Lysimachia nummularia 'aurea' dör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Lysimachia nummularia 'aurea' dör?

    När jag startade mitt nya SA-akvarium planterade jag bl.a. bacopa monnieri, echinodorus bleheri/amazonicus och lysimachia nummularia. Samtliga växter såg bra ut till en början men inom några dagar började lysimachian (gulbladigt penningblad på svenska) bli brunare och brunare under kanske en veckas tid för att slutligen ruttna helt. Först kom det små ljusgröna skott längst upp på några av plantorna vilket fick mig att tro att reaktionen berodde på en "chock" och att växten bara behövde acklimatiseras, men nu har även de ruttnat och alla verkar döda. De andra växterna har också fått lite brunt på bladen men inte ruttnat/dött helt. Så varför hände detta med just lysimachian? Beror på det på näringsbrist eller kanske brist på ljus? Har nu börjat med PMDD och kolgödning (EasyCarbo) som ett substitut till CO2 samt beställt nya lysrör (Sylvania Aquastar T8 18W) då de jag har nu (tror att det är Hagen Aqua-Glo eller likn.) lär har flera år på nacken eftersom jag köpte akvariet begagnat. Har ett 112l med en ljusramp vars armatur har plats för 2x60 cm T8-lysrör.

    Ni som läst min andra tråd vet att jag inte har några fiskar i akvariet för närvarande och således ingen fungerande bakteriekultur än (ska tillsätta det när jag köper fiskar nästa gång), men tror ni att det kommer att bli någon skillnad nu när jag har börjat dosera PMDD och kolgödning och dessutom snart också har nytt ljus? Finns det någon chans att lysimachians rötter lever/det kan komma nya skott trots att hela plantan till synes verkar död? Jag undrar också om man kan köpa lysimachia från en handelsträdgård där den odlats ovan jord och sedan plantera den i vattnet eller om den i så fall kommer att ruttna? Har nämligen för mig att plantorna jag köpte från akvarieaffären hade dragits upp på land även om de stod under vatten när jag köpte dem (då såg de för övrigt fräscha ut). Värdena är enl. multistickor pH 7-8 och kH 6 eller något högre. Temperaturen har pendlat en del och landat på uppemot 27 men är nu nere på 24-25 och jag försöker att hålla det så.

    Bilder på både hela akvariet och lysimachian specifikt: http://imgur.com/a/6IJN9
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Växten är ju egentligen inte så krävande så jag vet inte förklaring till att de inte funkade hos mig. Kanske var det enkelt bara som så att de inte funkade i ditt akvarium.

    Finns det någon chans att lysimachians rötter lever/det kan komma nya skott trots att hela plantan till synes verkar död?
    Absolut kan rötter överleva

    Jag undrar också om man kan köpa lysimachia från en handelsträdgård där den odlats ovan jord och sedan plantera den i vattnet eller om den i så fall kommer att ruttna? Har nämligen för mig att plantorna jag köpte från akvarieaffären hade dragits upp på land även om de stod under vatten när jag köpte dem (då såg de för övrigt fräscha ut).
    Visst kan man köpa dessa växter där, MEN även om både akvarieväxter som krukväxter har odlats emerst så besprutas oftast de växter som är avsedda som krukväxter betydligt mer (för att inte få parasiter) än vad man gör med akvarieväxterna (därför är dessa dyrare att odla)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Växten är ju egentligen inte så krävande så jag vet inte förklaring till att de inte funkade hos mig. Kanske var det enkelt bara som så att de inte funkade i ditt akvarium.

      Finns det någon chans att lysimachians rötter lever/det kan komma nya skott trots att hela plantan till synes verkar död?
      Absolut kan rötter överleva

      Jag undrar också om man kan köpa lysimachia från en handelsträdgård där den odlats ovan jord och sedan plantera den i vattnet eller om den i så fall kommer att ruttna? Har nämligen för mig att plantorna jag köpte från akvarieaffären hade dragits upp på land även om de stod under vatten när jag köpte dem (då såg de för övrigt fräscha ut).
      Visst kan man köpa dessa växter där, MEN även om både akvarieväxter som krukväxter har odlats emerst så besprutas oftast de växter som är avsedda som krukväxter betydligt mer (för att inte få parasiter) än vad man gör med akvarieväxterna (därför är dessa dyrare att odla)
      Tack så mycket för all respons jag fått idag Kjell! Du räddar mig! Vi får se om jag kan göra ett försök till med lysimachian, den är ju så fin.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Vi får se om jag räddar Lysmachian .
        Annars är det lite så som jag skrev med växter (och ibland även med fisk) att de helt enkelt inte funkar trots att man gör allt rätt. Tur då att det finns många andra växter att välja på
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...