Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

För mycket PMDD eller för lite CO2 ?

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

    #16
    Båda delar kanske?
    Lite osäker på vad dammalger egentligen är men jag har vad cactus kallar dammalger: grönt "ludd" på växter och rutor, ca 5 mm långa som mest. Ser inte ut som trådar, eller cyano, utan mest som grönt slemmigt ludd. Om jag skakar en växt med alger släpper dom växten och bildar ett grönt moln i vattnet. Efter några minuter är det lika mycket alger på växten igen. Har kollat runt en del på nätet men inte hittat nåt som helt liknar vad jag har.

    Vattnet hade ju lite olika nyanser Mest grönt men även åt det vita hållet. Hade aldrig extremt grönt vatten, inte i närheten av denna bild:
    Länk

    Har heller ingen sol som lyser på akvariet.

    Vad menar du med "försvinner av sig självt"? Att dom försvinner om man göder korrekt?

    Allt försvann som sagt efter mörkläggning. Funkar det på alla alger? Nu återstår att se om det kommer tillbaka.

    PS Ser fram emot kvällens föredrag DS
    Senast ändrad av Jodahl; 2006-04-20, 11:08.
    220 liter växtsoppa.
    Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
    PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
    Aquarelle 0,3 W/liter

    Kommentera


      #17
      Lite osäker på vad dammalger egentligen är men jag har vad cactus kallar dammalger: grönt "ludd" på växter och rutor, ca 5 mm långa som mest.
      Det är inte dammalger, det är luddalger. Dammalger sätter sig som ett fint pulver på rutorna och om man strycker bort dom så kommer dom tillbaks på några få timmar.

      Luddalger, liksom trådalger, tyder på bra PMDD-gödning och för lite CO2. Öka på CO2-gödningen så att växterna växer ordentligt så kommer ny tillväxt vara helt luddalgsfri och allteftersom kan du kapa bort gammla luddalgsangripna delar. Det är ungefär där jag står själv i dagsläget faktiskt med min egen algodling.

      Grönvatten tyder på ammoniuminstabilitet pga kasst filter och är jobbigt att få bort när det väl blommat upp - om man inte har ett UV-filter, då är det riktigt enkelt och bekvämt. Mörkläggning kan fungera på Grönvatten liksom på Cyanobakterier och Kiselalger, men vad gäller grönvatten brukar det ta 4-5 dagar av totalt mörker jämfört med 2-3 dagar för Cyanobakterier/kiselalger.

      Quickfilter kan hjälpa lite eftersom det mekaniskt kan fånga upp diatomer när det är lite igengrott.
      http://www.defblog.se

      Kommentera


        #18
        Hum din beskrivning på "luddalgen" låter spännande och olikt något jag själv sett, om det inte är en grön form av kiselalg som är lätt att skaka av växter och ser (hos mig) ut som brunt skräp:
        Länk
        Quickfilter funkar fint mot dom.
        http://www.defblog.se

        Kommentera


          #19
          Kunde man ge sig fan på att jag lyckats odla fram en alg som inte finns...
          Kan inte öka på CO2:n eftersom jag kör utan.

          Bytte filter ganska nyss så det kan förklara ammoniuminstabiliteten. Körde filtrena parallellt i en vecka och kramade massa gojs från det gamla till det nya iofs, men det kanske blev lite svajigt i alla fall.

          Ser ganska likt ut det du har på din bild, men min alg är mörkgrön. Ska försöka mig på ett foto om dom kommer tillbaka (och det gör dom säkert). Dom sitter otroligt löst, det räcker att man viftar lite med handen en decimeter från växten så släpper dom och bildar grönt moln.

          Kör quickfilter lite då och då, men jag ska testa att ha det i mer långvarigt.
          220 liter växtsoppa.
          Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
          PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
          Aquarelle 0,3 W/liter

          Kommentera


            #20
            Ursprungligen postat av defdac
            Ser bra ut.

