Mina Malawi dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stegust
    • January 2009
    • 19

    Mina Malawi dör

    Hej! Har ett 350 liters kar med cirka 10 Malawi. Sedan i somras har det dött minst 10 firrar. Jag har ett Eheim innerfilter (1200 l/t). Vattentemp 26 grader. Byter 1/4-1/3 av vattnet varje - varannan vecka. tillsätter 2-3 tsk Ectazon-salt vid varje byte. Har ibland tillsatt bikarbonat för att buffra. Ph runt 7,5. Foder brukar bli fryst Malawi-, Africana- eller Tanganyika-mix. Enstaka gånger Tetra min men nu varvar jag det frysta fodret med granulat avsett för afrikanska ciklider. I augusti en Back to Nature-bakgrund limmat med akvariesilikon (fick torka 3 dygn) så det borde väl inte vara detta som spökar!? Fiskarna har inga prickar eller beläggningar eller fula fenor utan verkar dö plötsligt. Ibland har jag noterat att de har ett annorlunda simmönster (inte som simblåseförlamning, dvs de simmar inte runt helt okontrollerat men ändå inte helt normalt). Nu har jag två firrar med väldigt insjunkna magar vilket gör att jag undrar över om det är fodret. Filtret rengör jag varannan - var tredje månad i akvarievatten men jag undrar om jag rengjort det för väl (risk för nitrit?). Vad dör Malawi oftast av? Vad kan vara felet? Vattnet? Fodret? Sjukdom? Hälsn Stegust
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    #2
    Vad är det för sorts malawi och hur ser inredningen ut?

    Kommentar

    • sussi02
      • March 2007
      • 9

      #3
      Har ngr Malawisar som haft insjunkna magar och verkat "sjuka". Enl. försäljaren där fiskarna var sålda kan det röra sig om tarm bakterier. Behandlade med Aquafuran och det har då verkat bli bättre.

      Kommentar

      Arbetssätt...