Platy med vit avföring som dör?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joakim.anderberg

    Platy med vit avföring som dör?!

    Köpte 4 st Korallplaty för 2 veckor sedan. De hade redan från början vit avföring med lite rosa inslag. Liksom trådliknande som inte ville "släppa". Första firren dog efter en vecka, två dagar senare dog nästa. Nu idag ser jag att en tredje börjar bli slö precis som de andra blev innan de dog.

    Är dom sjuka? Mina vattenvärden är bra!

    Köpte idag 4 st Black mollys men inser nu när jag läser runt att jag kanske satte ner dom i ett akvarium där de blir sjuka. Vad göra? Plocka bort de två sista platyna fort som ögat för att inte riskera att mollyna blir smittade? Hur sanerar man bort sjukdomen?
    Senast redigerad av Gäst; 16 January 2009, 16:16.
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Sytrådsliknande vit avföring?

    Äter dom dåligt samt "hostar" ut maten?

    Har några fiskar svullnat upp?

    Vilka vattenvärden har du?

    Kan du vara så snäll och ta en skarp översikts bild på akvariet och lägga upp, en närbild på en sjuk fisk underlättar också..
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • joakim.anderberg

      #3
      Ja, sytrådsliknande.

      Dom äter men lite dåligt och ja jag har lagt märket till att de hostar upp maten ibland.

      Inga uppsvullna magar vad jag kan se.

      har tyvärr ingen bra kamera att ta kort med förnärvarande

      pH 7,5
      KH 3
      Nitrit 0
      temp 25

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Låter som ett halvtidigt stadie av bukvattusot, ta ett snack med zooaffären samt en funderare på om du ska ta bort kvarvarande fiskar eller medicinera, köp INGA nya fiskar.

        Bukvattusot är alltså en tarminfektion hos akvariefisk som beror på ett utbrott av flagellater.

        Kör ALLTID in nya fiskar i ett karantänakvarium..
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • joakim.anderberg

          #5
          Nu är det bara en platy kvar. Minskar jag risken avsevärt att mina molly insjuknar om jag tar bort den sista platyn? Det första mollysarna gjorde när de kom i nya karet var att äta platysarnas avföring

          Kommentar

          Arbetssätt...