            Nu blir det en off-topic-fråga: Du har aldrig märkt att plötsliga GH-förändringar får vissa känsliga växter att stunta? (T ex R. wallichii, A. reineckii, L. inclinata osv?). Jag inbillar mig att så sker när jag plötsligt doserar en massa CaCl2+MgSo4 t ex, men det kan nog som sagt vara inbillning.
            Jag vet inte varför jag skrev rejält, jag doserar några ml Eq endast. AR'en ser trots detta hygglig ut förutom att malarna mumsar lite på den. Wallichii har jag gett upp pga siamensisarna...
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentera


              #21
              Jodahl: Jag tror inte vi har riktigt samma alg. Den alg jag har lägger sig mer som ett tunt grönt lager som defdac sa. Den är alltså inte "luddig" i den bemärkelsen, utan ser mer ut som ett grönt pulver.

              Jag gjorde en ganska "intressant" upptäkt idag. Jag har inte haft i någon PMDD överhuvudtaget nu på 2 hela dagar (totalt 20h belysningstid med CO2-tillförsel). Trots detta visar inte växterna några som helst tecken på bristsymtom. Det är alltså ganska uppenbart att min PMDD-dosering har varit för hög.

              Men det som hände tidigare, som jag förklarat i en annan tråd att jag fått massa prickalger samt dessa dammagler? Då skulle jag ju öka på doseringen av främst KH2PO4. Om jag nu återgår till att dosera 1 x fulldos varje dag, 2x fulldoser varannan dag eller som du föreslog defdac, 2x mikro varierat med 2x makro varannan dag, kommer inte dessa problemen p.g.a. bl.a. för lite PO4 att komma tillbaka då?

              Uppenbarligen så doserar jag nu för mycket, men tidigare för lite ... Det verkar trots allt alltså som att det är ganska svårt att sikta lagom. För mig i alla fall :/.
              Akvarium:

              310 liter
              3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
              PMDD
              CO2 med kontroller
              Ytterfilter 1050l/h

              Kommentera


                #22
                Det är nog trots allt samma alg. Luddig var det bästa ordet jag kunde komma på, den är inte trådig, inte prickig, inte toffsar osv. Ser mer ut som ett tunt lager med ludd, eller pulver om man nu föredrar det. Lägger upp bild så snart jag lyckas ta nån.

                Precis som du har jag slutat tillföra PMDD, vill köra slut på det som finns i vattnet. Misstänker att jag har gött för mycket (nån som kan får gärna utveckla det här med att göda för mycket: kan växterna må dåligt av för mycket gödning (och alltså algerna må bra) , eller är det fiskarna som sätter gräns för när gödningen blir skadligt hög) eftersom jag nu varken kör med CO2 eller vattenbyten. När växterna börjar visa bristsymptom kommer jag häva i en fulldos.

                Efter mörkläggning börjar jag åter se en viss återkommst av algerna, även om vattnet fortfarande är klart. Med nästa PMDD-dos kommer jag rensa hårt bland algbevuxna växter, köra quickfilter konstant samtidigt som jag sakar av luddet från växterna.
                220 liter växtsoppa.
                Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
                PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
                Aquarelle 0,3 W/liter

                Kommentera


                  #23
                  Så här ser algerna ut som jag kallar dammalger:
                  Länk
                  De kommer tillbaka otroligt snabbt efter rengöring.

                  Ursprungligen postat av cactus
                  Jag gjorde en ganska "intressant" upptäkt idag. Jag har inte haft i någon PMDD överhuvudtaget nu på 2 hela dagar (totalt 20h belysningstid med CO2-tillförsel). Trots detta visar inte växterna några som helst tecken på bristsymtom. Det är alltså ganska uppenbart att min PMDD-dosering har varit för hög.
                  Jag tror inte ett bristsymptom kommer så fort som efter två dagar.
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentera


                    #24
                    Ja, det är precis sådana alger jag har. De täcker inte bara rutorna utan botten och långsamt växande växter också.

