Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Hur planterar man denna växt ?

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Hur planterar man denna växt ?

Hej alla!
    Jo efter tidigare nybörjar misslyckanden med fel plantering av växter vill jag försäkra mig om att det blir rätt denna gång men denna växt är annurlunda
    Det är en "Hygrophila Corymbosa", fick tips i butiken om denna lätta växt men efter att ha packat upp den ser jag att den saknar nästan helt rötter
    Är uppdelad i 3 st nu och finns ca 1 rot bara på varje bruna tjocka skaft och plantan är nästan 25 cm hög,
    sen går det rötter i flera typ våningar upp där bladen börjar som bara hänger ut,
    är det meningan att man ska bara sätta ner skaftet och låta den växa så..eller ska jag kapa av vissa sk( våningar ) där rötterna är och plantera dom och göra plantan lägre?

Planteras nedstucken i bottenmaterialet precis som du säger. Det bildas så småningom rikligt med rötter och själva växten blir rätt kraftig. Näringskrävande enligt min erfarenhet. Tappar också lätt blad nertill på stammen, speciellt ifall det är dålig/svag belysning.
    Länk

Kommentera

Ok tack för svaret. Men är det så att jag kan även snitta av stjälken där rötterna börjar längre upp och sprida ut så jag kan sätta ner flera plantor?

Kommentera

I princip ja, men jag hade nog låtit den ta sig först i akvariet innan jag delat upp den
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentera

Sparar...
        X