Behöver hjälp med växter. Byta bottensubstrat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sorgmantel
    • December 2006
    • 9

    Behöver hjälp med växter. Byta bottensubstrat?

    Hej.
    Jag är medveten om att det finns mängder av trådar med liknande frågeställning som min. Men eftersom jag läst i timmar och testat allt (kanske) så skapar jag en egen och hoppas på experthjälp. Problemet jag har är att mina växter bara tycks trivas i kortare perioder. Det enda jag inte testat är att starta om och byta bottensubstrat, vilket vore skönt att slippa.

    Bakgrunds info

    Jag har ett 125 l juwel akvarium med standard innerfilter. Har reflektorer till båda rören och byter lysrören 1 gång om året. Akvariet är tänt 10 timmar/dygn.
    Jag göder med pmdd just nu 1 standard dos dagligen. (Körde innan 1 större dos i veckan men växte ojämnt då) Kör även med EasyCarbo dagligen samt easy profito 1 gång i veckan. Eftersom jag körde med så mycket gödning så gjorde jag 50% vattenbyten i veckan i ett par månader och det såg ett tag fint ut, sen började javaormbunke dö och jag misstänkte kvävebrist så ändrade till 30% i veckan och då började snabbväxande se risiga ut (vattenpest och en annan jag inte vet namnet på)

    Jag har testat att trycka ner gödningskulor i sanden, men osäker om det hjälpte. Jag har väldigt fin sand som bottensubstrat och hade tidigare aldrig problem med växterna när jag hade engelsk sjögrus. Det ironiska är att när jag fått upp intresset för växter mer och försöker göra allt rätt så ju sämre verkar växterna må. Mina första år i akvariehoppyn så använde jag aldrig gödning eller reflektor etc. Min fråga är om ni tror att jag missat något eller om min botten är död och behöver bytas ut? Akvariet är inte nystartat men ph låg jäkligt lågt tills nyligen då jag fick upp det med hjälp av bikarbonat. Dock så stack kh samtidigt lite för högt.

    Oerhört frustrerande att inte kunna sätta fingret på vad det är som inte klingar rätt. Vore mycket tacksam för er hjälp!
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2887

    #2
    Vet inte vad för sand eller hur djupt bottenlagret är men generellt kräver ju inte växter som vattenpest eller stängelväxter så mycket av bottensubstratet. Om botten är dålig så märks det om man t.ex. drar upp en växt och tittar på rötterna, är rötterna mörka eller till och med svarta och kanske luktar illa då är det dags att byta bottensubstrat. Är rötterna mera vita är det inget fel på botten. Intressant att pH var lågt, är vattnet det redan ifrån kranen? Sen är väl Easy Profito växtnäring precis som PMDD? Iaf. om man kör komplett PMDD.

    Kommentar

    • sorgmantel
      • December 2006
      • 9

      #3
      Ja då är det nog botten som är problemet. Rötterna på större växter är svarta och luktar som sur sumpmark.

      Tror min sand är för tät, den kan inte andas eller vad man ska säga. Vilken bottensubstrat ska jag byta till? Det finns ju en hel djungel att välja mellan? Har läst att blomsterlera är bra i botten och sen grus över detta. Räcker det eller bör jag köra med något mer när jag ändå är i gång?

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2887

        #4
        Det låter som det absolut är läge att byta bottensubstrat. Skall man satsa på ett växtkar är ju soil något man skall titta på, eller en variant med soil fast med sand i framkant allt beroende på vad man vill ha för inredning. Men även sand med någon bottennäring är också en variant. Jag skulle inte rekommendera blomsterlera utan använt näringssubstrat avsedda för akvariebruk.
        Jag tror inte att fin sand är så problematiskt egentligen, men den bör vara sköljd och ren när man lägger i den i karet och inte täckas med för mycket material efteråt. Grövre sand eller grus har den nackdelen att skräp/detrius letar sig ner i gruset och bakar ihop botten till en tät massa. Men nu pratar vi om akvarier som står orörda i årtionden..

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          För tät sand... ja jag har en teori om det också. har sett några exempel på växter som dött med ruttna rötter i tät finkornig sand. men det är en erfarenhet, vad jag vet inte något som är vetenskapligt bevisat... eller?

          I botten, under gruset, alltså på bottenglaset lägger jag 2-3 cm tjocka skivor av Panduros blomsterlera, ovan på dessa ett tunt lager med skivor av ogödslad trädgårdstorv. Ja för att vara övertydlig, INNAN man inreder akvariet och fyller på vatten och sådant.
          Torven lägger jag där ("glömde av den" senast) för att leran inte skall grumla vattnet. Om man planerar att ha grävande fiskar, så läggs ett finmaskigt insektsnät av nylon över torven, man snittar i nätet med vass kniv där växterna skall planteras sedan.
          Jag använder också något slags engelskt sjögrus, med olika kornstorlekar och olika färg.

          Leran fungerar bra, det är en beprövad erfarenhet, jag har nog haft det så i några olika akvarium under 25 års tid. jag tror att leran göder växterna på sådant sätt att rötter, stjälkar och vissa blad blir kraftigare, men som sagt det är vad jag tror, gissar eller misstänker. Mina växter blir i alla fall rätt så kraftiga.