                    Bl.a. mikrobrist brukar väl synas väldigt fort ? Något tecken på bristsymtom bör väl finnas om man slutar med PMDD i två hela dagar, efter att jag tidigare haft i 3 fulldoser/dag. - om jag doserat lagom tidigare dvs.

                    Jag provar defdac's gödningsregim nu, med dubbla fulldos av makro resp. mikro varannan dag. Jag provar även att lösa upp CO2n istället för mist, då det möjligtvis skulle kunna bero på ojämn upplöst CO2 i vattnet. Bubblorna från misten fastnar ju vanligen inte på rutorna och botten --> låg CO2-halt på dessa ställen --> alger kommer lättare. Right?
                    Akvarium:

                    310 liter
                    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                    PMDD
                    CO2 med kontroller
                    Ytterfilter 1050l/h

                    Kommentera


                      #25
                      Jag provar även att lösa upp CO2n istället för mist, då det möjligtvis skulle kunna bero på ojämn upplöst CO2 i vattnet. Bubblorna från misten fastnar ju vanligen inte på rutorna och botten --> låg CO2-halt på dessa ställen --> alger kommer lättare. Right?
                      Anledningen att ojämn CO2 gynnar alger är att växterna får svårare att få tag på kol. Alger är aldrig kolbegränsade - det är därför det är svårt/omöjligt trigga mer alger enbart genom att börja göda med CO2.

                      På rutorna ska du inte odla växter, det skulle eventuellt vara upprätstående bottentäckare som får lite halvknackigt med CO2 typ gräs - å andra sidan är det inte dom som står för den största konkurrensen, det är ju snabbväxare som når ytan och tar allt ljus, växer snabbt och effektivt snappar upp allt ammonium och som du klipper ner ofta. Den största mest snabbväxande och skuggande växtmassan. Det är ingen som kan säga att deras bottentäckare täcker in alla dom tre premisserna även om många kanske uppfyller 1:an och 2:an.

                      Om det är dammalger så kan du t om vänta ut dom. Dom är enkla att bli av med. Dom blommar upp snabbt men håller inte i sig speciellt länge om du gnider bort dom med en hävert bredvid. Gör du det noggrannt så är dom tillbaks på en dag första vattenbytet, nästa vattenbyte är dom betydligt segare och tar 2-3 dagar på sig och vid tredje fjärde vattenbytet har dom gett upp.

                      Gör du således 4st 50% vattenbyten varannan dag och är noggrann med att suga upp dammet som du skrubbar bort har du botat burken på runt en vecka.

                      När du skrubbart rent rutorna med häverten så drar du en sista gång med handen över alla rutorna. Du kommer lätt känna hur mycket du missat och det är ganska mycket man inte ser. På det sättet smetar du även bort eventuella zoosporer som simmat och satt sig igen. Fullborda sen hela vattenbytet.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentera


                        #26
                        Om det är dammalger så kan du t om vänta ut dom. Dom är enkla att bli av med. Dom blommar upp snabbt men håller inte i sig speciellt länge om du gnider bort dom med en hävert bredvid. Gör du det noggrannt så är dom tillbaks på en dag första vattenbytet, nästa vattenbyte är dom betydligt segare och tar 2-3 dagar på sig och vid tredje fjärde vattenbytet har dom gett upp.
                        Hag hade betydligt svårare att bli av med dem. De blommade åter upp ett par timmar efter "hävertmomentet" och daglig filtrering av ytvatten med strumpa/PET-flaska. Efter 2,5 veckor dängde jag till dem med UV-C.
                        Kan ju hända att mitt ammonium är en riktig bov.
                        BluesBoy
                        http://www.bluesboy.se

                        Kommentera


                          #27
                          Mina kom bara tillbaks några timmar efter att jag gnuggat bort dom om jag var slarvig i gnuggandet och framförallt häverten och inte drog med handen för att känna var jag missat.

