Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Algdrabbat nystartat!

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Hans.Lindaker
    skapade ett ämne Algdrabbat nystartat!

Algdrabbat nystartat!

Hej!

Har skrivet här ett par gånger om mina krassliga Vallisneria och algangrepp förut men nu vill jag verkligen veta värför jag drabbas så hårt!

Här är förutsättningarna:
    200 Liter. Har varit igång ca en månad. Rådasand 0.3 mm. två Mangroverötter varav en är MYCKET algangripen och den andra inte ett dugg. Svärdsplantor, anubias och Vallisneria. 2 Bolivianska Fjärilar, 2 VF Scalarer,5 Amanoräkor.
    PH ca 7.5. Temp 26.5-27. Gödde vid uppstart 3 fulldospulser med någon dags mellanrum, efter det en fulldos varje vecka. Två lysrör på 30W, AquaGlow och Powerglow. Lystid 12 timmar.
    Är det något annat ni behöver veta?

Ok till problemet.

I början gick allt bra, förutom att dom gamla Vallisneriaskotten dog, men dom fick nya hela tiden..
    Efter ett tag så började vi få något konstigt på Vallisnerian, det såg ut som vitt ludd (går inte att beskriva som något annat). Detta lossnade och fastnade på rutorna, vet dock inte om detta var alger eller nåt annat..

Lite senare började det bildas en brun luddig matta på några Svärdsblad och på den stora roten. Satte i några Räkor som åt upp det mesta på ett par timmar Dom lämnade dock kvar en del som nu har börjat bli ännu mer och ludnare! På sina ställen så är det ca en cm tjockt täcke på roten...

Sen började det bruna sprida sig på botten, som en luddig matta och lite här och där hänger långa "dammråttor" med brunt slem runt växtstjälkarna..

Hela tiden har Vallisnerialuddet setat på rutorna och nu när det bruna har börjat sprida sig till rutorna så bildar det väldigt äckligt slem!
    Skrapar bort vid varje vattenbyte men det kommer hela tiden mer

Nu för några dagar sen upptäckte jag till min förskräckelse en liten liten otydlig grön fläck på sanden, idag har den fläcken blivit tre tydliga gröna fläckar på ca 1 kvadratcm var... (Cyano??????????)

Har haft lite problem med nitrit från och till och därför har det blivit ganska täta vattenbyten.. vet inte om detta kan ha bidragit

Börjar tröttna rejält på detta!!

Vad kan jag göra för att klara mig ur detta??? Har tänkt sätta i ett gäng LDA25 om ett par veckor men jag tvivlar på att dom kan äta upp allt utan att äta ihjäl sig..

Räkorna var väldigt aktiva i början men nu sitter dom bara i sin grotta under roten och trycker...

Väldigt tacksam om nån kunde ta sig lite tid och hjälpa mig!!!!

/Hans

• Hans.Lindaker
    svarade
    "Cyano"fläckarna börjar mer och mer gå åt det blågröna hållet

Har hört att Ampullariasnäckor äter cyano, stämmer det? Hur många skulle det behövas ungefär för att äta upp i mitt kar? 3 Fläckar, 2 är ca 2,5 cm i diameter, den tredje något mindre!!

/Hans

Kommentera:

• Hans.Lindaker
    svarade
    Var ner och köpte mig ett par plantor Gälört, tror jag det hette..
    Skulle vara väldigt snabbväxande, lättskött och bra mot alger
    Är dom bra??

Får se vad som händer!

/Hans

Kommentera:

• PatrikS
    svarade
    Skaffa dig då ett par äppelsnäckor, pomacea bridgesii. Käkar alla alger samt den hinna som uppkommer på vattenytan.

Kommentera:

• Hans.Lindaker
    svarade
    Finns det nån möjlighet att algerna förvsinner enbart med några nya växters hjälp, eller måste jag skaffa algätare?

Har precis skaffat scalarer så det är lite tidigt att skaffa fler fiskar...

Men som sagt jag har inte bråttom att få bort algerna, så länge dom inte tar över hela karet och itne skadar fiskarna så...

/Hans

Kommentera:

• Hans.Lindaker
    svarade
    Peter: Perfekt! Mina scalarer matvägrar just nu så det vore ju inte så dumt om dom åt lite på växterna

/Hans

Kommentera:

• peter_m_jonsson
    svarade
    Kan tillägga att mina scalarer gillar att mumsa på hornsärv och andmat som tillskottsfoder. Det jobbiga med andmaten är ju att den har en tendens att täcka hela ytan.

Kommentera:

• Hans.Lindaker
    svarade
    OK åheim har pumpen på för fullt nu och scalarerna klarade det finfint

Får se om jag kikar förbi zoo idag och handlar några växter och ev algätare.

/Hans

Kommentera:

• Hans.Lindaker
    svarade
    fast då tror jag mina sclarer inte gillar mig så mycket om jag har fullt sprut på

/Hans

Kommentera:

• åheim
    svarade
    kräma på pumpen fullt!!

Kommentera:

• Hans.Lindaker
    svarade
    Ja då får jag väl bege mig till zoo å köpa mig ett gäng växter då

Kanske ska ta ett par LDA25 när jag ändå är på G

/Hans

Kommentera:

• annehult
    svarade
    Det kan du ge dig på!
    Att dom konkurrerar ut alger alltså.
    Plantera mycket (snabbväxande)växter och ge dom tillräckligt med näring så minimeras algerna.

Edit: Komplettera gärna med några algätande firrar.

Lycka till!

Kommentera:

• Hans.Lindaker
    svarade
    Funkar det fortfarande, fast jag har fått alger?
    är inte växter bara för att hindra alger från att komma? hjälper dom till att ta bort alger också??

/Hans

Kommentera:

• peter_m_jonsson
    svarade
    Hejsan
    Prova att slänga i lite hornsärv (jag gav en 10:a i butiken). Växer snabbt och brukar rekommenderas för att få bukt med algproblem och höga amoniak/nitrit halter. Kan rekommendera Diana Wahlstads "Ecology of the planted aquarium" för en mer detaljerad beskrivning.
    Lycka till
    Peter

Kommentera:

• Hans.Lindaker
    svarade
    hehe jag som nybörjare tycker det ser illa ut Men det är mycket som inte syns på bilderna... Växterna är inte superfrächa direkt..
    Men det bruna på bilderna, det kommer försvinna när karet är ordentligt inkört??

Vad tror ni om dom gröna fläckarna? Cyano??

Ja lite alger har jag inga problem med men när det går överstyr så är det inte så kul..

Jag tänkte sätta i ett gäng LDA25 (Pittbull pleco) lite senare som algätare.. Är dom duktiga på det??

Vad kan jag göra åt roten? Tänkte ta upp den idag och skrubba ren den. Får se om det kommer tillbaka..

/Hans

Kommentera:

Sparar...
X