          Egentligen skulle man testa med två identiska akvarium parallellt, ett med blomsterleran och ett utan, då hade man ju vetat.

          Man kan rulla små kulor av denna lera och stoppa ned under rötterna i redan igångsatta akvarier, om man är blixtsnabb, det blir gärna ett moln i vattnet efteråt.

          När det gäller om näringsämnen samlas eller ej ibland gruset eller den finkorniga sanden, så tror jag tvärtom, att det faller ned mer näringsämnen mellan grusets stenar och hålls kvar där, mer än det gör mellan de små sandkornen.
          Jag har haft det tvivelaktiga nöjet att avveckla ungefär ett dussin olika akvarier för ett dödsbo, akvarier som i några fall stått orörda, sedan den dagen det gick mammutar och betade här utanför.
          De med finkornig sand var väldigt kompakta i bottenmaterialet....

          Den japanska soilen är säkerligen väldigt bra, men jag orkade inte läsa bruksanvisningen, nej jag behärskar inte det japanska språket, än mindre deras skrivtecken, men jag fick den uppfattningen om att det minsann inte bara var att fylla på och starta upp... Och säkerligen finns det bättre grejer än min beprövade blomsterlera, saker jag inte känner till, men man satsar ju gärna på saker som man vet fungerar. Att prova nya grejer kan ju vara livsfarligt, eller hur?

          Läge att byta bottensubstrat, ja det är ju lika med att tömma och nyinreda hela akvariet! Det tar ju nästan hela dagen....
          Senast redigerad av Björn J.; 15 October 2018, 14:21.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2887

            #6
            Soil är enkelt. Behöver inte sköljas utan kan användas direkt. Sen gör man ett par delvattenbyten i veckan dom första 3-4 veckorna. Inget konstigt alltså .

            Kommentar

            • sorgmantel
              • December 2006
              • 9

              #7
              Tack för utförligt svar Björn J! Det var mycket tack vare dina tidigare inlägg om panduros lera som gjorde att jag gick i dom tankarna. Sleaper fick mig dock att tänka om lite. Jag ska starta upp ett nytt akvarium med ada amazonia soil, med powersand m.m och den soilen skapar tydligen gifter i vattnet och man skulle vänta 1 månad med att lägga i fiskar. Vilken soil eller subatrat är safe för omedelbar användning?

              Det är ju inte alltid det står att läsa och vill ogärna chansa. Men just nu är jag inne på typ tropicas soil sen något fint grus över detta, typ engelska sjögrus som jag haft goda erfarenheter av tidigare. Kanske trycka dit lite panduro lera i botten också när jag ändå är i farten. ☺

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2887

                #8
                Det där med "gifter i soilen" är ammonium gissar jag därav tätare vattenbyten dom första veckorna. Jag har använt soil olika scapes och lagt i fiskarna direkt, men då har jag haft ett "inkört" filter att direkt från start. Jag har heller inte varit så flitig med vattenbyten i början som man rekommenderar, men inte sett några negativa konsekvenser. Att täcka soil med grus funkar nog inte så bra eftersom soilen är betydligt lättare än grus, så soilen hamnar nog ändå överst till slut.

                Kommentar

                • sorgmantel
                  • December 2006
                  • 9

                  #9
                  Sorry det var jag som rörde ihop det. I akvariet jag ska byta botten på menar jag bottengödning unders sen grus över detta. Typ som denna i länken. https://godhemszoo.se/produkt/tropic...wth-substrate/

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2887

                    #10
                    Det fungerar däremot. Bottennäring avsedd att ligga i ett undre lager med grus eller sand ovanpå, JBL har en motsvarande produkt. Inte lika bra som soil men fungerar bra ändå, tycker jag. "Engelskt sjögrus" innehåller kalk, vilket kanske inte är att föredra i ett vaxtakvarium där man vill försöka hålla pH lågt.

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sleaper
                      Det fungerar däremot. Bottennäring avsedd att ligga i ett undre lager med grus eller sand ovanpå, JBL har en motsvarande produkt. Inte lika bra som soil men fungerar bra ändå, tycker jag. "Engelskt sjögrus" innehåller kalk, vilket kanske inte är att föredra i ett vaxtakvarium där man vill försöka hålla pH lågt.
                      När man blir litet äldre kör man ju gärna på i gamla (smalspåriga-)spår. Lätt att fortsätta med sådant man vet fungerar, och det kan ju vara "livsfarligt" att prova något nytt.
                      JBLs bottenmaterial hade jag för några år sedan, men jag bakade in detta i min älskade lera, om det växte bättre kan jag ju inte svara på, men bra växte det i alla fall tills dess att det akvariet avvecklades pga. platsbrist.

                      Tro det eller ej, men jag har ett blandat akvariegrus med vita stenar som inte reagerar på syra, detta är köpt i zoobutik i sedvanlig plastsäck. Ingen aning på bergarten i dessa till synes kalkfria vita stenar. Och det rör sig om återanvänt akvariegrus jag tvättat i en tunna med hjälp av högtryckstvätten med turbomunstycke på. Men om man nu inte vill ha kalk så köp inte det engelska sjögruset.
                      Sedan är det i alla fall för oss som har kommunalt vatten svårt att hålla ned pH-värdet. Vattnet är så himla buffrat att man inte ens med saltsyra kan sänka värdet mer än tillfälligt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...