Sjuk Dalmatinermolly??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Greedy
    • January 2009
    • 2

    Sjuk Dalmatinermolly??

    Hej!
    Är ny på det här med akvarium och kan inte så mycket. Så därför ställer jag en fråga här.

    Vi har ett 54 L med:
    2 Black molly
    2 gula molly
    2 dalmatinermolly
    2 guppys
    3 zebrafiskar

    Vi har redan haft oturen att några fått vita prick vilket vi nu behandlar (är inne på 7:e dagen) och de som hade fått prickar har blivit av med dom. Imorse när vi steg upp så betedde sig en av våra dalmatinermollys väldigt konstigt. Hon ligger på botten, på sidan! Hon andas och försöker vifta till med fenorna ibland, men simmar inte. Hon ser inte speciellt uppsvullen ut och har inga vita prickar vad jag kan se. Hon mådde bra igår. Någon som varit med om något liknande? Går det att göra någonting eller är det avlivning som gäller?
    Även våra gula mollys har betett sig underligt ett tag. Det var de som fått vita prick och har nu blivit av med dom, men en av dom håller till ovanför pumpen hela tiden och den andra är nere på botten stilla (dock i upprätt tillstånd), ibland piggnar dom till och simmar runt lite, men annars är dom väldigt passiva. Kan det vara någon bieffekt av behandlingen vi gett? (FaunaMor)
    Övriga fiskar verkar pigga och simmar runt som vanligt.

    Tacksam för svar och tips!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad har du för temp?
    Nackdelen med de fiskar du har är att de vill ha ganska stora tempskillnader, Mollyna har det gärna lite varmare under fötterna typ 27-29 grader (och då dlipper du även vita prick) medans sebrafiskarna och mollyn gärna har det lite kallare med sebrafiskarna inte över 25 grader.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Greedy
      • January 2009
      • 2

      #3
      Okej, va konstigt att de inte sa något om det i Zoo-butiken. Vi har kring 27 i akvariet och zebrafiskarna är väl de som är piggast av alla! Kanske ska prova att sänka tempen lite och se hur det fungerar.
      Menade du att guppys vill ha det varmare? Du skrev Molly på 2 ställen så jag blev lite fundersam.
      Tack för svaret!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        alla dina fiskar fördrar varmare vatten utom just zebrorna som går bra i svalare vatten (27gr leder dock inte till problem) och jag tycker inte du ska sänka tempen i detta läge! du kan tillsätta vanligt salt, helst jodfritt, ca 0,5-1dl per 100L vatten och avvakta ett par dar och se om det kan ge en positiv effekt!
        Senast redigerad av åheim; 22 January 2009, 19:20.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Vad jag menade är att de två arterna vill ha det lite kyligare mot Mollyn och sebrafiskarna vill ha det kallaste vattnet av dessa arter. Jag såg nu att det var lite luddigt inlägg, sorry...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          Arbetssätt...