Flämtande fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Flämtande fiskar

    Igår bytte jag ut 40% av vattnet och sög av botten samtidigt och rengjorde filtret(antagligen för rent,) jag kramade ut smutsen i gammalt kar vatten som jag sugit ur karet.
    Idag så flämtar alla fiskar men håller sig på sina vanliga ställen(typ botten fisk på botten, guppy i mitten osv) Satt i en extra pump för att jag vill ha mer flöde i karet och dom filtren har inte varit i vatten på några veckor.
    Någon som vet varför alla flämtar och vad jag ska göra för att hjälpa dom
    Värdet på nitrit är noll, karet är 105liter
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • mrt
    • December 2008
    • 71

    #2
    Jag är nybörjare men läst en hel del trådar här nu.

    Tror svaret brukar vara att det antagligen är Nitrit andå, om du använder droptest eller sticktest samt om testet inte är för gammalt.

    Tror också det skulle vara intressant att mäta ammoniak i karet då det är det första giftet, ammoniak blir sedan nitrit.

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Det var en dropptest och den var inte gammal går ut 2011 öppnade den för ca en månad sen.
      Tyvärr har jag ingen ammoniaktest, vad har den för benäming när man köper den.
      Det var ingen nitrit igår heller när jag bytte vatten men pumpen blåste dåligt och jag skulle flytta fiskar därifrån+ att ändra om samtidigt, så jag hade ut alla grejor och fiskade upp fiskarna som skulle flyttas och sen i med grejorna och pumpen igen.
      Idag satte jag i en pump till och ändrade munstycket på den gamla pumpen så att den blåser längre ner + satte igång den andra pumpen så att den fick lite ytkrusningar på det lägsta undrar om det kan ge för lite syre då?
      Nu är ytkrusningarna på det högsta och hoppas att det lugnar ner sig + hällt i salt och bakteriekultur(stress zyme).
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • mrt
        • December 2008
        • 71

        #4
        Hur mår dina fiskar idag?

        Kommentar

        • Orchillies
          • December 2008
          • 128

          #5
          Kanske tempen som är för hög?

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Fiskarna mår bra idag märker man inget konstigt, tror att det försvann för mycket skit när jag rensade karet och att ytan inte fick sin vanliga krusning villket det får nu
            Vet ej om 26,5 grad är för mycket funderar på att sänka till 25,5.
            Tack för att ni undrar och ger råd.
            Kan fråga en grej till, om nitrit är för hög räcker det att byta vatten och inte rengöra filtren(låta bakterierna vara kvar) eller ska man rengöra filtren med
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • mrt
              • December 2008
              • 71

              #7
              Ursprungligen postat av solis
              Fiskarna mår bra idag märker man inget konstigt, tror att det försvann för mycket skit när jag rensade karet och att ytan inte fick sin vanliga krusning villket det får nu
              Vet ej om 26,5 grad är för mycket funderar på att sänka till 25,5.
              Tack för att ni undrar och ger råd.
              Kan fråga en grej till, om nitrit är för hög räcker det att byta vatten och inte rengöra filtren(låta bakterierna vara kvar) eller ska man rengöra filtren med
              Inte inte rengöra filtret bara byta vatten.

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                Bara byta vatten okej, tack för svaret
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                Arbetssätt...