mager rödmunstetra (bilder)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    mager rödmunstetra (bilder)

    Här har man gått och tyckt att allt vad frid och fröjd, växterna växer så det knakar, firrarna simmar runt och det kanske är dags att skaffa några nya ... och så upptäcker jag vid matningen i dag att en av rödmunstetrorna är mager, mest simmar för sig själv i bakgrunden, har tappat nästan all färg, snappar lite efter maten men knappast äter något.

    Nu har jag plockat upp den och den bor sedan en timme i en skål där den står stilla uppe vid ytan. Så här ser den ut från sidan

    uppifrån

    och i min hand


    Vad kan detta vara?

    Rödmunnen är ett halvår gammal. Före jul dog en pansarmal. Den var röd kring gälarna och hade varit lite seg ett tag. Övriga i karet (gurami, ancistrus, pansarmal, äppelsnäcka) verkar må bra.

    Har bara matat med flingor i någon månad, varannan dag för att minska antalet smutssnäckor.
    pH 7.5. Kör mäskad CO2 och brukar ligga kring på 7-7.5. Kranvattnet är 8.
    kH 6. Nitrit 0. Temp 25.
    Har hittills bytt 20% i veckan, PMDD 1/3 dos 3 ggr/vecka+EC 1/3 dos 3 ggr/vecka. Gick förra veckan upp till 50% vb för att börja dosera mer PMDD och EC.
    Körde kring nyår en kur General Tonic för att bli av med cyanoalger (det funkade). Har rotat i filtret ett par gånger senaste veckan för att fippla med krånglande pump. Inte fört in några nya fiskar på ett halvår, inte
    Filtermatta ca 30x35x6 cm.
    150 liter, två Aquael pumpar på 1000 l/tim.

    Kanske kan det kan vara så enkelt att den stressats av GT-kuren och att jag rotat i filtret? De lär ju vara rätt ömtåliga, även om jag inte märkt något av det tidigare.
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    #2
    Oj, den ser ju ut som ett yngel. Jag skulle ta bort den om jag vore i dina skor. Men någon annan har kanske ett annat tips.
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

    Kommentar

    • Limmet
      • December 2003
      • 217

      #3
      Dina vattenvärden verkar ju mycket bra. Dessutom sköter du dina vattenbyten m.m. Att en rödmun går åt kan vara sånt som händer. Alla individer är inte alltid 100% ok. Så inom alla arter i djurriket. Sålänge det inte är fler sjuka individer en just denna ENSTAKA rödmun skulle jag inte oroa mig än iaf

      Det kan ju som sagt vara kuren men sålänge bara en drabbas...

      Fortsätt bara sköta karet och avvakta.
      Mitt Tanganyika-projekt
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

      Kommentar

      Arbetssätt...