Trött och mager

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Viljans Triumf
    • November 2008
    • 10

    Trött och mager

    För ca en månad sedan så inskaffade jag några zebrafiskar, varav en dog strax efter att dem flyttat in, vilket jag skydde på någon okänd slumpmässig kasualitet. Men nu en månad efter har en annan fisk börjat uppvisa liknande symptom.

    Fisken i fråga är otroligt mager, och den vägrar att äta, eller rättare sagt, den når maten, är på väg att ta den, men ångrar sig i sista sekunden och ignorerar den.
    Förutom det så verkar den ha svårigheter att simma, den verkar knappt klara strömmen från pumpen utan flyter mest med (Vilket jag noterade att den numera avlidna första sjuklingen också hade stora problem med, till slut så simmade den endast i märkliga piruetter), när den är vid toppskiktet av akvariet det vill säga, mest så verkar den gömma sig på botten och ligga stilla. Jag har flera gånger slängt ett öga på akvariet och trott den varit död, men så fort jag kommer nära så rycker den upp sig och simmar fram till rutan, vilket känns lite för tragi-gulligt.

    I övrigt så finns det inga synliga fel, har inspekterat samtliga, och dem ser välmående ut (nästan för välmående, tror inte jag sett zebror med sådan färgprakt förut), bortsett från en som verkar ha lyckats blivit rejält fet och texturen ser aningen annorlunda ut på magen (Kan fiskar få bristningar?).

    Vattenvärdena är utmärkta, och jag ser som sagt inga yttre tecken på sjukdomar eller parasiter, så vad kan det vara?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Fisken var troligen sjuk redan när du köpte den. Oftast finns det inte så mycket man kan göra åt sådant, eftersom det troligen rör sig om någon inre infektion. Så jag får nog rekommendera att du tar upp den och avlivar stackaren.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    Arbetssätt...