Krukväxter i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    Krukväxter i akvariet?

    Jag har sedan ett år fredskalla i mina akvarier vilket fungerar bra. Nu undrar jag om även ampelliljan fungerar? Har jättemånga skott av den. Har någon tips på andra krukväxter som fungerar i sällskapsakvarier?
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Om det är äkta fredskalla du har helt under ytan i karet så är jag den första att gratulera, det är inte någon sorts Svärdsplanta du menar? Ampelliljan funkar tyvärr inte heller någon längre tid i karet mer än några veckor, sedan börjar den ruttna och belastar karet.
    Men det finns så många andra fina akvarieväxter som funkar bättre, varför inte prova några av dessa?

    Lite länkar: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=29&SOK=1
    Senast redigerad av ansjo; 07 January 2011, 18:42.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Om det är äkta fredskalla du har helt under ytan i karet så är jag den första att gratulera, det är inte någon sorts Svärdsplanta du menar? Ampelliljan funkar tyvärr inte heller någon längre tid i karet mer än några veckor, sedan börjar den ruttna och belastar karet.
      Men det finns så många andra fina akvarieväxter som funkar bättre, varför inte prova några av dessa?

      Lite länkar: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=29&SOK=1
      http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=53&SOK=1
      nu länkade du ju fredskalla... den funkar väl att ha med rötterna i karet, men hela växten i karet kommer tyna bort efter några veckor..eller?
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ja, så man ser skillnaden mellan växterna.
        Står växten helt únder vatten så kommer den att tyna bort, tyvärr. Iofs liknar även Anubiasen Fredskalla med: http://www.google.se/images?q=anubia...e&ved=0CBMQ_AU
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Ja, så man ser skillnaden mellan växterna.
          Står växten helt únder vatten så kommer den att tyna bort, tyvärr. Iofs liknar även Anubiasen Fredskalla med: http://www.google.se/images?q=anubia...e&ved=0CBMQ_AU
          aha..

          Trodde du länkade förslag på bra växter

          My bad
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av karrokaja
            nu länkade du ju fredskalla... den funkar väl att ha med rötterna i karet, men hela växten i karet kommer tyna bort efter några veckor..eller?
            Nej det tar längre tid än några veckor - växten kan lagra en hel del näring i stjälken. Faktiskt så mycket att den t.o.m. kan blomma under vatten. Men i längden är den som ni skriver för dödsdömd och kommer så småningom att skita ner vattnet och inte bidra till den biologiska balansen i akvarier som riktiga växter gör.
            I grunden så är det i längen bättre med akvarieplastväxter än krukväxter i akvariet - de påverkar i alla fall inte akvarievattnet negativt.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              just fredskalla är ganska tålig när det gäller att vara under vatten. då den i naturen växer i sumpområden och i översvämningsområden och tål att vara länge även under vatten. dock mår den såklart bättre med att vara ovanför vattnet med blad och blommor eller att skötas som en vanlig krukväxt. att den dör under vatten är nog till stor del att den ruttnar.

              när det gäller övriga krukväxter så ha dom som krukväxter och inte som akvarieväxter.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Flaxss
                just fredskalla är ganska tålig när det gäller att vara under vatten. då den i naturen växer i sumpområden och i översvämningsområden och tål att vara länge även under vatten. dock mår den såklart bättre med att vara ovanför vattnet med blad och blommor eller att skötas som en vanlig krukväxt. att den dör under vatten är nog till stor del att den ruttnar.

                när det gäller övriga krukväxter så ha dom som krukväxter och inte som akvarieväxter.
                Jag hävdar med bestämdhet att fredskallan är en krukväxt som inte kan överleva under vattnet.

                Att ett kriterium för att arten skulle klara sig för att det är en sumpväxt är egentligen "ointressant" för de allra flesta akvarieväxter är i naturen också sumpväxter - men skillnaden mellan dessa och t.ex. fredskallan är att de mycket väl anpassar sig till att ständigt stå under vatten, vilket inte fredskallan gör. 95% av våra äkta akvarieväxter odlas ju för övrigt ovan vatten (bara rotsystemet står i vatten).
                Anledningen att fredskallan klarar sig länge under vattnet (men är dömd att dö) är som jag skrev ovan att det finns mycket näring i stjälken och den lever ända tills det är förbrukat
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Jag hävdar med bestämdhet att fredskallan är en krukväxt som inte kan överleva under vattnet.

