Lysrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn vareberg
    • September 2016
    • 30

    Lysrör

    hallå!
    Det här med lysrör och ljus till akvarium är ju en vetenskap i sig. Så därför frågar jag er som kan!
    Vad anser ni att man borde använda?
    Jag har börjat smått men ska gå upp i storlek på både hobby och kar.
    Just nu har jag ett 54l med zebraciklider som väntar på ett större hem (vet att det är litet men det var det ända jag ägde och fiskarna tycker jag är kul)

    så för att få det optimalt både fisk och för de få växer jag har ska jag använda mig av?

    För att ändå ta upp det kommer det ett kommande projekt som skall bli ett Malawi kar på mellan 500-600l med lite växter men vad bör jag ha för ljus där?

    Tack på förhand!
  • Gäst

    #2
    Ursprungligen postat av Björn vareberg
    hallå!
    Det här med lysrör och ljus till akvarium är ju en vetenskap i sig. Så därför frågar jag er som kan!
    Vad anser ni att man borde använda?
    Jag har börjat smått men ska gå upp i storlek på både hobby och kar.
    Just nu har jag ett 54l med zebraciklider som väntar på ett större hem (vet att det är litet men det var det ända jag ägde och fiskarna tycker jag är kul)

    så för att få det optimalt både fisk och för de få växer jag har ska jag använda mig av?

    För att ändå ta upp det kommer det ett kommande projekt som skall bli ett Malawi kar på mellan 500-600l med lite växter men vad bör jag ha för ljus där?

    Tack på förhand!
    Nu är inte jag någon expert men enligt egna efterforskningar verkar Sylvania Aquastar vara det lysröret som ligger i topp vad gäller växterna och ljusmässigt har jag fått för mig att det ger ett kallt/blåvitt ljus vilket jag personligen tycker ser mycket bättre ut än ett varmare/gulare ljus. Har själv beställt två sådana till mitt 112l så får helt enkelt se hur det ser ut!

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Men han skriver Malawi, det är brukligt att inte ha växter då. Leta efter ljus som lyfter fram färgerna på fiskarna istället.
      Led är effektivt här då du ofta kan ställa färgerna och inte behöver det värsta när det inte finns växte.
      Den ledrampen från Dsuny jag har nu är det bästa jag haft i färgväg på fiskarna men för klent till växterna.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • dan3
        • October 2016
        • 3

        #4
        Vad är det för armatur t5 eller t8 ? samt måtten på rören varierar ju så har du otur så kanske just du inte kan få det rör du tänkt dig.

        Kommentar

        • Björn vareberg
          • September 2016
          • 30

          #5
          Ursprungligen postat av dan3
          Vad är det för armatur t5 eller t8 ? samt måtten på rören varierar ju så har du otur så kanske just du inte kan få det rör du tänkt dig.
          I brist på pengar så la jag denna tråden på hyllan.. men jag har tittat och måtta, jag har t8 1200mm dubbla

          Kommentar

          Arbetssätt...