blod ut i fenorna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    blod ut i fenorna

    Nu är jag jätteledsen... Min stora fina vita guldfisk är död...
    Den var inte fram och hälsade när jag kom hem så jag började leta direkt.

    Hittade den med söndertrasade fenor och blodig ut i rötterna på bakfenorna, det är bara blod på insidan, inget på utsidan. Fisken dog med öppen mun med (om det nu spelar någon roll)

    Jag såg häromdagen att den hade skrapat bort några fjäll på sidan och sedan dess har jag hållit koll. Men igår var jag inte hemma, och jag kom hem först nu för att hitta den så här

    Någon som vet vad det kan vara?

    Har några guldfiskar med prickar på gälarna, men det har jag för mig handlade om könsmognad. Det är inte vita prickar utan samma färg som fisken (så den oranga har oranga utstående prickar).
    Och sen så har jag en liten vit, så har lite trasade bakfenor, jag har kollat efter svampludd men kan inte se något.

    Alla tips emottages tacksamt!
    240 L kar
    Pumpen är en Aquaclear powerhead med stort filter påkopplat.
    Inget nitrit
    Nitrat 80
    GH 18
    KH 5
    PH 6,4

    Gjorde senaste vattenbytet för 1 vecka sedan.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Blödningar i huden kan bero på förgiftning (oftast ammoniak) eller bakterieinfektion.

    Dina vattenvärden är märkliga - jag tror att ditt mät-kit är för gammalt. Det är ganska osannolikt att ha högt GH och jättelågt pH om du inte meckat med vattenkemin.

    Guldfiskar smutsar ner mycket, min gissning är att du har fått dålig vattenkvalitet och att det gett fisken en bakterieinfektion. Jag skulle rekommendera tätare & större vattenbyten.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Linapina
      • July 2008
      • 595

      #3
      Ok, alltså köpa ett nytt kitt, och byta vattnet igen imorgon är det som gäller.
      Jo, jag hade väl en tanke om att det skulle vara förgiftning när det var blod i fenorna...

      Tack för tipsen.

      Kommentar

      Arbetssätt...