                          Känner man att man är fumlig med häverten så är det enklare att dra ner vattennivån så mycket man kan så man kan gnida bort dom med papper. Då riskerar man inte att zoosporerna simmar tillbaks.

                          Eller så väntar man bara ut dom. Quickfilter och UV hjälper säkert.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentera


                            #28
                            Jag ska testa att göra vattenbyte flera gånger i följd och se om dammalgerna försvinner. Ska även köra UV-filtret regelbundet. Kan inte UV-filter störa balansen i akvariet om man använder det varje dag förresten? Med tanke på bakteriefloran osv.

                            Nu har jag löst upp CO2 _utan_ mist i ett dygn. Ljuset släcks om en timme, och växterna bubblar hyffsat.
                            De växter som brukar bubbla riktigt mycket med mist bubblar inte alls lika mycket nu, utan mist.
                            Däremot bubblar mina långsamt växande HC och Acicularis betydligt mer nu än vad de gjorde med mist. Även Roseafolian bubblar mer nu.

                            Jag vet inte om det bara ser ut som att de höga snabbväxarna bubblar mindre nu eller om det är så. Det kan ju vara så att mycket av bubblorna tidigare bestod av CO2, och inte enbart syre. Framförallt HC som knappt bubblat innan mår definitivt bättre nu. Anledningen är troligen att jag inte riktigt fått misten att fästa på den tidigare.

                            Spraybar fungerade hyffsat bra, men som jag tidigare nämt så blev det problem med låga växter såsom HC. Den är även väldigt oattraktiv och skrymmande.

                            Det som egentligen fungerat bäst för mig är en 1,5-liters Ramlösaflaska med avklippt botten och ett Powerhead längst upp. Den löste gasen och skapade en mycket fin mist. Problemet var att den var så otymplig + att misten inte spreds ordentligt.

                            Dessa problem med CO2 ... suck. Jag får det verkligen aldrig som jag vill ha det. Det är alltid något som är fel...
                            Akvarium:

                            310 liter
                            3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                            PMDD
                            CO2 med kontroller
                            Ytterfilter 1050l/h

                            Kommentera


                              #29
                              Dessa problem med CO2 ... suck. Jag får det verkligen aldrig som jag vill ha det. Det är alltid något som är fel...
                              Biiiit ihop broder
                              Min bästa set-up så här långt består av CO2-tub som matar koldioxid till ett ytterfilter. CO2-berikat vatten mynnar ut i karet i ett strilrör som antingen placeras horisontellt i nedkant på en kortsida precis ovan gruset eller, vertikalt från ytan ända ner (och nedstucken i gruset en bit). Cirkulationen ökar jag på med ett extra innefilter som skickar iväg det CO2-berikade vattnet i karets längdsled och in i täta buskage.
                              Ytan får under inga som helst omständigheter röras om för mycket - ett hål på ett strilrör ovan ytan är lagom för att bryta ytvattnet lite så proteinhinnor hålls borta.
                              Tillförd CO2 (med ganska hög bubbeltakt) styrs antingen av en kontroller eller en simulerad dito m.h.a. en timer. Jag aktiverar magnetventilen under hela den belysta tiden bortsett från en timma på "förmiddagen" vilken jag lägger på natten istället. Detta får mitt pH-värde att vara nästan lika konstant som med en kontroller. Den höga bubbeltakten håller nivån uppe under den mest aktiva fotosyntesen och "pausen" förhindrar CO2:n att bli för hög på förmiddagen och för låg på natten.

                              Mist har jag aldrig provat. Det funkar säkert kanon men är man sjukligt intresserad av att mäta pH/CO2 tar det emot att ändra set-up. Jag *vill* lösa upp gasen
                              BluesBoy
                              http://www.bluesboy.se

                              Kommentera

                              Sparar...
                              X