Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

bRiStEr? :S

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

    bRiStEr? :S

    Har fått en hel del brister på en massa olika växter.

    Jag göder 16ml KNO3 och 3,2ml KH2PO4 (lika starkt blandad som om jag hade haft i 16ml original-blandning från Granholmarna) varje- varannan dag.
    Har i 10ml Nutrisi och 10ml TMG 2ggr/ vecka.
    Tempen i karet är ca 28grader nu, sommaren kommer
    Gör ett 50%:igt vb varje vecka.
    Kör med 0,75watt/l med t8-rör.
    Karet är på 160l.
    Har snabbväxande och långsammare växter.
    Kör med ett TetraTec EX 1200 ytterfilter, 12l filtervolym och 1200l/h max.
    Mistreaktorn drivs av en 450l/h AquaEl pump, funkar inge vidare... Ska antingen köpa en starkare pump till mistreaktorn eller så köper jag en AM Reaktor 1000 (eller 500 kanske). Kanske köra in CO2:n i ytterfiltret, men då tror jag att det kommer låta en del...
    Kör iaf ca 1,5 bubbla/ s just nu, men ändrar det lite då och då.
    Har haft en del (har fortfarande lite) problem med kiselalger.

    Testade vattnet i fredags (8 juni 2006).
    pH: 6.5
    KH: 5
    CO2: 50ppm
    Nitrat (NO3): 20-30 ppm
    Nitrit (NO2): 0.02ppm
    GH: 6
    PO4: 1.5 ppm

    Såklart kan ju testerna ljuga, jag har testat med JBLs dropptester på allt utom Nitrat och Nitrit där jag använder Tropic Marins dropptest.

    Hygrophila difformis:
    Har små, små hål i dom gamla bladen, ser ut som om någon stuckit med en nål i bladen.
    Länk + Länk
    Tror att det är Kaliumbrist. Tillsätta mer KNO3 + KH2PO4 + köpa K2SO4 och göda med?

    Eusteralis stellata:
    Dom nya bladen är riktigt vita/ ljusa.
    Länk
    Tror att det är någon mikrobrist, mer TMG + Nutris?

    Rotala macrandra:
    Alla blad blir mer gul-gröna är röda.
    Länk + Länk
    Tror att det är nån mikrobrist och att det står för skuggigt, ligger flytande växter ovanför dom nu. Ställa dom ljusare + mer Nutrisi + TMG?

    Aponogeton boivinianus:
    Nya blad blir krulliga i toppen, sen blir dom kolsvarta och dör. Har växt jättedåligt det sista, efter att jag lagt växter ovanför den. (Väldigt dåliga bilder )
    Länk + Länk
    Tror att det är ljus- och Mgbrist (Ca också?), tillsätta mer MgSO4 + köpa CaCl2 eller nåt med Ca i och tillsätta + ställa den ljusare?

    Limnophila aromatica:
    Nya skott är jätteljusa. Har inte vuxit mycket alls sen jag köpt den, det är en ganska ny växt. Köpte den emers.
    Länk + Länk
    Tror att det är mikrobrist kanske också Mg och SO4. Mer Nutrisi + MgSO4?

    Rotala rotundifolia:
    Grön i topparna, brukar annars vara mer röd-aktig.
    Länk
    Tror att det är nån mikrobrist och att det står för skuggigt, ligger flytande växter ovanför dom nu. Ställa mer ljust + mer Nutrisi + TMG?

    Hydrocotyle leucocephala:
    Syns inte så bra kanske, men toppen på luftrötterna är ljusare än dom äldre delarna.
    Länk
    Tror att det bara är kieselalger som satt sig på dom gamla delarna av rötterna, annars mikrobrister. Tillsätta mer Nutrisi /+ inte göra något alls med den?

    Lobelia cardinalis:
    Ska dom inte vara röda under bladen???
    Länk
    Vet inte alls vad det är, ljusbrist och/ eller mikrobrister Tillsätta mer Nutrisi + sätta den ljusare?

