Upptagning av co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias G
    • June 2015
    • 190

    Upptagning av co2

    Frågan kanske är korkad, men... Har kört co2 lite till och från nu, och märker att växter som skuggas av mina flytväxter, inte bildar "syrebubblor" vilket växterna som står rakt under ljuset gör (oftast, inte alltid dock, och kan variera bland dessa växter) så frågan är nu egentligen, de växterna som står i "skuggan" drar dom ingen fördel av tillsatsen med co2?... Skulle vara tacksam om någon kunde bringa lite klarhet i detta Tack!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det är väl kanske som så att allt behövs för att det skall funka. Dvs att de växter som får rejält med ljus tar upp CO2 betydligt bättre
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mathias G
      • June 2015
      • 190

      #3
      Allright, så flytväxter plus co2 är inte att rekommendera alltså.

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        #4
        Alla växter bubblar inte lika lätt, men kan ändå dra fördel av Co2. Det märker du av tillväxttakten. Även långsamväxare som t ex Anubias behöver kol och växer lite bättre med Co2 även om de inte behöver det lika väl som en snabbväxare som vill ha mer av "allt". Om du har ojämn tillgång på Co2 så måste växterna anpassa sig hela tiden efter rådande läge och för svajigt gillar mest alger.
        // Annicka

        Kommentar

        • Mathias G
          • June 2015
          • 190

          #5
          Har rätt mycket anubias, jag har alltid haft problem med alger på dem vilket är så synd då dom är vackra, dock kör jag PMDD, easycarbo, samt co2 just nu, ibland blir det bara gödning plus easycarbo, men då drar jag ner på gödningen om jag skulle ha brist på co2 i perioder.

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            #6
            Anubias behöver inte mycket och mår bra av att skuggas lite, bladen blir gamla så de är svårt att ha dem algfria.
            // Annicka

            Kommentar

            Arbetssätt...