Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Mäsken på plats

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Mäsken på plats

Så där ja nu är mäsken på plats men vet inte hur jag ska föra ut den i vatten. Som det e nu så går det bara genom slangen ut i en stor bubbla och rakt upp till ytan(onödigt ja men flaskorna är täta varjefall ).

Hur ska jag föra ut co2 i vattnet och till växterna? En "vanlig" syresten ger för stora bubblor har jag läst och något som ska funka är en syresten av trä och att den ligger under insuget så motorn i pumpen slår sönder bubblorna och skickar ut dem. Har ett innerfilter av modellen aquael FAN-2, klarar det ta upp bubblorna och slå ut dom, är kraften tillräcklig?

Det finns ju även en slang uppe på pumpen där den tar in syre, skulle man kunna koppla co2 direkt till den, någon som vet något om det?

Har ni andra tips på hur jag kan få ut co2 till växterna så hjälp mig, koldioxiden åker som sagt bara rakt upp till ytan så...

//Tulle
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

Om du har ett aquael fan-2 så finns det en liten gummiplopp längst upp på filtret ta bort ploppen och sätt dit slangen så klyvs bubblorna skit bra! har haft det här filtret själv.

Kommentera

Hejsan Tetra 1.
      Jo det e ju ett fan-2 aquael filter jag har, det som är gult och alltså är rätt gammalt. Se bild. --> Länk

Är det ett sånt du menar att du har haft? Den gummiploppen du skriver om, jag hittar ingen sån utan den enda jag skulle tänka mig att det skulle kunna vara är där luften går in från den lilla slangen. Alltså att man tar bort den och kopplar co2 direkt till toppen på pumpen, är det så du menar?

//Med vänliga hälsningar Tulle

Kommentera

Kul att du fått igång mäsken.
        Jag körde igenom en powerhead en pump på sidan av mitt jätte filter.
        Först så koppla jag in slangen.Men den klarade inte av att dela på den stora bubblan fullt ut. (Den hostade bara ut små bubblor) Så var tvungen att koppla in träbiten under. då gick det in mindre bubblor o fick en finare fördeling och upplösning av dem.

Ska ta en bild på karet senare i eftermiddag...Återkommer!

Kommentera

Du ser slangen på bilden. Där den sitter kan du sätta co2 slangen då ska det funka annars prata på i forumet.

Kommentera

Jo jag har kopplat in co2 istället för den luftslangen som du sa Tetra 1 och det verkar funka bra, dock lite missnöjd med att när jag öppnar korken på co2 inte går genom slangen så för den ett himla liv och det orkar jag inte med under natten .

Funderar lite på att göra som du RealStuff, att lägga en syresten av trä under insuget så motorn kan slå sönder bubblorna som redan är väldigt små. Men jag använder en flaj box från ikea med ca 20 cm vatten och därför kan inte pumpen stå rakt utan ligger på sidan vilket gör att luften som kommer in i pumpen inte skickas ut utan samlas inne i plastbehållaren? runt skumgummifiltert. Vet inte om jag behöver det plastskyddet runt filterrt med tanke på att jag inte har några fiskar där i utan endast använder det som växtkar. För utan det platskyddet skuklle filtert suga in bubblorna direkt och skicka in dem i motorbn som slår sönder dem kanske .

Tror ni att att innerfilter med endast själva filtermaterialet(ett runt skumgummifilter) kan suga in de små bubblorna från en trä syresten? Alltså att man kör utan plastbehållaren runt?Går bubblorna igenom filtermaterial lr hur fungerar det?

Jaja hoppas ni förstår hur jag menar och RealStuff jag ser fram emot bilderna på hur du har löst problemet.

//Vänliga hälsningar Tulle
            Senast ändrad av tulle89; 2006-05-27, 14:25.

Kommentera

Själv köpte jag en nutrafin diffusor/bubbelräknare. Och där ser man hur bubblorna blir mindre o mindre för varje "trappsteg" den tar. Sen om det gör någon nytta återstår och se. Dock måste jag erkänna att den har en väldigt lugnande effekt när man ser på den (bubblorna åker fram o tillbaka). Jag gjorde en snabbmäsk och det bubblar ca 1bub/sek just nu.
              www.akvascape.se - design i vattenvärlden

Kommentera

Jo har funderat lite på en sådan med har läst att många blivit missnöjda för mycke tav gasen har kommit utanför "trappan" och sedan åkt upp till ytan. Dessutom vet jag inte riktigt hur gasen ska komma ut till växterna då de bara löses upp(förmodligen gör dem det genom att vattnet tar upp gasen och driver vidare det men nja är lite tveksam till den faktiskt). Dessutom är det bara ca 20 cm vatten så jag vet inte om "trappan" är högre och sticker ovanför ytan.

