Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Gröna trådar... men också bruna

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

  • Gröna trådar... men också bruna

    Någon som kan diagnosticera vad mitt kar har drabbats av, utifrån de båda bilderna?
    Å vad motmedlet är.

    Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        image1.jpg
Visningar:	1
Storlek:	203.4 kB
ID:     	2364292
    Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        image2.jpg
Visningar:	1
Storlek:	212.5 kB
ID:     	2364293
    Using Tapatalk

  • #2
    Ser ut som staghorn och trådalger...? Hur mycket ljus kör du och hur många timmar? Näring och CO2?

    Kommentera


    • #3
      9 tim/dygn.
      CO2, yes. Tub/gas. Via pH-mätare, inställd på och håller 7.0.

      KH 8.
      GH 12.

      Temp 27-28.

      PMDD. Där jag på sistone hållit igen då jag vid mätning av diverse konstaterade högt Fosfatvärde - och även mkt lågt Järn-värde.
      För det sistnämnda köpte jag då "ren" järnnäring och kämpar fortfarande med att få upp det värdet.

      Motmedlet mot Fosfaten är såklart vattenbyten, vilket jag gjort rätt tätt på slutet. Är medveten om att min önskan om att få mitt ganska nyligen inköpta discusstim att växa, påverkar. (Matar framförallt med Tetras discusgranulat.) Men tycker att jag borde motverka det genom nämnda vattenbyten.

      Att jag gjorde halt på PMDD var nog en maggropsreflex men att det var läge att helt dra i bromsen för KH2PO4 är ju solklart.
      De andra båda kanske mera tveksamt.
      Har återupptagit KNO3 och nu även K2SO4 samt det säljaren döpt till Micromix (Järn, Bor, Koppar, Mangan, Molybden, Zink).

      Där är läget.
      Senast ändrad av TommySt; 2016-12-23, 15:22.
      Using Tapatalk

      Kommentera


      • #4
        Att brassa på med ljus och bromsa näringsämnen kan vara nog så riskabelt som för höga värden. Men du har rätt i att höga fosfat lätt drar igång en algcykel. Du bör dra ner på ljusmängden och tiden tills du fått bukt på detta, vilket kan ta några veckor.

        Diskus:
        Vad har du för pH i kranen? Hur behandlar/luftar du vattnet innan vattenbyte? Mängd vattenbyten och akvariestorlek?

        Vet att frågan inte gällde diskus men vill gärna höra kring dina tankar och tidigare erfarenheter av att ha diskus i ett high-tech växtkar? Hur gamla är diskusarna?

        Kommentera


        • #5
          Brassa på med mer ljus än jag har har idag (4 st 54 W T5-rör, samt reflektorer - till mitt 450-literskar) har jag inte provat. Om inte någon säger att det kan vara bra... att öka från de 9 timmarna per dygn.
          Vad gäller näringsämnen så famlar jag lite fortfarande. Vet inte varför jag haft ett så lågt Järnvärde, i princip obefintligt enligt testerna. Känns konstigt att jag skulle ha haft det "hela tiden", de två åren innan jag började mäta värdena. Borde väl inte ha kunnat växa någonting alls, mer eller mindre. Men det har det gjort. Åtminstone har vissa växter vuxit väldigt mkt och med Gröna inte Gula blad. Byter man vatten ofta så får man såklart öka dosen, tillsätta mkt, av det mesta.

          I sammanhanget har en lite ”allmän” fundering kring KH2Po4 och Fosfat-värden som någon kanske snabbt kan besvara/"avfärda":

          Kan man på något sätt resonera som så att om man av andra skäl (läs: många fiskar, mkt foder och avföring) får förhöjt Fosfatvärde, kan man då hålla igen med KH2Po4 och ändå nå det näringstillskott som växterna behöver och annars får via KH2Po4-flaskan?
          M a o, att naturen under dylika förutsättningar sköter det tillskottet/värdet själv?

          Jag saknar fortfarande "min fotosyntes"... att se de små bubblorna sippra ut från växternas blad framåt kvällskvisten, vilket ju är det normala när man som jag kör CO2. Så ngt är uppenbarligen inte rätt, hos mig. :-(
          Hmmm.

