Växttips till ett Amazon-akvarium på 43 liter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BrigTSD
    • February 2015
    • 131

    Växttips till ett Amazon-akvarium på 43 liter.

    Jag har ett litet akvarium på 43 liter (50x27x32 cm) som jag tänker starta ett Amazon-tema i. En biotop-tank är väl att ta i men det skulle vara kul om allt härstammar från något så när samma plats.

    Jag tänkte ett litet stim med guldbandstetror och ett med pygmépansarmalar.

    Då det gäller växter så är jag mer vilsen. Jag tänkte mig mer åt low tech-hållet med standardbelysning , vanlig sand och utan CO2. Gödning kommer man väl kanske inte undan på sikt, men gärna växter som inte är alltför kräsna. Jag har två anubias och en javaormbunke som bor i en malawitank. De växer och mår utan att jag behöver bry mig nämnvärt. Till och med trimningen av javaormbunken sköter fiskarna bäst själva. Hellre något åt det hållet än en massa pmdd-pipetter om jag säger så.

    Vattenspikblad (Hydrocotyle leucocephala) och/eller blå bändelört (Heteranthera zosterifolia) i bakgrunden? Jag har ett innerfilter som skulle behöva kamoufleras.

    Några dvärgsvärdplantor (Echinodorus tenellus) längre fram kanske?

    Sen får jag se vad som ryms. Det blir ju väldigt minimalistiskt och dockskåps-gulligt när akvariet är så här litet.
    Senast redigerad av BrigTSD; 24 October 2016, 23:32.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det låter som om det blir mer än fullt med de växter som du har tänkt dig
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • BrigTSD
      • February 2015
      • 131

      #3
      Vattenspikblad verkar ju inte bli så jätteyvig utan växer mer på höjden. Beror kanske på hur man beskär den. Jag har ingen personlig erfarenhet av denna växt så ni får gärna rätta mig om jag har fel där.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        ja den drar snabbt upp mot vattenytan där den brer ut sig
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...