    Hygrophila angustifolia:
    För en stund sen så blev alla nya blad bruna, men nu kommer det inga mer sånna blad.
    Länk
    Tror att det är NO3brist eller kanske att det gick över från att växa emerst till helt under vatten. Tillsätta mer KNO3?
    Det bruna har gått bort sen jag gödde med KNO3 och KH2PO4 varje varannan dag.

    Hygrophila corymbosa "Siamensis":
    Ungefär liknande bruna-färgade blad som H angustifolian hade. Det bruna på Siamensisen har försvunnit, nu så jag kan inte ta något kort, men jag passar på om det kommer igen.
    Tror att det är NO3brist eller kanske att det gick över från att växa emerst till helt under vatten. Tillsätta mer KNO3?
    Det bruna har gått bort sen jag gödde med KNO3 och KH2PO4 varje varannan dag.
    Senast ändrad av Leonard; 2006-06-12, 15:52.
    18år. . . . . .<¨,)))--{
    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

    #2
    Ett tips: Skruva aldrig för mycket på gödningen, det är alltid bäst att tillsätta en balanserad mängd gödning varje gång och nollställa ibland än att försöka att skruva rätt det som eventuellt kan vara fel i akvariet. På din info verkar det som att du doserar mer makro än mikro, det borde vara tvärtom om du har fiskar i karet.

    Jag lägger mig så stabilt som möjligt runt 30ppm no3 och sen docerar jag allt annat i balanserad mängd. Då får man aldrig bristsymptom. Byter du vatten en gång i veckan så tror jag nog att du kan utesluta kalcium/magnesiumbrist också.

    Inga av dina växter har för lite ljus, det är jag helt säker på. I ett så välbelyst kar är det snarare näringsbrist som råder. Din gödning bör hamna på någonstans 3-7 fulldoser i veckan, men kom ihåg....Balanserad, förskjut inte förhållandena i onödan.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentera


      #3
      Jag kan säga att mitt kranvatten (som jag gör mina vb med) har 17ppm Ca och 4ppm Mg. Iaf något sånt sa han jag frågade, beror på en del olika saker.
      Jag ökar mikrodoseringen då, ökar lite varje vecka för att vänja in karet så att det inte blir en chock. Men det kanske det inte blir?
      Har ingen bra balans i karet med bakterier efter att jag rotat för mycket o bottnen, så lite kiselalger har kommit, även lite toffsar nu den senaste. Dom har jag haft jättemycket av förut, men det känns inte som att dom kommer igen.

      Jag tror ändå att några växter, t ex Aponogetonen, har lite ljusbrist. Det ligger några lager med flytande växter (inte flytväxter) på ytan som jag ska göra mig av med på ett eller annat sätt.

      Kassa bilder, men säg till om ni vill ha fler.

      Köpte föresten en Javaormbunke "Windellöv", eller pappa köpte den på lunchen inne i Gbg så den fick ligga hela dagen i bilen sen. Nu ser den rätt så risig ut, svarta prickar på en del blad. Men dom nya bladen ser friska ut, så det måste nästan ha berott på det då.
      Senast ändrad av Leonard; 2006-06-12, 17:38.
      18år. . . . . .<¨,)))--{
      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

      Kommentera


        #4
        Små hål - kaliumbrist? Jag skulle nog ha ökat rejält av allting, inte bara mikrogödning. Ökar du bara mikro så är det stor risk att du får trådalgodling om det i själva verket är så att du har makrobrist. Och testerna kan ljuga, speciellt vad gäller fosfat: testen visar ju båda organiskt (ej tillgänglig för växterna) och oorganiskt - rätta mig om jag har fel. Fiskskiten bör ju brytas ner innan den blir tillgänglig för plantorna. Du kommer inte att "chocka" någon eller något, det är bara att häva i, men av *allting*, inte bara öka mikronäring!
        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

