Snurrig Malawi, hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Orchillies
    • December 2008
    • 128

    Snurrig Malawi, hjälp!

    Hej, jag har ett gäng malawi i mitt kar och en av dem (Bright Blue-Zebra) började imorse helt oförvarnande att spinna runt som en propeller samtidigt som den simmade hit och dit, kors och tvärst igenom hela karet! Jag provade att släka lampan och han slutade snurra efter ett litet tag, men han simmar fortfarande vimmelkantigt.
    Har det med simblåsan och göra eller kan det vara ngt kemiskt i vattnet?
    Kan jag dosera salt eller bikarbonat, byta vatten?? Finns det nått att göra eller bara vänta och se?

    Tacksam för svar!!
  • Orchillies
    • December 2008
    • 128

    #2
    Nu snurrar den igen! är det humanast att ta bort den eller har ni andra förslag??? Är det något som smittar så jag bör oroa mig för de andra fiskarna???

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Sådant där kan ha flera orsaker, bland dem förgiftningar och infektion av balansorganen. Om inte några andra fiskar visar liknande symptom är det inte förgiftning. Eftersom det kan röra sig om en inre infektion kan det vara väldigt svårbotat, och man vet heller inte vad det är för bakterie utan att ta prov och odling hos veterinären. Du kan försöka bota firren genom att isolera den och köra något starkt antibakteriellt medel, som t ex AquaFuran, men prognosen är tyvärr dålig.

      Jag har för mej att det finns något som heter "spinning disease", sök gärna på det på google för mer info.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Orchillies
        • December 2008
        • 128

        #4
        Hej, tack för ditt svar! Jag ringde snubben jag köpte dem av och han sa att det antagligen berodde pga av stressen från flytten, att det då hade gjort nått med simblåsan. Så det bästa var att isolera den ett tag så att de andras påhopp inte skulle stressa den ännu mer. Men när jag pratat klart med honom såg den redan piggare ut, simmade lite bättre och de andra var inte alls på den. Men för att iaf göra något så provade jag att byta 1/3 av vattnet och doserade med EasyLife FFM och lite salt. Redan nästa morgon simmade sjuklingen nästan helt normalt och idag kan man inte längre ana att något har varit fel med den Hoppas det fortsätter så
        Tack igen!

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Hm. Knäppt beteende och balansproblem på grund av stress? Tja, varför inte? Hoppas firren klarar av det bra nu och överlever!
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          Arbetssätt...