          Diskus. PH i kranen är högre än 7,5 och vattnet är hårt. Jag luftar eller behandlar inte vattnet (tillsätter/höftar en del Ektozon salt) alls. Däremot så har jag Osmosapparatur och "tillverkar" därmed eget, mjukt vatten. Det blandar jag med kranvattnet så att jag når kH 7-8, främst med tanke på mitt intresse av grönskande växter.
          Har haft Discus förr och med framgång kombinerat det med mkt god växtlighet.
          En gammal tumregel jag då levt efter var att hellre än att byta mycket vatten och mera sällan, byta lite och ofta - typ 10 % i veckan.
          Med de bekymmer jag nu upplevt/upplever gällande alger/växterna så har det blivit mer, vattenbyte.

          Diskusarna köptes så som 6-7 cm stora, i november.

          Using Tapatalk

          Kommentera


          • #6
            Jag hade kört på med EI som vanligt om jag var du, och öka dosen från den normala om du börjar se brister hos växterna. Att försöka mäta enstaka värden och minska/öka dessa är det man vill bort ifrån... hela tanken med EI. Annars ska du verkligen veta att du kan lita på tex ditt järntest, dvs inga billiga testremsor.

            Kul att du varit framgångsrik med diskus förut. Som diskusintresserad så kan jag inte förstå att 10% i veckan ska vara i närheten av nog. Men om du lyckats med det förut så ska jag inte vara negativ! Kan dock flika in att jag själv haft diskus i hightech med CO2 och kört EI. Då bytte jag minst 50% dagligen vilket inte var några som helst problem för växterna. Inga alger och riktigt bra bubbel och tillväxt i två års tid.
            Trots dessa täta vattenbyten så kan jag inte påstå att det var optimala förhållanden för mina diskus. De blev tydligt hämmade av de parametrar som stigande nitratnivåer är en indikator på. Försökte jag köra renare foder i mindre mängder begränsade jag tillväxten. Med oxhjärta och räkmix fick jag bättre tillväxt men sämre vatten och hälsa pga all skit och mat som gömde sig i substrat och växter. Visserligen parade de ut och la ägg i detta växtkar, men deras hälsa och tillväxt var inte i närheten av den jag fått då jag fött upp dem i "bare bottom" och flyttat dem till växtkar i vuxen ålder. Bara ett tips, men om du hittat ett vinnande koncept så go for it!

            ​​​​Hoppas du får bukt med algerna. Vore kul med lite foton framöver så vi kan följa akvariets och fiskarnas utveckling.
            Senast ändrad av LoGeek; 2016-12-27, 12:04.

            Kommentera


            • #7
              E1 (EI?) är detsamma som PMDD?
              Nä, det är inga testremsor nu utan SERAs "test-lab" med diverse pulver och blandningar av flera.
              Hoppas att det är good enough och tillförlitligt, annars vet jag inte hur jag/man skall jobba med tester.

              50 % dagligen skulle döda mitt hobbyintresse - så det får jag hoppas att jag inte hamnar där för då blir det tetror o dyl för hela slanten! ;-)

              Skippar oxhjärta nuförtiden. Skall inte vara så bra som man en gång i tiden trodde. Kör Tetra discusgranulat som huvudfoder just nu. Med fryst artemia som komplement. (De nafsar f ö i sig Tetramin oxå, som främst riktar sig till övriga invånare typ kardinaltetrorna.)

              Får väl köra på hela PMDD-paketet igen nu då. KNO3, KH2PO4, K2SO4 och Micromix? Eventuellt fortsatt kompletterat med det "rena Järnpreparatet" jag också handlat.
              Med bibehållet ljus/mängd. Har f ö siktat in mig på att byta rören var 18:e månad.

