Ludwigia glandiosa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miss_eha
    • February 2017
    • 4

    Ludwigia glandiosa

    Hej, köpte en ny växt här i veckan, en Ludwigia grandiosa. Den har redan tappat blad. Min fråga är, hur ska man plantera den? Jag satte ner krukan så som jag köpte den, är det därför bladen lossnat??
    Tack på förhand.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Man skall aldrig plantera ner krukan eller mineralullen som sitter runt den (plocka bort så mycket det går av denna men det gör inget om lite följer med).
    Här kan du läsa en artikel på Zoopet om hur man gör https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=444

    Dock så är knappast detta orsaken till att din svärdplanta har tappat bladen. det kan bero på frysskador, det kan bero på att bladen är gamla. Dock så är det inte så mycket att bry sig om - för bara rötterna är OK så växer det ut nya blad.

    Sedan tror jag inte det finns någon växt som heter E. grandiosa - kan det vara E. grandiflorus du menar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • miss_eha
      • February 2017
      • 4

      #3
      tack, ska kolla länken. Namnet på växten, jag bara skrev så som det står på lappen som satt i krukan "Ludwigia glandiosa"

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av miss_eha
        tack, ska kolla länken. Namnet på växten, jag bara skrev så som det står på lappen som satt i krukan "Ludwigia glandiosa"
        Det första man blir blind på är ögonen .....

        Läste fel och läste Echinodorus men du skrev ju Ludwigia (med stora bokstäver dessutom) och då är namnet Ludwigia glandulosa helt rätt. Ber om ursäkt.

        Dock så förändrar det inte så mycket i mitt svar. Arten är ju också rätt ljuskrävande och därför inte helt lätt, men det är knappast det som gör att den tabbar blad med en gång.




        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • miss_eha
          • February 2017
          • 4

          #5
          Ingen fara
          Jag googlade på växten när jag kom hem. Stog att har man starkt ljus så blir bladen röda. Har man bara lite svagt blir dem gröna. Och att det var en lätt växt... Stämmer inte det??
          Om jag tar bort de mjuka runt rötterna..kan jag ha den kvar i plastkrukan då om jag i stället lägger i stenar runt rötterna?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Varför skall du ha kvar plastkrukan - finns inget positivt med det.
            Nej lätt är den inte - i Zoopets artbeskrivningar så har den en 3 som svårighetsgrad. Men det stämmer att den behöver rejält med kräm i ljuset för att bli vackert rödaktig
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • miss_eha
              • February 2017
              • 4

              #7
              Jaha ok, inte konstigt då att den tappar blad och ej trivs. Bortkastade pengar.

              Kommentar

              Arbetssätt...