Columbia tetra, fel på simblåsan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EA1
    • December 2007
    • 22

    Columbia tetra, fel på simblåsan?

    Hej!
    Misstänker att jag har en Columbiatetra som har fel på simblåsan. Den simmar nästan i 45 graders vinkel. (Med huvudet upp och buken ned)
    I övrigt verkar den frisk och håller samma "höjd" som övriga Columbiateror i akvariet, dvs den sjunker inte ned mot botten men den får simma med högre "frekvens" pga vinkel. Tetran har simmat så här i några dagar.
    Några tips på vad man kan göra eller vad det kan vara för fel på den förutom simblåsan? Ska jag vänta ytterliggare några dagar, är det dags för avlivning eller finns det något annan kur? Som sagt ser den frisk förutom den konstiga vinkeln.

    Har sökt i forumet men inte hittat några bra svar.

    /Andreas
  • EA1
    • December 2007
    • 22

    #2
    Efter ytterliggare letande i forumet så misstänker jag att det kan vara simblåseförlamning som orsakas av ett virus. Antar att det bara är avlivning som gäller. Någon som vet hur lätt andra fiskar blir smittade? Är det något man kan göra i förebyggnade syfte eller är det bara att ta bort den sjuka fisken, byta vatten och hoppas på att ingen annan blir smittad? Eller kan det vara något annat fel på tetran?


    /Andreas

    Kommentar

    • linda.n
      • March 2008
      • 459

      #3
      Ursprungligen postat av EA1
      Efter ytterliggare letande i forumet så misstänker jag att det kan vara simblåseförlamning som orsakas av ett virus. Antar att det bara är avlivning som gäller. Någon som vet hur lätt andra fiskar blir smittade? Är det något man kan göra i förebyggnade syfte eller är det bara att ta bort den sjuka fisken, byta vatten och hoppas på att ingen annan blir smittad? Eller kan det vara något annat fel på tetran?


      /Andreas

      jag har själv haft tre regnbågsfiskar med liknande symptom men inte heller hittat några direkta svar här, eller någon annan stans. Mina fiskar simmade med de andra, åt, lekte och "uppförde sig normalt" men de blev smalare och smalare över buken och simmade med huvudet rakt upp och stjärten nedåt. Det har blivit så för tre av mina 12 regnbågar. Nu hoppas jag bara att det inte händer igen. Inga andra fiskar i akvariet har påverkats och nu var det ett bra tag sen.
      Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jag rekommenderar avlivning av colombiatetran. Det kan tänkas vara en mekanisk skada på simblåsan, och det läker med tiden, men det är inte värt att ta risken att dina övriga fiskar smittas av en ev. sjukdom.

        Vad gäller lindas regnbågar hade de gissningsvis fisktuberkulos - det är extremt vanligt bland regnbågsfiskar, och har ofta just som symptom att fisken äter men avmagrar, och så småningom ofta får balansrubbningar och skelettskador.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • EA1
          • December 2007
          • 22

          #5
          Tack för svaret Azur. Jag får nog ta det säkra före det osäkra och följa din rekomendation, så att jag inte riskerar att det är en sjukdom som kan sprida sig. De har som sagt varit svårt att hitta några bra svar i forumet. Kan meddela att tetran fortfarande håller samma "höjd" som övriga och ser ok ut förutom den knepiga vinkeln med huvudet upp och bakkroppen 45 grader ned.

          /Andreas

          Kommentar

          • linda.n
            • March 2008
            • 459

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Jag rekommenderar avlivning av colombiatetran. Det kan tänkas vara en mekanisk skada på simblåsan, och det läker med tiden, men det är inte värt att ta risken att dina övriga fiskar smittas av en ev. sjukdom.

            Vad gäller lindas regnbågar hade de gissningsvis fisktuberkulos - det är extremt vanligt bland regnbågsfiskar, och har ofta just som symptom att fisken äter men avmagrar, och så småningom ofta får balansrubbningar och skelettskador.
            Det visste jag inte! Kan balansrubbningarna komma före avmagringen? Dessa tre fiskar hade också lite mörka pigmentförändringar vilket ingen av de andra regnbågarna har haft.
            Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

            Kommentar

            • EA1
              • December 2007
              • 22

              #7
              Då var det slut på Columbiatetrans lidande. Får hoppas att det inte sprider sig till fler fiskar. Tetran var relativt lätt att fånga in, jag antar att den var trött av att simma i vinkel. Förmodligen det bästa att göra. Avlivning genom att lägga den i en plastpåse och slå den i betongväggen, avled vid första slaget. (finns det bättre tips på att avliva fiskar?, vet inte om klippa/skära av huvudet är så lätt, risk att det blir flera snitt /klipp innan den avlider)

              /Andreas

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Har haft en Xiphophorus maculatus med spräckt simblåsa eller dyl som följde med 2 L165 som grodlund skänkte, den trivs som fisken i vattnet tillsammans med dom stora amanosarna och dom små ancistrusarna i 100 liters baljan, den har anammat ett bottenlevande beteende och har hunnit växa sig stor på det halvår den varit här, den enda gång den går till ytan är för att beta flytväxter.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ursprungligen postat av linda.n
                  Det visste jag inte! Kan balansrubbningarna komma före avmagringen?
                  Njaej, balansrubbningen brukar komma precis på slutet, ofta tillsammans med bukvattensot, skelettdeformation och bölder/knutor på kroppsväggen. Men det är bara de största och starkaste fiskarna som hinner utveckla symptom utom just den långsamma avmagringen innan de dör, och även de får inte alltid alla symptomen.
                  Dessa tre fiskar hade också lite mörka pigmentförändringar vilket ingen av de andra regnbågarna har haft.
                  Det kan inte varit bukvattensoten (utstående fjäll) som gjorde att de såg mörkare ut?
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • linda.n
                    • March 2008
                    • 459

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Jag rekommenderar avlivning av colombiatetran. Det kan tänkas vara en mekanisk skada på simblåsan, och det läker med tiden, men det är inte värt att ta risken att dina övriga fiskar smittas av en ev. sjukdom.

                    Vad gäller lindas regnbågar hade de gissningsvis fisktuberkulos - det är extremt vanligt bland regnbågsfiskar, och har ofta just som symptom att fisken äter men avmagrar, och så småningom ofta får balansrubbningar och skelettskador.
                    ett litet inlägg om tuberkulosen, de fiskar jag pratar om hade detta lodräta sätt i flera månader medan de magrade. Tuberkulosen tar så vitt jag vet livet av fiskarna snabbare?!

                    (förlåt att jag spinner vidare på det i denna tråd)
                    Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                    Kommentar

                    Arbetssätt...