Simblåseförlamning..!!??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frickadell
    • January 2009
    • 2

    Simblåseförlamning..!!??

    Hejsan, nu är det så att för ca 3 veckor sedan så dog tre av mina guppisar en efter en och jag fattade ingenting! De simmade med huvudet upp och så såg det ut som sjärtfenan verkade jätte tung. Och så låg de mycket på botten. Efter att den tredje fisken dog så bytte jag vatten och städade i akvariet och efter det har fiskarna mått bra. Mina black mollys har även fått yngel! Men nu började black molly hanen betesig så där som guppina gjorde och då bestämde jag mig för att läsa lite på internet. Och det jag kom fram till är att de måste vara Simblåseförlamning. Och det är ett virus som smittar så nu har jag tagit ner min black molly hane.
    Men då är min fråga: Hur länge kan man ha kvar viruset i akvariet och hur får man bort det!!??? Fyra fiskar har nu dött av detta! HJÄLP!!
    *Frickadell*
  • Leo_Zvar
    • January 2008
    • 120

    #2
    Ursprungligen postat av Frickadell
    Hejsan, nu är det så att för ca 3 veckor sedan så dog tre av mina guppisar en efter en och jag fattade ingenting! De simmade med huvudet upp och så såg det ut som sjärtfenan verkade jätte tung. Och så låg de mycket på botten. Efter att den tredje fisken dog så bytte jag vatten och städade i akvariet och efter det har fiskarna mått bra. Mina black mollys har även fått yngel! Men nu började black molly hanen betesig så där som guppina gjorde och då bestämde jag mig för att läsa lite på internet. Och det jag kom fram till är att de måste vara Simblåseförlamning. Och det är ett virus som smittar så nu har jag tagit ner min black molly hane.
    Men då är min fråga: Hur länge kan man ha kvar viruset i akvariet och hur får man bort det!!??? Fyra fiskar har nu dött av detta! HJÄLP!!

    Hur länge har du haft igång karet ?
    FOTOALBUM

    http://leo_zvar.fotobojan.se/visaalbum.php?vilket=6025

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      mycket mer troligt att förhållandena inte är så bra än, att nåt mystiskt virus ska ha slagit till!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Limmet
        • December 2003
        • 217

        #4
        Liter lite på ditt inlägg som att städande av akvariet inte är någon vanlig / vecklig företeelse.

        Om du börjar byta 30% vatten varje vecka ska det nog gå bra sen imo...
        Mitt Tanganyika-projekt
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

        Kommentar

        Arbetssätt...