        Kommentera


          #5
          Länk
          Typiskt utseende om CO2-halten minskar. Du kan se vad som hände min Rotala r. när jag stoppade ner den i en low-techare:
          Länk

          50 ppm undrar jag lite hur du fått kommit fram till om du kör mist?
          http://www.defblog.se

          Kommentera


            #6
            Att toffsar börjar visa sig är ganska typiskt om du har probbs med CO2-nivån, men den där E.stellatan tror jag ingen kan motsäga även lider av mikrobrist.
            http://www.defblog.se

            Kommentera


              #7
              Ok, ökar CO2:n lite och ökar KNO3, KH2PO4, Nutrisi och TMG. Ska också köpa K2SO4, men kommer nog göda 1tsk MgSO4 efter varje vb som jag gjort nu nån vecka. Tycker att det bubblat bättre och kommit igång mer efter att jag ökat gödning och CO2 mer.
              Ska jag testa att köra CO2:n genom ytterfiltret eller ska jag köra med misten som jag gör nu? Eller köpa en ny cirkulationspump på ca 700- 900l/h till PET-flaskan som CO2-mist-reaktor.
              18år. . . . . .<¨,)))--{
              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
              Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

              Kommentera


                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                50 ppm undrar jag lite hur du fått kommit fram till om du kör mist?
                Ja, om växterna ser ut så och när jag kör med mist så kan jag knappast kommit upp till 50ppm, så något test måste ljuga.
                18år. . . . . .<¨,)))--{
                Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                Kommentera


                  #9
                  Om du ska göra ändringar, tänk på att alla ändringar i gödningsregimen tar tid för att synas fullt ut, kan ta upp till ett par veckor.
                  Krångla inte för mycket och för ofta med värdena, välj en nivå du tror på och vänta innan du hoppar på nästa ändring.
                  /Niklas

                  Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                  Kommentera


                    #10
                    Vad är det egentligen med min Aponogeton?

                    Limnophilan lider väl också av mikrobrister? Men den stuntar också, kanske därför eller kan det ha med SO4 att göra, var det inte nån annan som skrev det i nån tråd?

                    Hur får man Lobelian röd under bladen eller har jag lyckats köpa fel "sorts" Lobelia cardinalis? Jag köpt 3st olika Lobelior från olika ställen...
                    18år. . . . . .<¨,)))--{
                    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                    Kommentera


                      #11
                      Ja, jag kanske inte ser den höjningen i makrodoseringen jag gjort ännu, så jag kanska ska vänta nån vecka till innan jag höjer igen. Fast mikro kan jag nog redan höja "lite" nu.

                      Hur mycket K2SO4 ska man ha i, finns det nån original-lösning i vatten med K2SO4? Eller doserar man torrt som med MgSO4 och CaCl2?

                      Hur många ppm K, SO4, (ungefär) Mg + Ca ska man ha?
                      5- 10ppm NO3
                      0.5- 1ppm PO4
                      0,1-0,2ppm Fe
                      är väl grunden?
                      Senast ändrad av Leonard; 2006-06-12, 19:51.
                      18år. . . . . .<¨,)))--{
                      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                      Kommentera


                        #12
                        Ja, om växterna ser ut så och när jag kör med mist så kan jag knappast kommit upp till 50ppm, så något test måste ljuga.
                        Helt omöjligt är det nog inte även med mist, men växterna borde tokbubbla med den nivån. Med 1,5 välupplösta bubblor/sek i 160 liter är det inte omöjligt, men så är det där med att mist egentligen inte löser gasen speciellt mycket. Jag har dock lyckats få firrarna att flämta med mist men då var det i princip fritt flöde av CO2 in i mistreaktorn så hela akvariet blev reaktor 8)

                        Krångla inte för mycket och för ofta med värdena, välj en nivå du tror på och vänta innan du hoppar på nästa ändring.
                        Mycket bra tips. Där gör jag jämt fel själv. Med tester så verkar det dock som jag personligen kan lugna ner mig en hel del med gödningen även om det är som Patrik säger att testerna inte säkert visar tillgängliga nivåer.