Har varit och kollat runt lite i akvarieaffärerna här men inte hittat någon syresten av trä så jag hade tänkt beställa en från nätet. Har sett en på guldfisken.se (Länk) och en på firren.com (http://www.firren.com/firren/smpage.fwx?page=107&catid=1005&rec=8&noimg=1&mid=2 47#). Hade tänkt beställa växter från firren så undrar om en syresten av citronträ fungerar bra till co2.

// Med vänliga hälsningar Tulle

Kommentera

20cm bör räcka för nutrafin co2 diffusor.
                  kört den själv och fick en rent sjuk tillväxt av cabomban bla.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

Kommentera

Jo det låter ju onekligen som ett vinnande koncept isåfall
                    Men hur fungerar en sådan "trappa" är bobblorna i beröring av vattnet när de stiger uppför trappan eller går bubblorna innanför i en plastlåda?

Har även kollat på lite olika "lätta" växter som jag ska köpa:

Egeria densa - vattenpest
                    Länk

Länk

Länk

Microsorum pteropus - javaormbunke
                    Länk

Länk

Länk

Hygrophila polysperma - indisk hygrophila
                    Länk

Länk

Länk

Echinodorus bleheri - Paniculatus svärdplanta Länk

Länk

Länk

Ceratophyllum demersum - hornsärv
                    Länk

Länk#

Länk

Eleocharis acicularis -nålgräs Länk

Länk

Vallisneria spiralis tortifolis Länk

Länk

Ceratopteris cornuta - Vanlig vattenormbunke Länk

Länk

Länk

Limnophila sessiliflora - Gälört
                    Länk

Länk

Länk

Cabomba quatica
                    Länk

Länk

Några av dessa som ni tycker är bättre än några andra, vilka anser ni är bäst för mig som relativt ny växtodlare?

//Med vänliga hälsningar Tulle

Kommentera

Fick också uppfattningen att diffusorn inte skulle vara bra. Men jag betalade 119kr för min så det är ju inte stora summor om det inte skulle fungera. Till en början gick all gas utanför, men enligt manualen (som jag fick leta upp på nätet!) så skulle man vänta upp till 48 timmar för att den skulle fungera korrekt. Jag försvann ut i vårsolen i ett par timmar och nu fungerar den hur bra som helst!! Jag skulle vilja påstå 85%-ig uppl;sning av bubblorna.

jag kan ju tillägga att jag har trappan precis bredvid mitt innerfilter (innsuget) och då borde det mättade CO2 vattnet spridas rätt bra i akvariet.

INFO: trappan är 215mm inkl sugproppar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sintei
                        Fick också uppfattningen att diffusorn inte skulle vara bra. Men jag betalade 119kr för min så det är ju inte stora summor om det inte skulle fungera.
                        tror ja gav 95 för min

Till en början gick all gas utanför,
                        plasten är för sträv för att bubblorna ska kunna röra sej men såfort plasten är täckt av "biofilm" så blir det halt å glatt.

biofilm består bl.a av filterbakterier och finns på allting i ett akvarie.

fördelen med trappa är att ju mer gas man trycker igenom ju sämre blir upplösningen vilket minskar risken för co2 förgiftning.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

Kommentera

Hmm 215 mm... Mätte precis och såg att jag har bara 15 cm(!) vatten i lådan(ajdå). Skulle förvisso kunna trycka ner den i grusen och kunna höjja vattennivån med någon centimeter så skulle det nog kunna fungera. Var är det föresten bubblorna kommer ut? Är det uppe i trappan (förmodliegn) eller typ nån centimeter ner?

Finns den här "trappan" att köpa i vanliga akvarieaffärer eller säljs endast på nätet? Har sett att dem säljer en sådan på guldfisken.se men där kostar den 125:- + frakt och dylikt. Är inte speciellt road av att vänta en vecka heller innan jag får den så... :P

// Med vänliga hälsningar Tulle
                          Senast ändrad av tulle89; 2006-05-27, 18:07.

Kommentera

ta hem denna filen och kör i mediaspelaren. Jag spelade in en kort sekvens från min diffusor precis! Vill du ha mer detaljerat så säg till..

Länk
                            Senast ändrad av Sintei; 2006-05-27, 18:11.

Kommentera

japp men filen funka inte i windows media player så jag får pröva köra den i vlc

Och vad gäller dina bokstäver åäö osv. så tryck knappen över ctrl till vänster, den som liknar en pil upp. Och samtidigt Alt . då blir dina bokstäver "normala" igen ;D

//MVH Tulle

Kommentera

Sparar...
                              X