              Lägger till en tangerande (kanske "samma") frågeställning som ämnesrubriken... Se foto.
              Det ena visar hur bakgrunden såg ut tidigare - och då pratar jag inte om något oförstört läge, d v s inte hur det såg ut efter bara någon vecka eller så.
              Den andra visar hur det ser ut sedan någon månad tillbaka. Större delen av bakgrunden är nu "homogent" mörkbrun. Inga trådar utan mer som en korthårig jämn matta.
              Tradigt.
              Gobio verkar vara en fisk som kan beta bort det men det känns som en tidskrävande insats...
              Vågar inte försöka skrapa själv heller, med risk för att förstöra denna BackToNature-bakgrund.

              Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        DSC_7234.jpg
Visningar:	1
Storlek:	165.1 kB
ID:     	2364400Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        IMG_1129 (1).jpg
Visningar:	1
Storlek:	180.8 kB
ID:     	2364401
              Using Tapatalk

              Kommentera


              • #8
                Sök på Estimative Index, EI, så hittar du massor. Grunden är att du gör ett 50% vattenbyte tex 1 gång/vecka som efterföljs av en fulldos pmdd. Vid bristsymptom ökar du dosen eller extradoserar mellan vattenbyten. Jag ser inga speciella mängder av någon växt på din bild som skulle motivera extra järntillskott.

                Att skrubba av BTN med tex en tandborste skadar den inte.

                Köper du trifosfor-rör behöver du inte byta dem innan de lägger av.

                Att inte oxhjärta är så bra som man trott vett jag inte vart du hört. Det är det som i stort sett alla odlare och diskusfantaster använder än idag. Däremot skitar det ner väldigt och det finns bra alternativ. I ditt växtkar gör du helt rätt i att hålla dig borta från skitiga foder såsom oxhjärta.

                Vill inte låta nedslående, men om du är inställd på 10% vattenbyte i veckan och inte har bemästrat växtakvarium till fullo ännu, så avråder jag starkt från att föda upp diskusar i detta akvarium. Det är upplagt för tillväxthämmade och sjuka fiskar som kommer droppa av en efter en. Men vad vet jag, folk vinner ju på lotto hela tiden

                Väldigt fint akvarium måste jag säga! Fortsätt lägga upp bilder
                Senast ändrad av LoGeek; 2016-12-27, 14:36.

                Kommentera


                • #9
                  Öka eller extradosera (PMDD)... antar att man kan överdosera också.
                  Å frågan är hur man identifierar alla bristsymptom. Gula blad = Järnbrist kan jag. Men ingen järnkoll (!) på övriga.

                  Får testa med tandborste vid tillfälle kanske, gissar att den sitter hårt denna matta.

                  Trifosor är nytt för mig. Du menar att att t ex detta rör Länk är bättre än t ex detta Länk då? I meningen lång hållbarhet, eller annat.
                  Har inte koll på om Juwelrören är Trifosor. Å om andra rör än Juwels egna passar i deras ramper (har hört att det inte var så tidigare).

                  Using Tapatalk

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja om du studerar växterna så kommer du lätt ana när näringsbrist kommer. Efter en period med bra bubbel kan vissa växter få blad eller toppar med fel färg, som ser brända ut etc. Då kan man öka dosen 50% direkt. Du behöver inte veta vilket ämne / brist det är utan ökar dosen av allt.

                    Det ska mycket till att du överdoserar pmdd om det växer bra och du tex dubblar dosen. Du säkerställer ju att inga ämnen kan ackumuleras över tid genom att varje vecka byta 50% av vattnet. Det är en grundtanke med EI.

                    Ja ett trifosfor-rör tappar nästan ingen prestanda över sin livslängd, utan håller minst 90% helt tills det slocknar. Därav bättre än vanliga. Vad gäller Juwels rör vet jag inte riktigt vad det är för typ.

                    Hur många diskus har du? Ser inga på bilden du la upp. Bild på dem?
                    Senast ändrad av LoGeek; 2016-12-27, 16:40.

                    Kommentera


                    • #11
                      Skall återgå till tidigare dosering... Det jag är lite orolig för - beroende på tidigare förhöjda Fosfatvärde - är då såklart KH2Po4-flakan. Men jag kör på nu. Med vattenbyten såklart. Typ 25-30 %.

