns många exempel på växter som dött av näringsbrist trots riklig gödning. Problemet har då oftast handlat om störningar av upptaget.
                    Nej, i extremfall kan man väl skruva in gödningen så snett att vissa ämnen hindrar upptaget av andra vilket leder till en total näringsbrist. Men då ska man nog skruva riktigt snett.
                    Jo, gödning i sig är fullt tillräckligt och är faktiskt så nära en garanti för tillväxt man kan komma. Den begränsande faktorn är ändå CO2 för det mesta.
                    Japp, förutsatt det finns tillräckligt med ljusenergi och en gnutta värme färstås.
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentera


                      #11
                      Ursprungligen postat av BluesBoy Visa inlägg
                      förutsatt det finns tillräckligt med ljusenergi och en gnutta värme färstås.
                      Hehe, så sant, hur man än skulle göda och hur mycket ljus det än finns på säg Nordpolen så skulle det ju inte växa särskilt väl.
                      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                      Kommentera


                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikS Visa inlägg

                        Dessutom synes det inte finnas någon "sjukdom" som heter "Kloros" - du få gärna länka till det motsatta. :P Kloros/nekros är ju bara termer som beskriver bristsymtom, men är ingen sjukdom i sig.
                        Jag uttryckte mig otydligt - det är givetvis inte en sjukdom utan den term man använder inom när bladen blir blekt gröna/gula/gulvita över hela bladytan pga total avsaknad av klorofyll. Brist på järn och/eller mangan är dock ofta orsaken till detta - och det behöver alltså inte bero på bristande näringshalter. Högt ph-värde i jorden/blomjorden/krukväxtjorden kan göra det svårt för växten att ta upp näringen. Men det finns som sagt en hel del annat också...

                        Vid kaliumbrist blir bladkanterna oftast bruna.
                        Vid magnesiumbrist är det vävnaden mellan bladnerverna som gulnar medan bladets nerver i regel förblir gröna.
                        Vid fosforbrist kan bladen bli onaturligt mörka, nästan blågröna/violetta.
                        Vid kalciumbrist brunfärgas bladnerverna och bladkanterna böjer sig inåt som en sked - vid överskott kan de få kloros.
                        Vid manganbrist blir vävnaden gul. Manganbrist uppträder i lätt, torr, humusrik jord och i torv, särskilt vid höga ph-värden. Även stor mängd järn i vatten och jord kan ge manganbrist.
                        Järnbrist gör vävnaden mellan bladen mycket gul, beror ofta på för högt ph i jorden. Överskott av järn i vatten och jord kan ge manganbrist eftersomjärn och manganbrist konkurrerar vid upptaget i växten.

                        Det här är vanligt vid odling av växter ovanför vattenytan och så fullständigt totalt annorlunda är det inte med grundprincipen för växter i ett akvarium - att vissa ämnen är skadliga i för stor mängd och kan påverka upptaget av näring totalt sett.

                        Men frågan gällde ju bleka växter och inte hur man ska analysera näringsupptaget. Hoppas dock att du Ainon har fått lite mer kött på benen för att få växterna fina igen! Du skrev att du skulle byta lampan först och främst - förhoppningsvis räcker det. Lycka till! /Piccola
                        Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
                        Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

                        Kommentera


                          #13
                          Då åker ampelliljan bort från akvariekanten.

                          med trasiga menar jag
                          Länk
                          Länk
                          Länk
                          Länk

                          MÅste ta och lära mig detta med växt-akvarium, det är väldigt fint och roligt
                          Har bara lyckats med ett kar, mitt lilla 16L räkakvarium, konstigt då jag inte har något annorlunda där jämfört med de andra karen, enda skillnaden är att jag istället för glödlampsramp har en vanlig skrivbordslampa "spotlight" och ingen torv i botten. Där är allt grönt och snyggt.
                          Senast ändrad av Ainon; 2006-10-06, 18:41.
                          42L växtkar: platys, ancistrus, neontetra körsbärsräkor
                          4,5L Nano: 3st körsbärsräkor
                          +Amazonpapegoja och undulat

                          Kommentera


                            #14
                            Ja, jag måste ju tyvärr säga att när jag har sett hur bladen ser ut blir jag bara ännu mer fundersam över näringsupptaget. Testa och se vad som händer efter lampbyte. Om det inte blir ytterligare skador - ja då är ju allt frid o fröjd. Men om nytillväxten blir blek och skadad och de skador som redan finns fortsätter så bladen blir mer och mer "trasiga" som du beskriver det, då har du några alternativ:

                            = Kolla vattenvärdet.
                            = Ändra gödningen - öka eller minska beroende på hur Du bedömmer resultatet.
                            = Fundera över skillnaderna i förhållande till det andra kar du redan har och försök få samma förhållanden i det större karet. Torven kanske skulle bytas ut/minskas?
                            = Lurpassa på akvariet för att se om någon fisk har fått underliga matvanor :-)
                            = Släng växterna och börja om. Svårt att få en sjuk planta fin igen. Upprepas det hela så vet du i alla fall att du antingen har något fel på det som finns i akvariet eller i det du tillsätter. Och kan vidta åtgärder tidigt, vid minsta antydan till blekhet. Då har växterna mer motståndskraft och det kan därför bli lättare att uppnå rätt balans.

                            Lycka till!
                            Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
                            Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

                            Kommentera


                              #15
                              defdac är nog inne på rätt spår. Vid kvävebrist blir bladen ljusgula och sedan mer och mer gula - för att till slut vissna. Plantan växer klent, bladen blir små och får dålig färg. Typiskt att de äldre bladen är först ut med att visa symptom. Det ser ut som om de blad du har skador på huvudsakligen är äldre blad? (Överskott av kväve ger mörkare och större blad än vanlig, kraftig och ranglig tillväxt med till slut intorkade kanter och fläckar.) Om det är kvävebrist för att ampelliljan har mumsat i sig NPK så bör du ha bättre förutsättningar nu när ampelliljan är borta. Men som sagt, det kan ta tid innan det blir bra igen, men ge inte upp!
                              Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
                              Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

                              Kommentera

                              Sparar...
                              X