Scalare som fallit i golvet - Inre blödningar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinwelende
    • October 2007
    • 131

    Scalare som fallit i golvet - Inre blödningar?

    Jag städade akvariet igår och slamsög när min ena scalare blev trängd av slamhäverten i ett hörn och hoppade ur akvariet! Det blev en dryg meters fall ned till golvet. Hon låg väl där i ca 15 sekunder innan jag fick upp henne och kunde få i henne i akvariet igen. Hon verkade må bra efteråt, så jag tänkte inte så mycket mer på det.

    Idag verkar det som om hon fick allvarligare skador än jag först trodde att hon fick. Hon är röd i "ansiktet" och vid fenfästena. Kan hon ha fått inre blödningar? Hon är också mörkare i färgen och klistrar ibland sidfenorna (...Eller vad heter det? Bröstfenorna?) mot kroppen. Hon kommer förmodligen att dö inatt, ser det ut som.

    Finns det något man kan göra? Eller bör jag kanske helt enkelt bara avliva henne med en gång?

    Här är en bild på henne (eller honom):
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Synd på en så fin scalare

    Avvakta och se skulle jag göra, så länge hon inte lider för mycket.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Förhoppningsvis är det ingen större fara med h*n, det ser inte så ut iaf.
      Kanske chocken sätter sina spår, jag skulle med vara lite spak om jag gjort ett sådant fall!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Tinwelende
        • October 2007
        • 131

        #4
        Det gick utför väldigt snabbt med henne efter att jag skrev inlägget. Jag trodde hon skulle hålla ut längre än hon gjorde. Till sist låg hon bara vid pumpintaget och rörde sig knappt, så jag fick håva upp henne och hugga huvudet av henne.

        Hah, det lät brutalt, men jag tror hon led mer av att alla fiskar var på henne hela tiden...

        Men jag kommer sakna henne. Jag älskar peruanska scalarer... Har fyra andra scalarer kvar nu, men ingen peruansk, eller vad man nu kallar dem... Jaja, mer plats åt de andra, iaf...

        Tack för svaren!

        Kommentar

        Arbetssätt...