Stor sår på ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna_mvb
    • September 2007
    • 436

    Stor sår på ancistrus

    I fredags upptäckte jag nåt ljust på ancistrus undersidan men han försvann från rutan när jag kom närmare.

    Han har suttit i krukan och fläktat när vi kom hem efter julsemester. Efter 5 dagar (efter vår hemkomst) lämnade han krukan men jag ser inga yngel, inga romkulor heller. Det kanske var snäckor som kom kalasade på allt.

    Hanen har varit på rutan efteråt men jag fick inte syn på nåt konstig då. Först efter ytterligare två dagar kom den hemska upptäckten. Vad är det? Skavsår? Suggmärken efter snäcka? Bakteriellinfektion? Vad ska jag göra utan att bara observera ?

    Han äter som vanligt och uppför sig som vanligt. Kommer fram direkt när jag sätter mig framför rutan, tuggar både på sina algtabletter och på grönsaker.

    här finns bilden och då ser man den förskräckliga storleken på såren
  • Anna_mvb
    • September 2007
    • 436

    #2
    ingen som kan hjälpa?

    hanen är aktiv, börjar närma sig honan igen (eller var det nu hon som kom till honom? ), såret verkar vara lite mindre i den övre delen annars inga förändringar

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Ser ut som ett skrapsår, och det ser inte infekterat ut ännu. Det kan självläka, men salttillsats i vattnet hjälper lite (1 dl/100 lit).
      Läker det inte, eller om såret börjar växa eller se värre ut, har det blivit infekterat. Isolera då stackarn och kör en behandling med något medel som tar både bakterier och svamp. Munsters Dessamor är ett sådant.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      Arbetssätt...