första hjälpen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    första hjälpen?

    Jag sköter mina två kar exemplariskt (tycker jag). Härom veckan slutade en rödmunstetra i mitt ena kar att äta, gömde sig, blev mager och hängig och dog. I går slutade en dvärgguramihanne i det andra karet att äta, han står mest stilla och glor. Så jag antar att han är på väg utför också. Ingen av dessa fiskar har visat några som helst andra symptom, och i båda karen verkar alla andra invånare pigga och glada. Växterna mår bra och värden är bra i båda karen, kanske lite högt pH för de två arterna (8 i det lilla, 6.5-7.5 i det lilla pga lite svajig mäskanläggning).

    Min fråga gäller helt enkelt vad som är första hjälpen för en fick när det inte finns några som helst symptom förutom att fisken blir apatisk? Flytta i karantän eller inte - det kanske den bara blir stressad av? Medicinera - mot vaddå? Osv osv...
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    #2
    Ingen? För nu har det helt plötsligt blivit en akut fråga och inte en fundering: i det stora karet har en pansarmal blivit helt apatisk och alla rödmunnar har tappat färg och verkar hängiga. För tre timmar sedan käkade alla kvällsmat och stimmade glatt och färggrant. Jag fattar ingenting.

    Har bytt nånstans mellan 50 och 75% av vattnet nu (tappade räkningen på hinkarna...) för säkerhets skull ifall det är förgiftning, men det känns ju lite skakigt med tanke på rödmunnen som dog för tio dagar sedan.

    Bytte 50% i förrgår, pytsade i PMDD och EC i går.
    Gjorde ny mäsk i morse, och pH sjönk under dagen från 8 till 6.5. Inte bra, men knappast dödligt?
    Körde en omgång General Tonic för att bli av med cyano för tre veckor sedan, en rödmun dog för tio dagar sedan.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      General tonic dödar cyano som är en bakterie och då kan du börja fundera på vad som händer med de goda bakterierna du har i ditt filter.
      Kanske du skulle kolla nitriten eftersom en medicinering med GT gör att du får se karet som nystartat igen.
      Nu säger jag inte att det är detta som är problemet, men det kan vara det...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • nils_sverker
        • June 2007
        • 395

        #4
        Visst ja, glömde det... 0 nitrit. Tyvärr, höll jag på att skriva, för då hade jag vetat vad jag skulel göra. Men GT påstås skona alla snälla bakterier (hur det går till vetetusan)...

        Och så står de nere vid botten, inte uppe vid ytan.
        Senast redigerad av nils_sverker; 23 January 2009, 00:27.

        Kommentar

        • nils_sverker
          • June 2007
          • 395

          #5
          Alla fiskar levde iaf i morse. Tetrorna stimmade och hade fått tillbaka färgen, men pansarmalen låg stilla på botten, på rätt köl åtminstone. Med tanke på hur det gått för tidigare firrar som helt plötsligt blivit apatiska så är den nog död inom ett par dagar...

          Gurami och ancistrus har hela tiden betett sig som vanligt, möjligen var de lite långsammare av sig i går.

          Som sagt, jag fattar ingenting. Att de blev gladare av stort vattenbyte tyder väl på förgiftning av ngt slag. Men vad - det enda jag kan komma på är att de inte fixade pH-svängningen under dagen, men det känns lite långsökt.

          Och funderingen kvarstår ju ändå om vad man ska göra när fiskar utan andra symptom blir apatiska och till slut dör ... Hmmmmmmmmmmmm

          Kommentar

          Arbetssätt...