Sinnessjuk kuhli

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larson
    • January 2008
    • 119

    Sinnessjuk kuhli

    Hejsan.
    En av mina ålar verkar må riktigt dåligt. Han verkar helt ha tappat orienteringsförmågan, och sprätter iväg mot ytan, för att sedan sjunka ner mot botten med buken mot ytan. det har han gjort några gånger, sedan har han legat stå still på botten att platyynglen började nafsa på honom. Har fångat in honom i en bur, och nu ligger han på sidan på botten i den, och har ibland små spasmer, men mest helt stilla med små ryckningar kring munnen.

    Inget har ändrats på sistone i akvariet, utom att ett ton platyyngel har vuxit till i rask takt. Snabb mätning gav pH 7, NO2 0,05 ppm och NH4 0 ppm (dropptester). 240 liter med ett tjog fiskar i storlek 4-8 cm och ett tjog platyyngel. Tetratec 1200 filter.

    Inga tydliga tecken på sjukdom, möjligen är hela bukhålan lite uppsvullen, kanske lite röd kring analöpppningen (har inte kunnat studera de andra ålarna lika nära).

    Just nu verkar tokrycken ha avtagit, och det enda som syns är små darrningar i fenorna. Jag antar att det är saxen som gäller, men ville kolla här och ge honom en ärlig chans att friskna till. Någon trolig diagnos och isåfall möjlig kur?

    Jo just, för ett par veckor sedan lade jag till lite kolsten (har även det sedan tidigare). Det är väl den tydligaste förändringen.
    /lars olof
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Du har antydan till nitrit vilket aldrig är bra. Få bort det som första åtgärd

    Kommentar

    • larson
      • January 2008
      • 119

      #3
      Förmodligen mätfel från min sida, eftersom jag alltid får 0,05 på de mätningarna, aldrig mer, aldrig mindre. (nåja, första månaden, för ett knappt år sedan, så lyckades jag läsa ut 0,1 under en vecka) Så jag tror mer på att färgskalan eller mitt ögonmått för färger behöver gammajusteras.
      /lars olof

      Kommentar

      Arbetssätt...