SJUKDOM

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Costapur slår inte ut dom nyttiga bakterierna, vad dom skriver själva åtminstone.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Costapur innehåller enligt SERA malakitgrönt och kaliumjodid. Kaliumjodiden är bakteriedödande, och används t.ex. i vattendesinficeringstabletter, men jag tror nog huvudeffekten av Costapur kommer från malakitgrönt, ett tämligen läskigt ämne som EU vill förbjuda.

    Malakitgrönt används förutom för att döda parasitiska protozoer också som sårdesinficeringsmedel och för att döda bakterier och svamp.

    Eftersom både kaliumjodid och malakitgrönt är bakteriedödande, borde Costapur inte vara särskilt snällt mot filterbakterier.

    Kan också vara värt att veta att för en del fiskarter är malakitgrönt dödligt giftigt även vid låga koncentrationer.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • walle_1
      • April 2003
      • 221

      #17
      Nu har jag gjort ett vattenbyte, saltat lite mer än vad jag brukar, plus att jag genomluftar vattnet för att få bort eventuellt överskotts-koldioxid. Ska väl iaf bli lätt för den sjuke att få syresatt blod nu iaf. Ändå tycker jag att andningen har bättrat sig så han kanske är på bättringsvägen. Är kanske bara någon tillfällig sjukdom som botas med hjälp av lugn och ro. Har iaf släckt ena lysröret så jag har bara ett på nu. Detta för att lugna fiskarna ytterligare. Får hoppas att lugn och ro och lite nytt vatten ordnar det hela. Han verkar ha ganska aktiva fenor, inga hängiga alls.

      Hade det varit bukvattensot så blir han väl sämre för varje dag antar jag.

      Har också tänkt på att det kan vara förstoppning. Så jag väntar och ser vad som händer.

      Tycker sera har väldigt fattig information på sina preparat. Väldigt dåliga beskrivningar och som det låter på vissa så hjälper inte deras bukvattensot-medicin mot just bukvattensot. Stort minus för sera.


      MVH Martin
      MVH Martin
      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        "matvägrar, andas snabbt, blir apatisk och gömmer sig"

        Detta stämmer förutom gömmer sig. Han står i lodrätt ställning mot akvariets gavel. Det måste väl tyda på sjukdom?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        Mjaaa... Det kan också vara det enda ställe han får vara på för de andra fiskarna. Han kryper helt enkelt bort så långt han kan från den "nye kungen".
        Fiskar som får stryk hamnar oftast vid ytan vid en gavel, och ofta i en konstig position (de ställer sig så att de inte skall se hotfulla ut, samtidigt som de ska kunna se om de blir anfallna).

        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Annars hade jag tänkt att köpa "sera baktopur direct" och stoppa ner den sjuka fisken i ett externt bad, för att skona bakterierna i huvudkaret.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        Jag skulle som sagt börja med vattenbyte för att eliminera risken för att vattnet är dåligt, det är ju en snabb och enkel åtgärd. Sen, om han inte piggnade till på några timmar, skulle jag lyfta ut honom till ett annat akvarium för den händelse han är terroriserad snarare än sjuk, plus kanske medicinera honom i det separata akvariet med, t.ex., metylenblå, baktropur, koppar, eller costapur.

        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Verkar vara en invärtes sjukdom eftersom jag inte ser något fel på fisken i övrigt. Kan det vara gälmask? vad behandlas det med?
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        Visst kan det vara gälmask, men problemet är just att det kan vara lite vadsomhelst, inklusive att han är livrädd för dina sebror.

        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • walle_1
          • April 2003
          • 221

          #19
          Jag har svårt att tro att någon annan är den nya kungen i karet. Helt klart blev den största sebran kung så fort han kom. Men det har inte hindrat denna jaguar att vara kungen bland jaguarer. Ingen har nånsin vågat sig på att ens försöka hota honom. De är de tre mindre som hotar varann vilket brukar resultera i att han glider dit och spänner upp sig, då slutar de mindre direkt.

          Han kommer faktiskt fram ibland från sitt "gömställe", och det är absolut ingen som ger sig på honom. Nu har han börjat mota undan fiskar som kommer när han är vid pumpen så kanske vattenbytet fungerar ändå.

          Kanske det här kan ha betydelse:
          Jag köpte ju två sebror i tron att det var ett par. Men det har visat sig att det troligen är två hannar. Den minsta sebran har stått mest bakom pumpen, så jag flyttade pumpen närmare akvarieväggen. Nu kommer han inte in där längre så han är tvungen att vara framme. Han blir jagad hela tiden av den större sebran. Kanske det har blivit sådan fart i karet så jaguaren har blivit rädd. Det som är konstigt isåfall är att det är bara den stora som är så. Tycker att det borde vara någon av de mindre dominanta som skulle bli dålig.


          MVH Martin
          MVH Martin
          http://m1.271.telia.com/~u27102612/

          Kommentar

          • walle_1
            • April 2003
            • 221

            #20
            Han är faktiskt lite bättre nu. Han har fått i sig lite mat. Det måste väl innebära att jag kan utesluta bukvattensot?

            Jag har också plockat ut ena sebrahannen så den andra är betydligt lugnare nu. Den som är kvar har blivit mycket ljusare och är väldigt fredlig nu.

            Jaguaren är inte vad han har varit på långa vägar men jag hoppas han blir bättre nu när jag får i honom lite mat till och med. Lyset står fortfarande bara på halvfart för att ge fiskarna lugn och ro.


            MVH Martin
            MVH Martin
            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

            Kommentar

            Arbetssätt...