                  Att ett kriterium för att arten skulle klara sig för att det är en sumpväxt är egentligen "ointressant" för de allra flesta akvarieväxter är i naturen också sumpväxter - men skillnaden mellan dessa och t.ex. fredskallan är att de mycket väl anpassar sig till att ständigt stå under vatten, vilket inte fredskallan gör. 95% av våra äkta akvarieväxter odlas ju för övrigt ovan vatten (bara rotsystemet står i vatten).
                  Anledningen att fredskallan klarar sig länge under vattnet (men är dömd att dö) är som jag skrev ovan att det finns mycket näring i stjälken och den lever ända tills det är förbrukat
                  jag tror du missförstod mig lite eller skrev jag otydligt, såklart är fredskalla väldigt dålig som akvarieväxt det jag menade var av krukväxter är den mest tålig och klarar sig oftast längre än dracena, ampellilja, bergspalm. då den jämfört med dessa tål blötare förhållanden bättre. den kan hämta upp ny näring från vatten när det tar slut. att den dör tycker jag är fel förhållanden dvs att den ständigt är under vatten, exempel ampellilja är en växt som kan lagar mer näring än fredskalla men brukar trivas sämre och dö snabbare än fredskalla.

                  så min åsikt är att dom dör av fel skötsel, fel förhållanden än att näringen tar slut. i fredskalla finns troligen det mesta av näringen i rötterna/jordstammen och stjälkar till blad fungerar som näringstransporter från rötterna/jordstammar.

                  EDIT - sedan finns det ju sumpväxter och sumpväxter, de flesta av våra akvarieväxter anpassar sig efter förhållanden i naturen, sagittaria är ju en som får ganska olika blad beroende på hur den växer, i det vilda kan den anpassas sig till att få vatten blad och även växa ur vattenytan och få andra blad. Echinodorus är en annan som i naturen både kan växa under vattenytan helt och få undervattensblad men ockås växa i vattenbrynet och upp på land. Fredskalla är en växt som växer (har det som en av sina växtmiljöer) vid vattenbrynet eller som en sumpväxt med flesta blad ovanför ytan. fredskalla kan dock inte anpassa sig så bra att helt leva under vatten en längre tid som dom jag beskrev innan kan, däremot kan den överleva översvämningar även långvariga och också överleva längre i akvariet (vilket förklarar varför TS har fått den att klarar sig i ett år) men är det en fredskalla kommer den ge upp snart och ruttna.
                  Senast redigerad av Flaxss; 08 January 2011, 03:15.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13126

                    #10
                    Ursprungligen postat av Flaxss

                    så min åsikt är att dom dör av fel skötsel, fel förhållanden än att näringen tar slut. i fredskalla finns troligen det mesta av näringen i rötterna/jordstammen och stjälkar till blad fungerar som näringstransporter från rötterna/jordstammar.
                    Så du menar att du kan få fredskallan att överleva i ett akvarium med rätt skötsel?
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Så du menar att du kan få fredskallan att överleva i ett akvarium med rätt skötsel?
                      nej för att ha den i akvarium är fel skötsel, helt och hållet fel. inga krukväxter ska vara i akvarium, varför jo

                      växten dör och försämrar vattnet (redan skrivits) sedan kan den vara besprutad och eller näringsbevattnad som följer med akvariet in.

                      med rätt skötsel så utvecklas den och trivs. att plantera den i ett akvarium är ju inte rätt skötsel och därför ser jag inte varför jag skulle lyckas med det.
                      Senast redigerad av Flaxss; 08 January 2011, 03:25.

                      Kommentar

                      • ilzetas
                        • January 2011
                        • 278

                        #12
                        Ja, mina ser ut som bilden på fredskalla, precis.
                        Skälet till att jag vill använda krukväxter är såklart ekonomiskt. Dom växer och frodas och går att dela flera gånger om året. Ett mycket billigt sätt att hålla akvariet med växter tillsammans med akvarieväxterna.

                        Helt klart är detta ett "hett" ämne, kul att så många svarat! Jag lyssnar och lär och kommer inte att prova fler krukväxter nu när jag har fått mer kunskap. Tack alla som svarat och engagerat sig

                        Mvh, Carina
                        300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av ilzetas
                          Ja,
                          Skälet till att jag vill använda krukväxter är såklart ekonomiskt. Dom växer och frodas och går att dela flera gånger om året. Ett mycket billigt sätt att hålla akvariet med växter tillsammans med akvarieväxterna.
                          tja, med rätt skötsel så kan du med vissa akvarieväxter knoppa av "skott " / "utlöpare" flera ggr i månaden.........




                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • ilzetas
                            • January 2011
                            • 278

                            #14
                            Så sant, Kensa Men jag har inte lyckats bra med det så när jag hörde att fredskallan kunde funka och jag hade flera som sprängde krukorna i mina fönster var jag inte sen att prova.

                            Ska definitivt läsa mer om akvarieväxterna. Kanske även jag kan få skott av mina akvarieväxter i framtiden?
                            Tack för era råd!
                            Mvh, Carina
                            300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Ursprungligen postat av ilzetas
                              Så sant, Kensa Men jag har inte lyckats bra med det så när jag hörde att fredskallan kunde funka och jag hade flera som sprängde krukorna i mina fönster var jag inte sen att prova.

                              Ska definitivt läsa mer om akvarieväxterna. Kanske även jag kan få skott av mina akvarieväxter i framtiden?
                              Tack för era råd!
                              Mvh, Carina


                              i min värld är det i praktiken omöjligt att misslycka med vissa blommor i karet.

                              lite ljus, en miniskvätt PMDD, och du har gigantiskt mycket av vallesneria, hornsärv, gälört, + kanske
                              yttreligare 200 blommor.......


                              dvs dom är ganska enkla......massor av dom iaf.....



                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...