Min slöjsjärt var sjuk vill veta vad det var!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petra__berglund
    • January 2009
    • 1

    Min slöjsjärt var sjuk vill veta vad det var!

    Hej!
    e helt ny registrerad ..
    och jag har nyligen skaffat akvarium har haft det i typ 3 veckor..
    i akvariumet fanns 5 slöjsjärtar och 5 pansarmalar och 2 platy.
    och för någon dag sen när jag kollade i akvariumet var en slöjstjärt borta!!
    jag letade men såg inget sen när jag började lyfta på växterna så hade den pressat sig mellan akvariumet och växten.
    Jag trodde den var död men såg att den röde sig så jag tog bort växten men den typ flöt kvar.
    Sen började den simma mot en annan växt och tryckte in sig där i stället. sen väntade jag en stund och när jag kollade igen låg den på boten uppochned.
    och när jag kollade noga så fattades det fjäll på båda sidorna på slöjsjärten. och amatör på fiskar som jag är får jag panik och tror att det är mitt fel och i paniken bestämmer jag mig för att ringa en djuraffär.
    och dem svara mig med att jag bör avliva den på grund av smittrisk. och om fler blir sjuka då ska jag medicinera dem..
    och nu e jag orolig plus nyfiken om fler blir sjuka vill jag veta vad det var för sjukdom slöjsjärten hade samt gjorde jag rätt att döda fisken (har dåligt samvete)
    den levde trots allt men den mådde verkligen inte bra!!
    någon som har vet något?
    är tacksam för svar
  • åheim
    • April 2006
    • 13109

    #2
    ja orsaken är sannolikt att du har startat ett nytt akvarium med ett nytt filter och stoppat i alldeles på tok för mycket fisk som du sen matat och det finns noll nedbrytningsbakterier och vattnet blirr fullt av ammonium och nitrit och fisken dör! Man bör sätta sig in i hur akvarier fungerar innan start! Lycka till! http://www.zoopet.com/index.php?opti...442&Itemid=215

    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Linapina
      • July 2008
      • 595

      #3
      3 veckor var inte lång tid att ha ett akvarium, och så många fiskar.
      Det är ett vanligt nybörjar fel, det ända man kan göra är att läsa på och göra om och göra rätt Köp gärna nitrivec för att hjälpa dig med de goda bakterierna nu när du faktist har alla dessa fiskar, alternativt om du kan lämna tillbaka och köpa några i taget längre fram när akvariemiljön är mer stabil.

      Hur stort är akvariet? Just slöjstjärtar ska du helst ha 50 L vatten per fisk. De skiter ner jättemycket, och behöver stor kapacitet på filtret/pumpen.

      Sätt dig ned, googla och läs på om dina fiskar och deras behov, så kommer du kunna ta hand om dem alldeles utmärkt sen. Lycka till.

      OBS! Gör inga stora vatten byten nu! Och tvätta inte heller filtret! Då tar du bort de goda bakterier som har börjat bildas i ditt kar och så börjar det om med nitrit toppar i karet.

      Lycka till!

      Kommentar

      Arbetssätt...