Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Cyano - omstart?

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Ok, tack för alla svar. Jag ska testa med en mörkläggning när julhelgen är avklarad och sedan öka KNO3 -dosen så får vi se hur det går.

God jul!

Kommentera

Hur många ljustimmar har du haft när problemen uppstod då?
      350L Diskus

Kommentera

Ursprungligen postat av Einarsson Visa inlägg
        Hur många ljustimmar har du haft när problemen uppstod då?
        Tidigare hade jag 12 timmar men nu har jag dragit ner till 10 timmar.

Kommentera

Jag fick cyanoproblem vid 10 timmar, drog ner till 8 och det drog tillbaka. I vissa fall kan nog 10 timmar tom vara för mycket.
          350L Diskus

Kommentera

Cyano eller ej så är jag grymt sugen på att ändra om lite i akvariet; byta ut en rot mot en annan, lägga i några större stenar, slänga en del växter och plantera några nya osv. När man håller på och grejor drar man ju upp en himla massa grums. Bör jag flytta fiskarna under tiden jag gör detta? På Tropicas hemsida rekommenderar de att man använder ett näringssubstrat under grusen. Eftersom mitt akvarium har varit igång i 9 månader borde jag väl kunna hoppa över det?

Kommentera

Ursprungligen postat av johnsson_82 Visa inlägg
              Cyano eller ej så är jag grymt sugen på att ändra om lite i akvariet; byta ut en rot mot en annan, lägga i några större stenar, slänga en del växter och plantera några nya osv. När man håller på och grejor drar man ju upp en himla massa grums. Bör jag flytta fiskarna under tiden jag gör detta? På Tropicas hemsida rekommenderar de att man använder ett näringssubstrat under grusen. Eftersom mitt akvarium har varit igång i 9 månader borde jag väl kunna hoppa över det?
              Stopp stopp!! Börjar du rota runt i karet nu, med dom problem du redan har, så kommer du nog få ännu större problem med cyano och alger.
              Följ dom råd du har fått ang. cyano - låt karet komma i balans först (det kan ta sin lilla tid), innan du börjar "möblera" om.
              Jag vet, att det kan vara svårt med det berömda "tålamodet" - med tro mig, det lönar sig.

//Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Kommentera

Fisken kan vara kvar i vattnet, och näring i gruset kan du skippa.
                /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentera

Ursprungligen postat av gullefjun Visa inlägg
                  Stopp stopp!! Börjar du rota runt i karet nu, med dom problem du redan har, så kommer du nog få ännu större problem med cyano och alger.
                  Följ dom råd du har fått ang. cyano - låt karet komma i balans först (det kan ta sin lilla tid), innan du börjar "möblera" om.
                  Jag vet, att det kan vara svårt med det berömda "tålamodet" - med tro mig, det lönar sig.

//Inger
                  Ja, jag borde kanske ligga lågt.

Kommentera

Ursprungligen postat av ansjo Visa inlägg
                    Fisken kan vara kvar i vattnet, och näring i gruset kan du skippa.

Ok, tack för svar! Vad tror du om det Inger skriver ovan?

Kommentera

Att hon har rätt. Det kan vara svårt att vänta ut saker och ting, men ofta är det bristen på tålamod som sätter käppar i hjulet för oss akvarister.
                      /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentera

Sparar...
                      X