Sjuka fiskar (2)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SGÅL
    • December 2008
    • 7

    Sjuka fiskar (2)

    Har ett litet problem med mina vuxna scalarer, efter senaste vattenbytet blev de tjocka och fick utstående ögon, är detta bukvattensot? Var tyvärr tvungen att byta ca. 90% av vattnet då jag omplacerade akvariumet, Är ett 375L Kar med amerikanska ciklider, Mest scalarer dock Bifogar bild nedan

  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    #2
    lite bättre bild..

    Kommentar

    • SGÅL
      • December 2008
      • 7

      #3
      tack ^^ Är ingen hejare på imageschak och sådant, men japp, så ser hon och han ut och troligen är det kört ifall det är bukvattensot, men om det är det bör jag medicinera karet? Och har ni några tips angående medicinering och vad man gör efter mediceniring?

      Kommentar

      • SGÅL
        • December 2008
        • 7

        #4
        Läste nu på zoonen att detta kan vara en mycket allvarligare sjukdom än vad jag först trodde Synd att ingen här kan hjälpa mig .... Men jag ville bara veta om det är bukvattensot eller om det är det andra ... för att ge fel medicin är väl rätt onödigt eller?

        Kommentar

        • pinguin747
          • January 2009
          • 8

          #5
          hmmm. Sådär såg min kampfiskhanne ut ett tag idag, men det verkar sakta avta.. men åandra sidan har han en vit-prick i pannan.

          gaah, horisonten ser mörk ut.


          hmm. Jag blev också väldigt rädd när jag läste om allt det kan innebära om en fisk har svullen buk. Nästan så att man förlorar gnistan. Särskilt när jag hittade beskrivningar på sjukdomar som lät ungefär som tarmomvändning hos hästar. ouf.

          Kommentar

          • SGÅL
            • December 2008
            • 7

            #6
            Nja, jag förlorar inte gnistan direkt, känns bara tungt när det är just dessa scalarerna, mina första i detta akvariet, var snart ett år sedan jag skaffade dessa krabaterna. Nu Har hannen dött och honan är satt i karantän, men nu är det den stora frågan, bör jag medicinera akvariet hursom??? För jag vill ogärna att fler scalarer ska duka under, och behöver man då medicinera karet för att undvika fler fall av denna hemska sjukdom?

            Kommentar

            • Linapina
              • July 2008
              • 595

              #7
              Det finns en medicin för bukvattensot... Finns på vanliga djurbutiker, man behandlar fisken under 1 vecka.

              Jag hade precis samma symptom, svullen mage, det svällde ut kring ögonen...

              Har sjukdomsförloppet gått för långt så kommer du inte kunna rädda dina fiskar. Jag kunde inte rädda den första... Men jag kunde snappa upp en annan som började visa samma symptom som den första, och den blev återställd.

              Du kan fråga i djurbutiken, de har allt du behöver där. Det kan vara bra att köpa hem även om du inte kan rädda de nuvarande, men då har du om du märker av någon påbörjan till svullnad igen.

              MVH
              Lina

              Kommentar

              Arbetssätt...