                      Ser att Juwel-rören är 1200 mm och det andra jag länkade till 1149. Läste också på en återförsäljares sida det jag var inne på, en påpekan om att Juwel för vissa rör har egna mått. Så det blir till att tro på dem - att köra vidare. Får väl slänga upp frågan i annan tråd om huruvida de är Trifosfor eller ej.

                      12 st discus.
                      Kan lägga upp bild vid tillfälle, har ingen bra här och nu.
                      Blir kanske avigt att lägga dem i denna tråd oxå... eller? (Vet i o f s inte var jag annars skulle lägga dem. Kanske kan man göra det på sin egen profil-sida, eller nåt.)
                      Using Tapatalk

                      Kommentera


                      • #12
                        Jag rekommenderar minst 50% vattenbyte eftersom du annars kan vara orolig för att alla ämnen ackumuleras över tid. Enda sättet att säkerställa en rimlig maxnivå är att byta 50% med jämna mellanrum. Vill du fortsätta med mindre vattenbyten, istället för EI, så bör du även fortsätta att mäta dina värden och korrigera därefter. Men det är att ta ett stort steg bakåt i tid i akvaristikens utveckling. Och med tanke på dina diskus vore 90% per dag det bästa.

                        Du får ha lite tålamod med algerna som kan ta tid att knäcka. Men fokuserar du bara på stabila och bra förutsättningar för dina växter så kommer algerna få ge med sig till slut. Strunta i att ansa växterna tills du knäckt algerna. Du vill ha så stor växtmassa som möjligt fram tills dess.

                        Ja juwel kör lite speciella längder men det brukar gå att hitta andra märken som passar. Länkar här till ett av de absolut bästa trifosfor-rören i rätt längd:

                        Länk

                        ​​​​​Vet inte vart bilder bör läggas men profilen blir säkert bra. Vore kul att följa detta kar i alla fall!
                        Senast ändrad av LoGeek; 2016-12-28, 01:00.

                        Kommentera


                        • #13
                          OK.

                          Skulle jag byta 90 % om dagen så hade jag fått börja jobba deltid.

                          I två tidigare akvarieperioder, då med 720-kar, så bytte jag vatten typ 1 gång i veckan.
                          Kanske mer än 10 %, minns inte hundra.
                          Även då med CO2-anläggning. Dock inte PMDD, vilket jag aldrig stötte på på den tiden.
                          Hyggligt med fisk i båda sejourerna och under den första även discus. Utmaningen jag antog var "skall du ha discus så kan du inte också ha fokus växter" och lyckades.

                          Det kändes på den tiden, vad gäller den frodiga växtligheten, som att Osmos (och CO2 såklart) var frälsaren.
                          Man riktigt såg hur klart vattnet blev - sannolikt mestadels p g a växternas tillväxt.
                          Osmosen var en grundförutsättning då vattnet var kalkrikt med höga hårdhetsvärden.
                          Det är den nu också, för även där vi bor idag så har vi de förutsättningarna.
                          Satsade på Osmosen nu i samband med att jag gjorde Discus-comeback.

                          Men ditt resonemang är såklart korrekt.

                          Det kan ju vara små saker och ibland lite oförklarliga som ger obalans.
                          T ex gick jag från massproduktion av Cryptoryne till nästintill motsatsen. C-sjukan, förstod jag. D v s någon förändring de reagerade på. Å det var innan den discus-era jag nu i november gick in i.

                          Man försöker såklart logiskt fundera över vad som har ändrats, i förutsättningarna.
                          Döende lysrör kan givetvis vara en.
                          Annars är det i mitt fall just discusarna, med lite större fokus på mat (tillväxt) fler ggr per dag.
                          Eller Osmosen, men det vore motsägelsefullt.

                          En annan faktor som slog mig är den pH-anläggning jag också skaffade inför Discusen.
                          Tidigare pumpade gasen in konstant (ej nattetid) medan den nu enbart gör det när pH-värdet fallet under det jag ställt in (7.0).
                          Det vill jag givetvis inte gå ifrån men min spaning nu är att pH-värdet kanske håller sig såpass stabilt (om jag inte gör de stora vattenbytena, för då är det dryga 7.5-värde som tillförs) att CO2-tillsatsen inte längre blir i den omfattning som tidigare gav mini/syre-bubblorna på kvällstid från växterna.
                          Kanske jag tänker fel - och oavsett vilket så är det ju inget att överväga heller.

