Sjukdom på Makropod?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    Sjukdom på Makropod?

    hej hej

    Köpte ett par av en Svartmakropod för ett tag sen dock. och jag tycker honan(?) verkar må dåligt. simmar för sig själv och gömmer sig bland växterna och så är fenorna ihop(hon kan dock spänna upp dom),när hon simmar så har hon kroppen lite hägnade och snett uppåt. och tycker hon är allmänt skygg och så ''tycker'' jag att fjällen har ändrat sig ser lite vita ut eller lite gråa på en del ställen,svårt att förklara. hanen är jätte vacker och piggare dock lite skygg men äter normalt.

    vad kan vara för fel på honan?

    alla andra fiskar mår bra(tror jag),visar inga tecken på sjukdom eller må dåligt och äter och simmar normalt.

    bild på honan


    Fakta om karet
    200L
    26C
    bra vattenkvalite
    EHEIM ytterfylter tusen liter i timmen
    matar med blandad kost,ca 1 till 2gånger om dagen,så mycket som dom äter upp på 30min

    fiskar i karet är förtillfället
    10st Zebrafiskar
    10st Kilfläcksrasbora
    2st Praktbotia
    4st Botia morleti
    5st Pakistanbotia
    5st Zebrabotia
    2st Svartmakropod (inräknat honan då)
    3st Linjetankarp (1hane och 2honor)
    ,,skriv om jag har fel mix av fiskarna.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    den där är döende!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Hon är angripen av parasitiska ciliater, Chilodonella eller Trichodina. Skyggheten, den vita hinnan (ökad slemutsöndring), och de fällda fenorna är rätt typiska. Kan du få ett riktigt bra macrofoto på fisken (eller lägger den under en stereolupp) bör du kunna se de enskilda parasiterna - de är runt 0.2 mm, syns bäst på ögat pga kontrasten mot pupillen. Om du observerar fisken kommer du att se att hon ibland kliar sig mot inredningen, men inte lika ofta/intensivt som vid vitapricksjuka.

      Här är ett foto på ett långt framskridet fall på en tetra.

      Sjukdomsförloppet är långsamt, fisken kan leva i månader, men blir stadigt svagare.

      Formalin är mycket effektivt, men vilken vitaprickmedicin som helst borde fungera. Fisken på fotot tidigare var fullständigt symptomfri efter bara någon timme efter behandling med 25 ppm formalin.
      Senast redigerad av Azur; 16 January 2009, 15:24.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Hon är angripen av parasitiska ciliater, Chilodonella eller Trichodina. Skyggheten, den vita hinnan (ökad slemutsöndring), och de fällda fenorna är rätt typiska. Kan du få ett riktigt bra macrofoto på fisken (eller lägger den under en stereolupp) bör du kunna se de enskilda parasiterna - de är runt 0.2 mm, syns bäst på ögat pga kontrasten mot pupillen. Om du observerar fisken kommer du att se att hon ibland kliar sig mot inredningen, men inte lika ofta/intensivt som vid vitapricksjuka.

        Här är ett foto på ett långt framskridet fall på en tetra.

        Sjukdomsförloppet är långsamt, fisken kan leva i månader, men blir stadigt svagare.

        Formalin är mycket effektivt, men vilken vitaprickmedicin som helst borde fungera. Fisken på fotot tidigare var fullständigt symptomfri efter bara någon timme efter behandling med 25 ppm formalin.
        tusen tack

        jag som redan varit med om en omgång innan då jag fick med en botia som hade vita prick så då utbröt vitaprick, men det blev jag av med dock med dödsfall och har nog kvar medicin. men då så testar jag med den så hoppas jag att jag blir av med det. om det är kvar får jag antingen fråga igen eller försöka luska ut vad det annars kan vara.
        Senast redigerad av Flaxss; 16 January 2009, 16:24.

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          hmm jag såg nyss att min hane vaktade nåt inne i växtsnoret, jo där var ju en massa makropodrom. hur har detta gått till?

          om honan är sjuk borde hon väl inte lägga rom?.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Sjukdomen är ganska långsam, fisken fortsätter att fungera i månader; lek är dessutom mycket stressande och energikrävande för honor, och eventuella sjukdomar de bär på bryter oftast ut efter leken.

            Den rikliga slemutsöndringen gör att jag inte tror att hon bara fått stryk, då hade fenorna varit trasiga men slemmet normalt.

            Är du osäker kolla om du kan titta på henne med lupp/förstoringsglas och se om du ser "vetemjölsdamm" på fisken.

            Om det ser ut som om hanen trakasserar henne kan det vara en bra idé att flytta ut henne därifrån.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              alla akvarium är ju upptagna. dock har jag tat veck boet(och äggen)som jag brukar göra. och honan har faktiskt börjat simma runt mer i karet och nu kan jag se närmare på honan också och hon har några bett. dock verkar hon ha problem med fenorna och där är ändå någon lite vit/grå aktig beläggning tycker jag kan se. ska försöka ta ett nytt kort och kolla närmare ev får jag fånga upp hon och lägga i ett litet plastlåda.

              Kommentar

              Arbetssätt...