                        Mg efter vattenbytet tror jag du gör klokt i att fortsätta med eftersom det är så viktigt för klorofyllet, något som E.stellatan ser ut att kämpa ganska duktigt med.

                        Om det är mikronivåerna som är för låga så bör du kunna se färgförändring i nya skott på bara någon dag efter att du ökat mikrodoseringen lite. Ett trick där kan vara att splitta upp mikron som en liten puls varje morgon om det är så att den av någon anledning fäller ut med fosfat eller DOC. Dvs istället för 16 ml 2 ggr i veckan så kör du typ 2,5 ml TMG+2,5 ml NutriSi varje dag.
                        Senast ändrad av defdac; 2006-06-12, 20:00.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentera


                          #13
                          Enligt Fertilator på aquaticplantcentral.com (APC) bör du ha:

                          10 - 20 ppm NO3
                          0.5- 2 ppm PO4
                          0,1-0,2ppm Fe


                          Kör du med 5 gram torr KNO3 och 0,5 gram torr KH2PO4 för dina 150 liter så kan du känna dig lugn vad gäller makronivåerna och börja kolla CO2 samt mikro. Jag personligen har doserat upp till 2-3 ppm mikro, utan att ha haft strul, men det skall inte behövas så mkt.
                          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                          Kommentera


                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Helt omöjligt är det nog inte även med mist, men växterna borde tokbubbla med den nivån. Med 1,5 välupplösta bubblor/sek i 160 liter är det inte omöjligt, men så är det där med att mist egentligen inte löser gasen speciellt mycket. Jag har dock lyckats få firrarna att flämta med mist men då var det i princip fritt flöde av CO2 in i mistreaktorn så hela akvariet blev reaktor 8)
                            Jag har en rätt slö pump till mist-reaktorn, 450l/h AquaEl. Så jag vet inte om den sprider CO2 i hela karet. Iof så är ju ytterfiltret starkt, men det är egentligen bara den som drar runt CO2:n. Rotala rotundifolian står längst bort från mist-reaktorn, i andra hörnt bakon en del andra växter. Tänkte slänga ut den nu efter att ha haft den i några år


                            Ursprungligen postat av defdac
                            Om det är mikronivåerna som är för låga så bör du kunna se färgförändring i nya skott på bara någon dag efter att du ökat mikrodoseringen lite. Ett trick där kan vara att splitta upp mikron som en liten puls varje morgon om det är så att den av någon anledning fäller ut med fosfat eller DOC. Dvs istället för 16 ml 2 ggr i veckan så kör du typ 2,5 ml TMG+2,5 ml NutriSi varje dag.
                            Så mikrogödningen ska man egentligen inte göda samtidigt som KH2PO4:an.
                            Nåt mer ämne som kan reagera med varandra?
                            18år. . . . . .<¨,)))--{
                            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                            Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                            Kommentera


                              #15
                              Ursprungligen postat av PatrikS
                              Enligt Fertilator på aquaticplantcentral.com (APC) bör du ha:

                              10 - 20 ppm NO3
                              0.5- 2 ppm PO4
                              0,1-0,2ppm Fe


                              Kör du med 5 gram torr KNO3 och 0,5 gram torr KH2PO4 för dina 150 liter så kan du känna dig lugn vad gäller makronivåerna och börja kolla CO2 samt mikro. Jag personligen har doserat upp till 2-3 ppm mikro, utan att ha haft strul, men det skall inte behövas så mkt.
                              Ok, tack Patrik!
                              Så här ser mina bladningar ut:
                              7tsk KNO3 i 500ml batterivatten
                              4tsk KH2PO4 i 500ml batterivatten
                              7krm Nutrisi i 500ml batterivatten med 1,5tsk citronsyra

                              I vilka mängder ska jag göda K2SO4?
                              18år. . . . . .<¨,)))--{
                              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                              Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                              Kommentera

                              Sparar...
                              X