                          Using Tapatalk

                          Kommentera


                          • #14
                            Bra att du har lyckats förut och att du vågar ta dig an en utmaning. Jag har också haft diskus i prunkande hightech-kar och det är en viss charm med diskus och växter tillsammans. Huvudsaken du är medveten om farorna och är beredd att korrigera kursen vid ohälsa hos fiskarna. Diskus som i ett växtkar mörknar till färgen, får dimmiga ögon eller som gör ryckiga utfall eller kliar sig mot inredning är typiska tecken på att man inte lyckats hålla den vattenkvalitet som krävs.

                            Det är bra att du fått en pH-controller vilket ger stabilare pH-värde och därmed mindre risk för tex tofsalger eller påverkan på diskus. Om du håller stabilt CO2 mellan 25-30 ppm och kör EI så bör det börja bubbla redan någon timme efter att ljuset går på.

                            Kontrollerar du ditt kh i akvariet? Kanske är det lägre än du tror och du har därmed för lite CO2? pH-controllern kalibrerad nyligen? Tvåpunktskalibrering?

                            Höjde du tempen till 28C när du köpte diskus nyligen? Det är en typisk förändring som försätter växterna i en anpassningsfas och därmed kan ge algutbrott.

                            Du har rätt i att eftersom du matar diskusarna flera gånger dagligen så ger det höga fosfatnivåer. Det du mäter med titt test är dock troligtvis icke-organiskt po4. Beror på ditt test. Det från fiskmaten är organiskt. Det du doserar med pmdd är icke-organiskt och därmed lättillgänglig för växterna. Det organiska måste däremot över tid omvandlas till icke-organiskt via bakteriologiska processer innan de blir tillgängliga. 5 gram fiskmat kan höja organiska fosfatnivån nästan 0.5 ppm. Det behöver inte vara någon katastrof, men detta medför ofta att man måste dosera fosfat trots att man har höga fosfatnivåer från fiskmat - den är helt enkelt inte lättillgänglig för växterna.

                            Cryptocoryne kan gå in i smältfaser när man gjort en förändring eller när de ska förnya sitt bladsystem. Det är bara ha is i magen och fortsätta med stabila näringsnivåer (EI!) så kommer de hämta igen sig.
                            Senast ändrad av LoGeek; 2016-12-28, 17:28.

                            Kommentera


                            • #15
                              Vad insatt/kunnig du är! Härligt!

                              Ska göra en kalibrering inom kort. Senast jag gjorde det så var den spot on och anläggningen är bara ett par månader gammal men visst, det kan såklart strula.
                              Tvåpunkts? Vet jag inte vad det betyder men man petar ner den i först 4.0- sen 7.0-vätska så jag gissar att det är det du menar.

                              Nä jag har legat där även tidigare, på 27-28 grader - så som nu.

                              Organiskt och icke-organiskt, där ser man. Vet inte vad mitt test (Länk) mäter men gissar ändå att det är det organiska då, för Fiskfoder omnämns i manualen enligt följande:

                              "I akvarier eller trädgårdsdammar är koncentrationer upp till 10,0 mg/l inte något
                              ovanligt. Dessa höga halter beror på många faktorer. För många fiskar
                              i akvariet, fiskfoder innehållande fosfat eller växtnäringsmedel som
                              innehåller fosfat. En för hög fosfathalt tillsammans med höga nitritvärden
                              leder till kraftig algväxt."

                              Om det är så, att mitt uppmätta (för höga) Fosfatvärde avser det organiska, så är det ju i en mening bra då. För då är det (kanske) inget problem med att jag tillsätter KH2PO4 - eller snarare en förutsättning (för grönskan) att jag gör det. Samtidigt funderar jag då över hur man mäter det icke organiska fosfatvärdet?
                              Using Tapatalk

                              Kommentera

                              Sparar...
                              X