En blandad massa av nybörjarfel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pinguin747
    • January 2009
    • 8

    En blandad massa av nybörjarfel

    Ok. Hej allihopa. Jag är ny här. Så var snälla nu.

    Jag har haft akvarium större delen av mitt liv, aldrig haft några problem heller för den delen, men åandra sidan aldrig haft svårskötta fiskar...

    Nu har jag flyttat hemifrån. Hade inte tänkt fortsätta med akvarium men av en händelse kunde jag inte säga nej till ett 80l.
    Ett gammalt akvarium, jag silikonerade det (sköljde noga efteråt), och startade det strax innan jul (sand,växter,pump etc).
    Köpte mina första fiskar nu i veckan.

    Bland annat en kampfisk hane, ingen ungfisk, rätt dålig kondition också. Men han tog sig snabbt och piggnade bra.

    Tyvvär insåg jag att mitt vatten var för kallt (20) så dagen efter kampisen flyttat in köpte jag en ny doppvärmare (och lysrör) så nu är temperaturen på 26grader.
    Jag följde *mata-inte-på-tre-dagar*regeln.
    Så inföll då den fjärde dagen, matar med torrfoder men inga fiskar vill äta. Tänker att fodret är dåligt.
    Så ser jag att min kampfisk har en vit prick mitt i pannan!
    Jag antar att detta är på grund av de tidigare för kalla vattnet. Är inte så orolig, har tidigare klarat vita-prick.

    Köper iaf preparat men vill vänta lite med att använda, inga andra fiskar i akvariet är ännu berörda. höjer värmen till 28. Saltar lite i vattnet.

    Ger fiskarna lite röda mygglarver (misstag?) och tar en promenad.
    När jag kommer tillbaka är min kampfisk hanne helt uppsvälld! Övriga innnevånare verkar okej.
    Kampfisken är fortfarande pigg, men jag har en stark misstanke om bukvattensot. (Fast jag drömmer ju fortfarande om att den endast föråt sig på mygglarver medans jag tog en promenad).

    Vad gjorde jag för fel?
    Jag undrar om vattenvärden.
    Hemma (ovanför polcirkeln) hade vi egen brunn och väldigt fint vatten.
    Jag vet ingenting om det vatten jag använder nu (Stockholm) förutom att det ska vara mjukare än det vi hade hemma.

    Så vad borde jag göra? Avliva kampfisken, medicinera hela akvariet?
    Ta vattenprover? Ta vattenprover, tömma akvariet och starta på nytt?

    Vad gjorde jag för fel?
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    Kampfisk äter väldigt väldigt mycket på en gång om dom får nåt gott eller är utsvukltna. då sväller dom upp väldigt mycket. och det går ner efter ett tag.

    är det bukvattensot så är fällen utstånde.

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Har läst att röda mygglarver kan orsaka bukvattensot, dock kanske inte så fort.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • pinguin747
        • January 2009
        • 8

        #4
        mmm... vid närmare inspektion är fjällen lite ruggig alldeles under/bakom gälarna... räknas det?

        Ps. borde tillägga att jag har blästersilikat samt kolsten.. om det nu kan ha något påverkan...

        Kommentar

        • pinguin747
          • January 2009
          • 8

          #5
          Jag har just checkat min kamphanne igen.. Svullnaden har avtagit litegrann, men åandra sidan är han svagare än vanligt. Verkar iallafall inte ha några som helst problem med att röra sig mellan de olika vattenskikten. .. det borde väl ses som positivt?

          Beroende på hurvida svullnaden ter sig så funderar jag på att behandla mot vita-prick imorgonkväll.

          Förövrigt har jag bytt lite vatten, sisådär 7l.

          Kommentar

          Arbetssätt...